Kort sagt:

+ Stilig utseende

+ God plass

+ Bra pris/utstyrs-forhold

+ God garanti


- Uharmonisk dieselmotor

- Gammelmodig automatgir

- Nummen styrefølelse

Hvis du ser på salgstallene for sedanmodeller i mellomklassen - typisk Ford Mondeo, VW Passat, Mazda6 og Toyota Avensis - er man fristet til å tro at Kia-importøren har gått litt av hengslene.

Salget av mellomklassebiler er allerede under et betydelig SUV-press, og for øvrig er det bare tre karosseriversjoner som gjelder i mellomklassen: Stasjonsvogn, stasjonsvogn og stasjonsvogn.

Selv om sedaner i mellomklassen ikke er det store her i Europa, bryr resten av verden seg fint lite om det. I store deler av Asia, Russland og ikke minst USA er det slike som gjelder.

Men når du ser den store sedan-modellen Kia Optima for første gang, skjønner du hvorfor bilen nå også havner i Norge. Den ser ut som om den koster det dobbelte av de 300-400 000 kronene den faktisk koster å få på norske skilter.

Det er tyske Peter Schreyer, best kjent for Audi TT, som har styrt pennen i Kias designstudio de siste årene. Med så stødig hånd at han nå er en del av toppledelsen hos den koreanske bilprodusenten.

Hvis du nå tenker at Kia Optima har likhetstrekk med Hyundai i40, har du helt rett. Med den vesentlige forskjellen at Optima ikke leveres som stasjonsvogn, og ser langt bedre ut enn sin koreanske tvilling.

Kjøreegenskaper: 4

Stødig. Det er det første ordet vi kommer på man skal beskrive kjørefølelsen i kortform. Kia Optima er ikke noen livlig, spennende sak. I stedet gir den et rolig og behersket inntrykk.

Under vanlig kjøring fungerer den som en hvilken som helst annen, stor forhjulsdreven bil.

Blir du ivrig og skuffer på litt ekstra, svarer den med en tiltakende understyring. Dermed er det liten sjanse for at du kommer i en situasjon der du trenger den velfungerende stabilitetskontrollen.

På Exclusive-versjonen vi kjørte, er dekk i dimensjon 225/45-18 standard. Det hjelper på veigrepet på tørt føre.

Vi ønsker oss en mer involverende styrefølelse enn den lett syntetiske bilen stiller med nå. Du kan riktignok regulere styremotstanden i tre ulike grader, men følelsen av hva som skjer under hjulene blir ikke noe bedre av den grunn.

Kia Optima 1,7 CRDi 2014

BRA STANDARD: De nye Kia-modellene har attraktive førermiljø. Kia Optima er ikke noe unntak. © FOTO: Terje Bjørnsen

Testdata

Kia Optima 1,7 CRDi

  • 0-100 km/t, sek.: 12,1
  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,9
  • 60-100 km/t, 5. gir: 9,9
  • 60-100 km/t, kickdown: 6,6
  • 80-120 km/t, 5. gir: 10,4
  • 80-120 km/t, 6. gir: 16,2
  • 80-120 km/t, kickdown: 8,5
  • Støy tomgang, dBA: 45,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,0
  • Støy 80 km/t, dBA: 69,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 71,7
  • Testforbruk, l/mil: 0,56

Motor: 3

Det første motoralternativet på plass i Norge, er 1,7-liters dieselmotor. Med sine 136 hk og 320 Nm, er den godt kjent fra Hyundai i40.

Da kommer det ikke som noe overraskelse at motorkarakteren er en smule på og av når turtallet synker under 2000 o/m, at lydbildet er veldig dieseltypisk og det effektive turtallsområdet kortere enn mer moderne motorer.

Alt dette gjør den sekstrinns automatkassen sitt beste for å skjule. En nesten umulig jobb, siden det fører til hyppige girskift for en girkasse som ikke er av de kjappeste eller smidigste i seg selv.

