Jeg smeller bilen i andre gir og tråkker flatt ut av svingen. Snuta på bilen vil ut, men ESP-systemet griper inn og holder meg på riktig side av kerbsen. Over i tredje, og det blafrer i eksosen da turboen slenger ut restene av bensin som ikke ble antent i motoren.

Den brå svingen opp til venstre på enden av strekka kommer brått på - inn med bremsen og rett ned i andre. Hekken antyder at den vil ut i inngangen, men gjennom svingen griper den tak, og nok en gang er det forhjulene som prøver å trekke ut mot sandfella. Vi kjører legenden Scirocco på bane.

Hissig motorlyd, snerr i potta og godt drag på strekka. Men er det nok til å kalle seg sportsbil?

Les om vårt første møte med Scirocco.

Scirocco finnes ennå ikke med norske skilter. Møller gjorde et aldri så lite stunt da de tok med tre tyskregistrerte biler og lot pressen få en smak på Norsk Trafikksenter på Vålerbanen.

Sportsbil til folket

VWs slagord og salgsargument er at de har laget en sportsbil til folket. Utseende og kjøreegenskaper som en sportsbil, pris som en vanlig bil. Stemmer det? Både ja og nei.

Se video fra den gang vi testet Scirocco på veien i Portugal.

Det er naturlig å trekke paralleller til Golf når man ser Scirocco. Men nå ville vi vite om den var bedre å kjøre enn en Golf, med etternavn GTI naturligvis.

Utseende og kjøreegenskaper som en sportsbil, pris som en vanlig bil. Det er målet til VW. © Petter Handeland

Mangel på sportsunderstell gjorde at Scirocco krenget mer en ønskelig på banen. © Petter Handeland

Liten og kvikk

På menyen stod to alternative kraftpakker: 1,4 TSI med turbo og kompressor og 2,0 TSI. Sistnevnte kjenner vi fra biler som Audi TT, Golf GTI og Skoda Octavia RS. Kombinert med DSG-girkasse håpet vi at denne ville sette god fart på nye Scirocco.

Som en god oppvarming tok vi noen runder i 160 hester sterke 1,4 TSI. Dette er modellen Møller tror skal bli bestselgeren her i landet, da prisen blir gunstig grunnet lavt CO2-utslipp kontra 200 hesteren.

Den lille overladede motoren imponerer, og fartsressursene er mer enn gode nok for bruk i Norge. Men til banekjøring blir det for tamt med manuelt gir og mangel på sportsunderstell. Alt er allikevel harmonisk, og det føles veldig trygt, på ekte Volkswagen-vis.

Hissig motorlyd, snerr i potta og godt drag på strekka. Men er det nok til å kalle seg sportsbil? © Petter Handeland

En av de beste på markedet. DSG-kassen girer kjapt og effektivt. © Petter Handeland

TSI, DSG og DCC

Så over til 200-hesteren, en langt mer påkostet vogn. Med gromme hjelpemidler som DSG-girkasse med hendler på rattet og ikke minst DCC (adaptivt understell), skulle rundetidene kuttes.

Det ble de også, til en viss grad. Men da jeg tok igjen lillebror 1,4 TSI, fant jeg fort ut at det var ikke motorens ekstra krefter som gjorde susen. Selvfølgelig var det forskjell, men ikke så mye man skulle tro. Oppover langsiden holdt lillebror overraskende godt unna.

Det var hastigheten ut av svingene som avgjorde, og med DCC var det stor forskjell. Dette er et tilleggsutstyr som koster drøyt 8000 kroner, men som på bane viste seg å være verdt sin vekt i gull.

Dommen

Vi spurte oss selv om Scirocco er en sportsbil? Vel, den er et morsomt konsept og definitivt underholdende å kjøre, men noen sportsbil er den dessverre ikke. Egen smak sier at den har for mye Golf i seg, og den gir deg ikke det kicket en sportsbil bør gi.

Men alt i alt er det godt forsøk Volkswagen kommer med. For mannen i gata vil nok Scirocco gi mer enn nok underholdning, og sett i forhold til prisen blir det enda bedre.

Scirocco er et morsomt konsept og definitivt underholdende å kjøre, men noen sportsbil er den dessverre ikke. © Petter Handeland

Scirocco-priser

  • 1,4 TSI 122 hk: 276 080 kroner
  • 1,4 TSI 160 hk: 311 900 kroner
  • 2,0 TDI 140 hk: 314 340 kroner
  • 2,0 TSI 200 hk: 394 860 kroner
  • 2,0 TDI 170 hk: ca. 360 000 kroner

På 1,4/160 hk vil det bli tilgjengelig en 7-trinns DSG-kasse mot et pristillegg på ca. 15 000 kroner.

På 2,0 TSI og TDI vil den 6-trinns DSG-kassen koste 20 000 kroner.

Alt i alt er det godt forsøk Volkswagen kommer med. Og prisen er hyggelig. © Petter Handeland

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!