Begrepet superbiler benyttes gjerne om svært kostbare, og ofte sjeldne biler, med ytelser som overgår tradisjonelle sportsbiler. Det er ikke ofte vi prøvekjører slike biler, men våre kollegaer i Top Gear er gjerne blant de første som får prøvekjøre nye bidrag innenfor sjangeren.

Endrer seg

Perioder med økonomiske nedgangstider, samt strengere utslippskrav, har gitt grimme fremtidsutsikter for superbilene. Men til tross for dommedagsprofetier, lever superbilene videre, om i noe endret form. Ut med selvpustende V12-ere, inn med turboer og elektromotorer og KERS (Kinetic energy recovery system).

De nyeste superbilene på markedet som Porsche 918 Spyder, LaFerrari og McLaren P1 er alle hybrider i en eller annen forstand. Det ryktes at sågar mektige Bugatti Veyrons etterfølger vil være en hybrid.

For ikke å glemme BMW i8. Men kan en bil med en 1,5-liters, tresylindret bensinmotor være en superbil? Ja, ifølge Ian Robertson, globalt ansvarlig for salg og markedsføring, samt styremedlem i BMW-gruppen

- Teknologien, ytelsene, materialbruken, BMW i8 er en superbil i alle henseende, sa Robertson da vi snakket med ham under lanseringen av bilen i Norge.

Eh, superbiler?

Kanskje vil du reagere på at en bil som Porsche 911 dukker opp på oversikten. Men 911 Turbo har ytelser som gjør den umulig å overse i denne sammenhengen. 520 hk i standardversjon og 560 hk i S-versjon, 750 Nm og 0-100 km/t på 3,1 sekunder er definitivt superbilytelser. De hvasseste 911-versjonene har rykket opp i superbilklassen, mens Boxster og Cayman representerer Porsche i sportsbilklassen.

Les også:

Vi fikk prøve superbilen som ble skrotet

Det gikk fryktelig galt da vi skulle teste superbilen

Dette fartsmonsteret er litt norsk

Les hele saken

Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!