Kort sagt:

+ Komfort

+ Ytelser

+ Godt utstyrt


- Trang, særlig i bagasjerommet

- Veigrep under hard belastning

- Femtrinns automatgir

Honda Accord kom med dagens karosseriform som 09-modell. Nå har den gjennomgått en midtlivsoppdatering av den moderate typen.

Av format plasserer Accord seg i familiebilfeltet. De ytre målene er ganske så identiske med for eksempel VW Passat, Opel Insignia og Toyota Avensis. Dermed er den litt mindre enn Ford Mondeo og Skoda Superb.

Men Honda mener at det ikke er disse bilene Accord skal konkurrere med. Japaneren skal være et alternativ til Audi A4 og BMW 3-serie.

Det er et krevende mål.

Kjøreegenskaper: 3

Egenskapene spriker når det gjelder Honda Accords oppførsel på veien og i kjøreøvelsene.

På den ene siden har den presis styring med småsportslig motstand under normal kjøring.

På den annen side skuffer Accord når den settes under press, som når vi simulerer kritiske situasjoner på lukket bane. I kjøreøvelsene (slalåm og dobbelt unnamanøver) får den problemer på lavere hastigheter enn den burde, og sideveisbevegelsene er store.

Det er lenge siden vi har truffet så mange kjegler som vi gjorde med Accord på testbanen.

Noe av forklaringen kan ligge i dekkene Honda har valgt (Yokohama Decibel, ifølge produsenten konstruert for å være støysvake), noe kan skyldes at bilen er tung: 1743 kg.

Honda Accord Tourer

FRISKT MOT: Honda Accord er krevende å få med seg mellom kjeglene i våre unnamanøvertester. FOTO: Terje Bjørnsen

Tekniske data og testdata Honda Accord 2,2 i-DTEC aut. stv.

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3: 2199
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 150/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 350/2000
  • EGENVEKT, KG: 1743
  • TILHENGERVEKT, KG: 500/1100
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 475/184/144
  • BAGASJEROM, LITER: 405-1185
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/50R17 98V
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,64
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 167
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,4
  • TOPPFART, KM/T: 202
  • PRIS FRA, KR: 419 800
  • PRIS TESTBIL, KR: 479 800

TESTDATA

  • 0-100 KM/T, SEK.: 10,2
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,8
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,7
  • STØY TOMGANG, dBA: 46,9
  • STØY 50 KM/T, dBA: 62,9
  • STØY 80 KM/T, dBA: 67,1
  • STØY 100 KM/T, dBA: 69,1
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,64

Motor: 4

Hondas 2,2-litersdiesel ble i 2005 kåret til "Årets motor" (International Engine of the Year Awards), og fortsatt er dette en god dieselmotor.

Den leverer krefter over et i dieselsammenheng stort turtallsspekter. Selv nær maksgrensa imponerer 150-hesteren med villig akselerasjon.

Vi trekker først og fremst for at testbilen har automatgir med bare fem trinn, i en tid da "alle" andre har seks, sju eller til og med åtte trinn på sine ferske automatkasser.

Få trinn betyr mer merkbar endring i utveksling ved girskift, og det kan også bety motorgange på turtall som virker unødvendig høyt sammenlignet med ferske automatgir-konkurrenter.

I manuelt modus er kassen bare delvis låst i det valgte trinnet.

Selve girskiftene er myke og komfortable.

Ytelser: 5

Komforten i girkasse kan få en til å tro at bilen er småtreg.

Feil, for Accord 2,2 iDTEC har et klart overtak på biler som kommer nær i motorstørrelse, som VW Passat 2,0 TDI DSG (140 hk) og Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift (140 hk).

I våre tester greier den 0-100 km/t på 10,2 sekunder, 60-100 km/t på 5,8 sekunder og 80-120 km/t på 7,7 sekunder.

Honda Accord Tourer

LINJENES PRIS: Fallende taklinje og skrå bakrute er med på å gjøre Accord trangere enn typiske ""folkestasjonsvogner"". FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Eksteriør: 4

Den må du antagelig være Accord-liebhaber for å se endringene på "nye" Accord. Utvendig handler det grovt sagt om nye lykter.

Grunntrekkene i linjeføringen deler Accord med en del andre nye stasjonsvogner - flere mener den minner om Mazda 6 stv.

Men Accord er litt mer "amerikansk" i stilen: Visuelt bredere i fronten, mer coupéaktig i taklinje og hekkformer. Den ser lav, bred og elegant ut, men et utpreget særpreg mangler i våre øyne.

