Kort sagt:

+ Lettbrukte seteløsninger

+ Konkurransedyktig plassforhold

+ Skyvedører

+ Fleksibel motor

+ Rimelige utstyrspakker


- Ukomfortabelt midtsete i rad to

- Motorstøy ved gasspådrag

- Plastfølelse i interiøret

Den forrige Mazda 5 var en god flerbruksbil da den kom i 2005, men fikk etter hvert hard konkurranse.

Nå er en helt ny utgave på plass, og den har fått - nettopp - litt mer plass. Det er viktig i en klasse der VW Touran, Peugeot 5008, Ford Grand C-Max, Citroën C4 Picasso og Renault Grand Scénic er blant de direkte konkurrentene.

Enda litt mer plass får du i den dyrere Ford S-Max, mens Ford Galaxy og den nye VW Sharan er alternativene for dem som trenger en virkelig stor sjuseter.

Blant ting som kjennetegner Mazda 5, er store, praktiske skyvedører og en 1,6-litersdiesel som holder prisen nede.

Del

Kjøreegenskaper: 5

Mens de første generasjonene av flerbruksbiler isolerte sjåføren fra selve kjøringen, med ullen styring og en følelse av å sitte langt fra hjulene, er Mazda 5 involverende.

Kanskje er Mazdaen den beste i klassen når det gjelder å formidle hva som skjer i kontaktflaten mellom hjul og underlag. Også en passe direkte styring gjør sitt for en god sjåføropplevelse.

Sitteposisjonen er halvhøy, et sted mellom stasjonsvogn og SUV. Det gir en følelse av god oversikt.

STORT GLIS: En grill formet som et smil er Mazdas kjennetegn. Kjøreegenskapene gir også grunn til å smile, i en bilklasse der det tidligere ikke skjedde så ofte. © Egil Nordlien HM Foto

Tekniske data og testdata Mazda 5 1,6 DE

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3:1560
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:115/3600
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:270/1750-2500
  • EGENVEKT, KG:1490
  • TILHENGERVEKT, KG:600/1200
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:459/175/162
  • BAGASJEROM, LITER:158/426/1485 (sjuseter)
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/55 R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,52
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:138
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:13,7
  • TOPPFART, KM/T:180
  • PRIS FRA, KR:307 700 (Advance), 319 700 (Adv. Plus)
  • PRIS TESTBIL, KR:324 700

TESTDATA

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:7,7
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:8,9
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:10,9
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:11,0
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:13,1
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:15,7
  • STØY TOMGANG, dBA:64,5
  • STØY 50 KM/T, dBA:67,3
  • STØY 80 KM/T, dBA:64,5
  • STØY 100 KM/T, dBA:67,3
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,61

På glatt føre, som det er i hele testperioden, er hekken uventet villig til å være med ut. En inspirert sjåfør uten bilsyke barn vil sette pris på det, mens den trygghetssøkende kan bli litt overrasket.

Et effektivt antiskrenssystem stopper uansett hekklogringen før det blir dramatisk.

Motor: 6

Mazda 5 kommer til Norge med bare to motorversjoner, 1,8 bensin og 1,6 diesel. Sistnevnte vil stå for det aller meste av salget.

Med så få alternativer er det desto viktigere at 1,6-literen gjør jobben. Vi snakker om en nyoppusset versjon av PSA-konsernets (Peugeot/Citroën) superhit av en motor, som i ulike versjoner står i biler som i størrelse varierer fra Mini til Volvo V70.

Motoren har nå fått 115 hk og 270 Nm dreiemoment, tall du for få år måtte ha en tolitersdiesel for å få.

I Mazda 5 er motoren paret med en sekstrinns manuell girkasse (automat fås ikke) med tette steg. Den bidrar til at bilen aldri oppleves treg, sylindervolumet til tross. Selv sjettegiret tåler at landeveien bukter temmelig kraftig på seg, og en "normallast" (familie med tre barn og litt bagasje) takler den godt.

Ytelser: 4

Skrytet i kategorien over avtar når det kommer til maksytelser.

Som litt høyreist sjuseter har den mer luft som skal skyves unna enn en stasjonsvogn, og egenvekten er halvannet tonn (som tross alt er relativt lett for bilklassen).

Dermed blir 7,7 sekunder bestenotering i våre akselerasjonsmålinger for 60-100 km/t. Det er litt tregere enn Ford C-Max (femsetersversjonen), som har samme motor.

Derimot er det langt raskere enn Volvo V70 med den gamle versjonen av denne motoren.

