Det er nesten 300 bilmodeller å velge blant i vanlig handel, viser Opplysningsrådets for Veitrafikkens kjøretøydata. Men det betyr ikke at Ola og Kari boltrer seg i valgmuligheter når de skal kjøpe bil. De fleste går i de samme bilforretningene, for de seks største merkene står for godt over halvparten av det totale bilsalget.

Vel innenfor dørene, er det kun et fåtall modeller kundene flokker seg rundt. Registreringstallene viser at det til og med oktober i år er solgt 118 677 nye biler i Norge.

De ti mest solgte modellene står for rundt 30 prosent av salget alene. De 22 modellene på toppen av salgslista, dekker halvparten av bilsalget. Resten fordeler seg altså på nesten 280 modeller.

Og bare for å ha nevnt det: Norges soleklare bestselger, VW Golf, står alene for 5,0 prosent av nybilsalget. Mer enn hver tjuende nybil er en Golf. Og nå er den kommet som stasjonsvogn.

Når de fleste kjøper biler fra et fåtall merker og fra et lavt antall modeller, er det lett å finne gode alternativer som skiller seg ut fra det naboene har.

20 alternativer

Her har du 20 alternativer som er vurdert som gode biler i sine respektive klasser i Vi Menn Bil Top Gears biltester.

Honda Insight (20 eks.)

Hondas alternativ til Toyota Prius selges knapt, selv om både forbruk og kvalitetsry er på samme nivå, og selv om Hondaen er rimeligere (Insight har ikke påkostet kvalitetsfølelse). Under ett dusin er solgt i år, mot 1253 Priuser. Pris fra 244 500 kroner.

=

KOMFORTMESTER: C5 selger dårlig på tross av egenskaper som kan måle seg mange konkurrentene som selger langt bedre. FOTO: Terje Bjørnsen

Norges ti mest solgte biler

Til og med august 2013. Kilde: OFV.

1. Volkswagen Golf 6239

2. Toyota Auris 3982

3.Mazda CX-5 3950

4. Nissan Leaf 3755

5. Toyota Yaris 3656

6. Volvo V40 3031

7. Toyota RAV4 2951

8. Ford Focus 2787

9. Skoda Octavia 2754

10. Mitsubishi Outlander 2694

VW Scirocco (26 eks.)

Scirocco er Golfs sportslige søster. Den har mye mer særpreg enn en Golf, men VW-importøren får knapt nok solgt den. Med 21 solgte viser den en trend: I Norge skal også kompaktbiler ha to dører på hver side om de skal selge. Pris fra 304 400 kroner.

Mini Clubman (37 eks.)

Clubman er en Mini med litt ekstra plass. Dessuten en bil norske bilkjøpere knapt nok vet eksisterer. Maksimal kjøreglede og god kvalitetsfølelse til å være en småbil. Lavt forbruk, særlig i de rimelige motorversjonene. Pris fra 222 200 kroner.

VW Touareg (37 eks.)

En status-SUV kan tydeligvis ikke hete "Folkevogn". Til tross for gode egenskaper på mange områder og gjennomført påkostet luksusfølelse, er Touareg milelangt bak Mercedes ML og Porsche Cayenne i salgstall. Pris fra 786 500 kroner.

Alfa Romeo MiTo (38 eks.)

Ekstra jålete småbiler er trolig en kommende trend, men ikke en trend Alfa Romeo greier å utnytte i Norge. Med 31 solgte MiToer år er det langt opp til Audi A1 (504) og Mini (246). Sjarmerende italiener som er morsom å kjøre og pent pyntet. Pris fra 189 900 kroner.

=

SKJER'A AMPERA: Opel Ampera er en elbil med støttemotor, og har ikke avgiftsfordelene til en ren elbil. FOTO: Martin Jansen

Ble "Årets bil" og salgsflopp

Opel Ampera ble "Årets bil" i både Norge og Europa, blant annet fordi den ga mange av elbilens fordeler, men uten redselen for at den vil stoppe på grunn av tomt batteri. Men du må se langt nede på salgslistene for å finne den. Til og med november 2013 er den nummer 144 i salgstall, med 74 solgte. Til sammenligning er hybriden Toyota Prius på 24. plass med 1503 solgte.

