Når vi snakker om akselerasjon her i redaksjonen, bryr vi oss ikke så mye om 0-100 km/t. I praksis er det den såkalte mellomakselerasjonen som betyr noe.

Det gjelder du skal gjøre en rask og sikker forbikjøring, komme deg ut av et akselerasjonsfelt, skyte fart opp en bakke eller ut av en sving.

Vi bruker de internasjonale standardene for mellomakselerasjon; 60-100 km/t og 80-120 km/t når vi tester bilene på lukket område.

Avhengig av girutveksling, motor- og girtype, er det 3. og 4. gir som gjelder for de raskeste målingene i disse øvelsene, samt kickdown for biler med automatgir.

Galskapens SUV

Mens en liten og lett BMW vant i fjor, tar monster-SUV-ene en grusom hevn i kåringen av "Årets raskeste 2012".

Kanskje ikke så rart når du ser hva SUV-zilla - også kjent som Mercedes-Benz ML 63 AMG - kan skilte med av krefter.

Her sørger en turboladet 5,5-liters bensin-V8 for 525 hk og 700 Nm. Dermed spretter den 2,3 tonn tunge super-SUV-en fra 60-100 km/t på 2,4 sekunder, mens 80-120 km/t tar ubetydelige 2,8 sekunder.

Det er ytelser som faktisk kan måle seg med superbilen SLS AMG.

BMW M135i

MENINGSFYLT: Det er mer enn bare til pynt når det står M135i på hekken. © FOTO: Terje Bjørnsen

Koster ikke all verden

Årets nummer to er også raskere enn den BMW 1-serie M coupé som vant i fjor. Kanskje ikke noe stort poeng, helt til du vet at det dreier seg om den nye BMW M135i.

Og med sine suverene akselerasjonstall og i denne sammenhengen relativt beskjedne startpris på drøye 750 000 kroner, fremstår den 320 hk sterke BMW-sprinteren som rene røverkjøpet for de fartsglade.

Siste bil på pallen i 2012-kåringen har en enda hyggeligere prislapp:

Ford Focus ST koster fra ca. 480 000 kroner og er dermed en god representant for de motorsterke kompaktbilene vi har kjørt på test i 2012, men ikke når helt opp på topp 10-listen:

Som nye Audi A3 med 180 hk , Mini Cooper S og Peugeot 308 GTI. Alle går så det griner, men koster ikke mer enn en fornuftig familiebil.

Lexus GS 450h test 2012=

GRØNN GLEDE: Med kombinert bensin- og elkraft, sprinter Lexus GS450h inn til en imponerende 4. plass i ""Årets raskeste 2012"". © FOTO: Handeland, Petter

Monster-diesel

En Mini Roadster bøllet seg vei inn på årets liste. Med tilnavnet Cooper Works er Mini Roadster enda friskere enn i Cooper S-versjonen vi testet i fjor. Siden vi kjørte denne på senhøsten, kan du glede deg til å lese testen når løvet igjen spretter og cabrioleten felles ned.

Stor bil behøver heller ikke bety at det går sakte unna. Fortsatt er det ikke noe feil med treliters dieselmotorer:

De setter fart så det suser i luksusbiler fra Audi, Mercedes og aller mest i BMW M550d xDrive Touring med sine vanvittige 380 hk og 740 Nm.

Ikke overraskende er også nye Lexus GS450h med høyt på listen. Elektrisk motor og bensinmotor i samspill sørger for 345 effektive hester med kraftfullt skyv.

BMW 328i Touring beviser at downsizing ikke går ut over kjøregleden. Selv om rekkesekseren er borte, sørger en sprek og sterk toliters bensinturbo for å sette sportsbilfart i familiebilen.

Siste bil som spurter i mål er gledelig nok en sportsbil med avgiftssnill Norgesmotor. Noen har lurt på om Porsche Boxster med 211 hk er rask nok til å gi ekte sportsbilfølelse. Det er hermed bevist.

Audi A6 Allroad 3,0 TDI S-tronic 245 hk 2012=

STORMPANSER: Den nye Audi A6 Allroad er bygget for å ta seg frem over alt. Også i forbikjøringsfeltet når du trykker på gassen. © FOTO: Handeland, Petter

Årets raskeste 2012

Merke

Modell

60-100

80-120

Totalt

Mercedes-Benz

ML 63 AMG

2,4

2,8

5,2

BMW

M135i

2,6

3,2

5,8

Ford

Focus ST

3,4

3,6

7,0

Lexus

GS450h

3,2

4,0

7,2

BMW

M550d xDrive Touring

3,4

3,9

7,3

Mini

John Cooper Works Roadster

3,7

4,0

7,7

BMW

328iA Touring

3,4

4,3

7,7

Audi

A6 Allroad 3,0 TDI

3,4

4,4

7,8

Mercedes-Benz

CLS 350 CDI 4Matic

3,5

4,5

8,0

Porsche

Boxster 211 hk

3,7

4,5

8,2

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!