Interiør: 3

Det er først og fremst plassforholdene som gir svak delkarakter for interiør.

I bagasjerommet stjeler to "kasser" ved hjulene svært mye rom. Bagasjevolumet er oppgitt til kun 405 liter - det finnes langt mer kompakte stasjonsvogner med betydelig mer bagasjeplass (for eksempel nye Ford Focus).

Testbilen har stort soltak, og det gir innvendig takhøyde under snittet for bilklassen. Under snittet er også beinplassen og bredden i baksetet.

Kvalitetsfølelsen i interiøret er god, men det mangler fortsatt litt før den er på statusbilnivå. Det er de små tingene, som det rette klunket i dørene, som ikke er til stede.

I vår påkostede Accord-versjon har sjåføren mange knapper å forholde seg til, ikke minst på rattet.

Honda Accord Tourer

GODT UTSTYRT: Honda Accord av utstyrsserien Executive Navi har massevis av utstyr - alle knappene på rattet er et tydelig tegn på det. Ferdigpakke av det fullstappede slaget hva gjelder elektronikk. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Komfort: 5

I en bilverden der mange produsenter har strammet opp fjæring og dempere ett eller flere knepp de siste årene, stiller Accord med et komfortorientert understell.

Det gir ro og velbehag under normal kjøring, også på veier med ordentlig slitt dekke. Med testbilens komfortdekk er hjulstøyen på et pent nivå.

Over skarpe ujevnheter er understellslydene noe høyere enn i de fleste andre biler til nær en halv million kroner.

Sikkerhet: 5

Honda Accord fikk fem av fem stjerner som totalkarakter da EuroNCAP kollisjonstestet bilen i 2009.

På detaljnivå er testresultatene gode på nesten alle områder, men påkjenningen for brystregionen ved sammenstøt med stolpe er større enn godt er.

Accord har alt det sikkerhetsutstyret som hører til i denne prisklassen, og kan også leveres med en utvidet sjåførassistentpakke.

Honda Accord Tourer

AKKURAT NOK: Når undertegnede på 187 cm setter seg inn ""bak seg selv"", er det nok plass til hode og knær i baksetet, men ikke mer. Testbilens store soltak stjeler noe plass i høyden. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto © Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 4

Billigste Accord med 2,2 iDTEC koster 419.800 kroner, mens testbilen av utstyrsserien Exclusive Navi koster 479.800 kroner.

I testbilen mangler ingenting. Her er mykt skinn, stort soltak, navianlegg, god stereo, automatgir, stemmestyring, el-seter og mye mer på plass. Dette er ferdigpakke med stor F, og du vil nærme deg denne summen om du skal ha det samme i for eksempel en Passat.

Likevel har Accord et prisproblem: Det vrimler av familiestasjonsvogner som gir masse utstyr og litt svakere, men for mange tilstrekkelig sterk motor for langt mindre penger.

Og Accord rekker etter vår mening ikke opp blant statusbilmodellene den ønsker å kjempe mot, verken i egenskaper eller folks anseelse.

Dermed faller Accord litt mellom to stoler, og det gjenspeiler seg nok i lave salgstall.

Accord holder seg fint i pris, og merket har et meget godt kvalitetsry.

Miljø: 4

Honda Accord med dieselmotor og automat har et oppgitt forbruk på 0,64 liter per mil, som gir et CO2-utslipp på 167 g/km.

Det er mer enn mange andre nybiler med automatgir i dag. Selv store BMW 520d med automat er oppgitt til å greie seg med bare 0,53 l/mil.

I vår faste testløype går det bedre for Accord. Den bruker akkurat det den er oppgitt til å bruke, og dermed er den hakk i hæl med andre stasjonsvogner med automatgir og dieselmotor på mellom 2,0 og 2,2 liter.

Honda Accord Tourer

FOR TRANGT: Store ""kasser"" over hjulene stjeler mye plass i bagasjerommet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Konklusjon: 4

På den ene siden er Honda Accord 2,2 i-DTEC aut. komfortabel, svært lettkjørt i normale hastigheter, godt utstyrt og noe litt annet enn det naboen har.

På den annen side er den trang, har en aldrende automatkasse og er for dyr til å være folkebil. Samtidig er den ikke komplett nok sammenlignet med statusbilene.

Derfor vil Accord forbli et valg for de få.

Les også:

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Honda
Pris 419800

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!