- Ampera og Prius er ikke sammenlignbare. Ampera har mye lavere EU-forbruk og CO2-utslipp enn selv Prius Plug-in (den ladbare utgaven, red.anm.). Som Plug-in har Prius solgt 95 eksemplarer (utgangen av august). Toyota har brukt millioner av markedsføringskroner over mange år, mens vi lanserte Ampera i 2012 og har valgt å bruke færre markedsføringskroner, sier Bernt G. Jessen, adm.dir. i Opel Norge AS.

Jessen mener at enkelte ting kunne vært gjort annerledes i lanseringen.

- Vi har ikke vært tydelige om Amperas mange fordeler, som svært lave drivstoffutgifter og lavt utslipp, samtidig som ingen behøver å være engstelige for at den skal gå tom for strøm. Den har imidlertid hatt en noe høy pris. Nå har vi kuttet prisen med 60 000 kroner, sier Jessen.

Jaguar XF (46 eks.)

Forholdet i salgstall er rundt 1:16 mellom Jaguar XF og hver av konkurrentene BMW 5-serie, Mercedes E-klasse og Audi A6. XF er elegant og velkjørende, kan fås som stasjonsvogn og er herlig full av luksusbling. Men ikke nordmenns fremste storbilvalg. Pris fra 594 850 kroner.

Opel Ampera (74 eks.)

Ampera er en ladbar elbil som også har bensinmotor, og dermed kan du kjøre så langt du vil. Slik sett danner den en underklasse blant hybridene - teknisk er den ulik f.eks. Prius og Prius Plug-in (ladbar). God, moderne kjøreopplevelse, men kun fire sitteplasser. Pris fra 359 900 kroner.

Mazda 5 (77 eks.)

Hos Mazda-forhandlerne handler alt om suksess-SUV-en CX-5. Flerbruksbilen Mazda 5 med inntil sju sitteplasser, skyvedører og bra pris, ser de ut til å ha glemt at de har i salgslokalet (63 solgte). En god fornuftsbil for barnefamilier. Pris fra 288 900 kroner.

Honda Accord (61 eks.)

Accord (56 solgte) mangler en motor som passer skikkelig godt til det norske avgiftssystemet, og dermed blir fraprisen høyere enn for andre familiestasjonsvogner. Men totalpakken er elegant og tiltalende, om du kan leve med et litt for trangt bagasjerom. Pris fra 370 500 kroner.

VW Jetta (74 eks.)

Ikke engang Volkswagens sterke markedsapparat greier å få fart på Jetta-salget. Nordmenn bryr seg ikke om kompakte sedaner, selv om Jetta har stort bagasjerom og er nesten like stor som Passat, men har priser nesten på Golf-nivå. Pris fra 282 700 kroner.

Alfa Romeo Giulietta (106 eks.)

Flott utseende, gode bensinturbomotorer og morsomme kjøreegenskaper er ikke nok for Giulietta. Også de som skal ha en kompaktbil i premiumnisjen velger tradisjonelt, og går til Volvo, BMW, Audi eller Mercedes i stedet. Pris fra 279 900 kroner.

Citroën C5 (117 eks.)

For hver C5 Citroën selger i Norge, selges det 23 eksemplarer av VW Passat. C5 selger dårlig på tross av egenskaper som kan måle seg mange konkurrentene som selger langt bedre. Elegant utseende, bra komfort. Pris fra 309 300 kroner.

Mazda 3 (175 eks.)

Rett nok er det nå kommet en helt ny Mazda 3 som vi har testet og gitt meget god karakter, men også utgående modell er en god kompaktbil. "Nesten ingen kjøper Mazda 3. Det er egentlig ikke til å tro," het det i Vi Menn Bil Top Gears testrapport fra i fjor. Pris fra 236 600 kroner.

20122009 Skoda Yeti 2,0 TDI 110 2WD 2009-modell test=

IKKE KLAFF: Skoda Yeti har egenskaper som skulle passe norske preferanser bra, men bilen er ikke blitt noen storselger. Yeti har nylig fått en facelift. FOTO: Hm Arkiv

Å velge annerledes kan bli dyrt

Det er én ting du skal unngå hvis du skal kjøpe en bil du ikke vil tape ekstra mye penger på.