Du sitter igjen med en følelse av at Kia Optima er en fin bil på jakt etter en motor som kan matche egenskapene. Og redningen er sannsynligvis på vei, i form av en spennende hybridversjon.

Når den lander i Norge i løpet av høsten 2014, er det med en moderne toliters bensinmotor på 150 hk og en elmotor med 35 kW (48 hk). Drivlinjen får en kombinert effekt på 177 hk og 319 Nm.

Ytelser: 3

Med sitt sportslig-elegante utseende, forventer du en litt annen kraft enn det kombinasjonen av 136 dieselhester og sekstrinns automatgir klarer å gi.

Vi vet fra tester av Hyundai i40 at automatgiret tar noe av den snerten motoren har, samtidig styrer automatgiret lett unna momenthullet på lave turtall du ofte havner i med den manuelle utgaven. I Kia Optima virker derfor automat som det beste valget.

Forbikjøringsakselerasjon med kickdown fra 60-100 km/t tar 6,6 sekunder. Det er omtrent på linje med det vi har målt tidligere på 2,0-dieseler med 140 hk i stasjonsvognsutgaver av VW Passat og Ford Mondeo.

Igjen skuler vi til hybridversjonen: På papiret kutter den drøye to sekunder av 0-100 km/t-tiden i forhold til diesel med automatgir (9,4 mot 11,6 sekunder).

Kia Optima 1,7 CRDi 2014

SNUR SEG: Kia Optima har en egen evne til å vekke oppmerksomhet. Mange synes bilen ser mer kostbar ut enn den i virkeligheten er. © FOTO: Terje Bjørnsen

Tekniske data

Kia Optima 1,7 CRDi

  • Motor, cm3: 1685
  • Effekt, hk ved o/min: 136/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 320/2000-2500
  • Egenvekt, kg: 1595
  • Tilhengervekt, kg: 1300
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 485/183/146
  • Bagasjerom, liter: 505-1080
  • Standard dekkdimensjon: 205/65-16 H
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,6
  • CO2-utslipp, g/km: 158
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11,6
  • Toppfart, km/t: 197
  • Pris fra, kr: 299 000
  • Pris testbil, kr: 425 800

Eksteriør: 6

Det er sjelden store sedaner av asiatisk opprinnelse gjør at forbipasserende gjerne snur på hodet, tar en runde rundt bilen, eller starter en lokal spørretime for å få vite hva i alle dager dette er.

«It looks like a million dollar», sier amerikanerne og det passer utmerket på Kia Optima. De færreste tror deg når du forteller at prisen ligger rundt 400 000 og at innstegsversjonen koster rett under 300 000,-.

Det må vel kalles en designsuksess.

Interiør: 5

Plassmessig blir forventingene fra de store ytre dimensjonene innfridd. Det er god bredde, mens benplassen i baksetet er formidabel. Her kan storvokste sitte foran og bak uten problemer, og selv voluminøse barneseter skulle gli greit på plass. Panoramasoltaket (standard på Exclusive) stjeler litt takhøyde, men det er fortsatt nok for personer på rundt 185 cm.

Du vil selvsagt savne fleksibiliteten i en stasjonsvogn, men bagasjerommet er stort og lettlastet. De nedfellbare seteryggene sørger for at lange gjenstander ikke byr på noe problem, så lenge de ikke er for høye.

Finishmessig har Kia tatt syvmilsskritt de siste årene, og Optima er ikke noe unntak. Materialkvaliteten holder mål sammenlignet med typiske konkurrenter. Dessuten er betjeningen moderne med en relativt lettbetjent 4,3-tommers skjerm høyt i midtkonsollen.

Kia Optima 1,7 CRDi 2014

LANGBENT: Det er god plass i baksetet, og spesielt benplassen imponerer. Her går det langbente personer både foran og bak, uten at det blir konflikt om setereguleringen. © FOTO: Terje Bjørnsen

Komfort: 3

Du skal ikke kjøre så lenge før du merker hva som er Optimas største utfordring på komfortsiden: Støy.