- Du bør ikke kjøpe den bilen som avviker mest fra gjennomsnittet i sin bilklasse. For eksempel bør du ikke kjøpe en bil med manuelt gir dersom alle sammenlignbare biler selges med automat, eller velge tohjulsdrift hvis alle velger firehjulsdrift for den biltypen du skal kjøpe, sier flåteanalytiker Espen Soltvedt i Leaseplan. Leasingselskapet har en bilpark på 38 500 biler og har dermed inngående kjennskap til så vel nybiler som markedet for nyere bruktbiler.

- På nybilmarkedet ser vi at folk går i flokker. Klassiske SUV-kjøpere på Oslo vest ser nå på Tesla Model S. Stasjonsvognfolk er på jakt etter en SUV med firehjulsdrift. Vinneroppskriften er en bil som favner bredt. Nummer to på salgslistene i dag, Mazda CX-5, er en slik bil. Den tar kunder fra alle andre steder, sier Soltvedt.

Flokkmentaliteten er like sterk på bruktmarkedet. Modeller som var populære som nye, er ettertraktet også som brukt. Det betyr ikke nødvendigvis at du vil tape penger på å velge en annen bil enn "alle" andre.

- Det handler om å kjøpe riktig versjon med riktig utstyr. For eksempel har Subaru Legacy/Outback har aldri solgt i høyt antall, men takket være firehjulsdrift og god plass er den lett å selge som brukt, sier Soltvedt.

Opel Zafira (196 eks.)

Den er fortsatt ny (lansert i fjor), veldig praktisk og langt mindre kassebilaktig enn enkelte andre flerbruksbiler. Men fart i salget blir det ikke, selv om mange barnefamilier trolig ville vært bedre tjent med en bil av Zafira-typen enn en stasjonsvogn eller SUV. Pris fra 319 900 kroner.

Lexus CT 200h (230 eks.)

Hybridbilen CT 200h er en såkalt premium-kompaktbil og skal konkurrere med for eksempel Volvo V40. Men for hver nye CT 200h selges 12 eksemplarer av Volvo V40. Lexusen er lettkjørt og godt utstyrt til konkurransedyktige priser, men fås kun i én motorversjon. Pris fra 292 400 kroner.

Skoda Rapid (260 eks.)

Ny i år, men enda et eksempel på at en liten sedan ikke slår an i Norge. Til tross for at den er svært mye bil for pengene: Den har masse plass og er bygd etter Skodas no nonsense-filosofi. Kommer snart i stasjonsvognaktig utgave - det kan trolig øke salget. Pris fra 191 400 kroner.

Opel Insignia (300 eks.)

Insignia-salget er på en knapp åttendedel av hva VW Passat selger. Det til tross for at mange liker utseendet, at den har gode kjøreegenskaper og at den kan fås med utstyr som gir gromfølelse (blant annet 4x4). Opel straffes av et i dag ufortjent mann med hatt-stempel. Pris fra 279 900 kroner.

Honda Civic (379 eks.)

Civic har fått godt med skryt i biltester - blant annet har den nye 1,6-litersdieselen masse kraft og svært lavt forbruk, og bagasjerommet er stort. Likevel er salget av Civic kun på i overkant av en tjuendedel av VW Golf-salget. Kommer som stasjonsvogn i 2014. Pris fra 228 500 kroner.

Subaru Legacy/Outback (433 eks.)

"Som skapt for Norge" er en klisjé, men særlig for Outback passer den. Stor stasjonsvogn med 4x4 og relativt sterke motorer koster såpass mye at det setter naturlige grenser for salget. Til gjengjeld regnes den som svært lettsolgt som brukt. Pris fra 425 300 (Legacy), 485 300 kroner (Outback).

Skoda Yeti (497 eks.)

På et marked der kompakte SUV-er nærmest selger seg selv, er Skoda Yeti overraskende langt nede på salgslistene. Yeti er bygd på Golf-teknikk. Den er trygg og stødig og har konkurransedyktige priser. Lider trolig under konkurranse fra eget hus (Octavia med 4x4). Pris fra 254 500 kroner.

Maridalen 03112010 Opel Insignia=

UNDERVURDERT: Opel Insignia har gode kjøreegenskaper og at den kan fås med utstyr som gir gromfølelse, blant annet 4x4. Modellen på bildet er en OPC-versjon som blir i dyreste laget for de aller fleste. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!