I lave hastigheter forstyrrer den spisse diesellyden, og overdøves med stigende hastighet av en ganske plagsom dekkrumling. Vi måler nesten 72 dBA i 100 km/t, langt fra luksustakter på dette området.

Fjæringskomforten er akseptabel, men fortsatt er det litt igjen til Kia Optima matcher de smidigste konkurrentene. Seter og sittestilling holder også et godt gjennomsnitt for klassen.

Sikkerhet: 4

Selv om Kia Optima ikke er testet av EuroNCAP, har søstermodellen Hyundai i40 vært gjennom kollisjonstestene med akseptabelt resultat. I 2011 fikk den fem av fem stjerner, 92 % score for beskyttelse av voksne, 86 % for barn og 43 % for fotgjengere.

Bilen har normalt aktivt og passivt sikkerhetsutstyr for denne klassen. I Exclusive-versjonen med filskiftvarsler og blindsonevarsler som også varsler for kryssende trafikk bak bilen når du eksempelvis skal rygge ut fra en uoversiktlig plass.

Mer avanserte assistentsystemer som adaptiv cruisekontroll eller automatisk nødbrems har Optima ikke.

Kia Optima 1,7 CRDi 2014

KOMFORTMANGLER: På noen områder er ikke Kia Optima helt på høyde med konkurrentene, men seter og sittestilling er det lite å utsette på. © FOTO: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 5

I Exclusive Plus-versjonen vi kjørte på test, er «alt» utstyr på plass. Den koster 382 400 kroner for manuell og 412 400 med automat. Velger du Classic, er den kun basisutstyrt og koster 292 400 for manuell og 322 400 for automat.

Kia har gode garantiordninger, med 7 år/150 000 km på hele bilen, 3 år/150 000 km med veihjelp, 5 år på lakk og 12 års rustgaranti.

Det hjelper på et verditap som sannsynligvis blir høyere enn normalt på en bil i 400 000 kroners-klassen. Lekker ja vel, men en stasjonsvogn er det ikke.

Forbruk: 4

Ifølge EU-normen skal Kia Optima 1,7 CRDi automat ha et blandet forbruk på 0,6 l/mil og slippe ut 158 gram CO2 per kilometer.

I vår faste forbrukstest gjør den det litt bedre enn som så. Her går den på 0,56 l/mil, et forbruk som matcher de fleste viktige konkurrentene:

VW Passat har vi målt til 0,58 l/mil med tilsvarende motorisering, Hyundai i40 har gått på 0,56 og 0,6 l/mil, mens Toyota Avensis har ligget på 0,55 og 0,52 l/mil.

Kia Optima 1,7 CRDi 2014

UTSTYRSBOMBE: I Exclusive Plus variant, har Kia Optima det hjertet begjærer. I Classic er det mest nødvendigheter. Normalt har Kia en mellomversjon på utstyrsfronten, men det er ikke tilfellet med Optima. © FOTO: Terje Bjørnsen

Martin Jansen

Kias morsomste bil

På raske veier med Kias "tyskeste" bil.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Det spesielle med Kia Optima er at den veier inn både en klasse over og under sin egentlige vekt. Her er det nok bling og designstil at du kan tro det er en kostbar luksusbil, nok utstyr og innvendig plass til at den kan slåss med Audi A6 og Mercedes E-klasse.

Paradokset er en drivlinje og et støynivå som knapt holder i en bil til 300 000 kroner. Derfor venter vi i spenning på hvordan bilen vil oppføre seg i hybridversjon.

Les også:

Råere firedørs sedan enn dette får du neppe

Den beste kompakte elbilen, helt til vi skal lade hurtig

De 20 råeste bilene vi ha kjørt

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Kia
Pris 299000

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!