LØSAKTIG: På glatt føre er hekken uventet løs til en familiebil å være. Antiskrenselektronikken setter uansett en stopper for hekklogringen før det blir dramatisk.

Eksteriør: 4

Mazda 5 er blant flerbruksbilene som ser noenlunde bra ut. Dette er en klasse som kjennetegnes av høyt tak og kompakt lengde, og det er et vanskelig utgangspunkt for å skape visuell dynamikk.

Med et vennlig glis i fronten (ta en titt på grillen) og bølgende innpreging i sidene har Mazda likevel gjort det de kan for å greie det.

At den med sine knappe 4,6 meter er blant de lengste i klassen, bidrar også til at Mazda 5 unngår et sterkt og klosseaktig flerbruksbilpreg.

Interiør: 5

Det er ikke materialbruken i interiøret som gjør at Mazda 5 forsvarer en god karakter i denne kategorien. Til det er plastpreget for sterkt i Mazda 5 av utstyrsgrad Advanced Plus (den mellomste av tre grader).

Blant de fremste styrkene er derimot at bilens lengde også gir litt mer avstand mellom seteradene, for eksempel sammenlignet med den 18 cm kortere VW Touran.

I Mazda 5 er det mulig også for en voksen å sitte noen mil i den bakerste seteraden, mens mange konkurrenter har seter i rad tre som egentlig bare er egnet for barn.

Et viktig pluss er dessuten at sju seter er standard i Mazda 5, mens konkurrentene som regel tar flere tusen kroner for å sette dem inn.

Felles for samtlige seter i rad to og tre er at de legges flatt i gulvet med enkle håndgrep.

Om setearrangementet i rad to faller i smak, blir et spørsmål om behov. Her har Mazda 5 to store seter med tilnærmet forsetekomfort. Den tredje sitteplassen, mellom disse setene, er derimot smal og ukomfortabel.

Slik sett kan en med en viss rett si at Mazda 5 er en rommelig og superpraktisk fireseter med inntil tre sitteplasser ekstra. Midtsetet kan enkelt erstattes av en oppbevaringskurv og et lite bord med flaskeholdere, eller det kan foldes helt bort. Da har en tilgang til de bakerste setene uten å måtte legge sammen de andre setene, og det er praktisk hvis en har fastmonterte barneseter.

Ikke minst har Mazda 5 store skyvedører, som i den øverste utstyrsgraden kalt Sport også har elektrisk åpning og lukking. Enkel adgang og null redsel for at barna skal klinke dørene inn i nabobilen er to klare fordeler med disse dørene.

Ford Grand C-Max er en teknisk slektning av Mazda 5, med samme setearrangement og skyvedører.

Mazda 5=

IKKE KLOSSETE: Mazda har anstrengt seg for at 5-eren skal bli en sjuseter som ikke ser ut som en høybygd klump av en bil. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Komfort: 4

Mazda 5 har et fint tilpasset understell som svelger unna det meste på godkjent vis. Sittekomforten er god i forsetene og i de to store setene i rad to, mens midtsetet i rad to og de bakerste setene naturlig nok har sine begrensninger.

Vår desibelmåler forteller at Mazda 5 holder seg innenfor normalen når det gjelder støy, men motoren har et for ufiltrert lydbilde ved gasspådrag. Her har Mazda spart litt på isolasjonsmaterialene, for denne motoren har i utgangspunktet relativt snill diesellyd.

Med vinterdekk har vi ingen grunn til å klage over hjulstøy, som er et kjent Mazda-problem fra tidligere modeller. Derimot hører en godt hvordan understellet jobber på ujevn vei.

Det er gjerne slike ting som er med på å skille rimelige "folkebiler" fra de påkostede, som for eksempel den gedigne Mercedes R-klasse.

Sikkerhet: -

Den nye Mazda 5 er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av den uavhengige sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP www.euroncap.com, og vi setter derfor ingen delkarakter her.

Slektningen Ford Grand C-Max fikk imidlertid fem av fem stjerner som hovedkarakter, og vi ser ingen umiddelbare grunner til at ikke Mazda 5 også skulle få det.

Bilen har all sikkerhetsutrustning som regnes som normalen i 2011, hva gjelder ting som sjåførhjelpsystemer og kollisjonsputer.

RYDDIG: Instrumenteringen er enkel å finne ut av. Materialbruken gir plastfølelse, men uten at det blir kritisk. © Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 5

Dette er en sterk disiplin generelt for Mazda, noe vi tidligere har sett for eksempel for Mazda 6 stasjonsvogn.

Med dieselmotor (som er det naturlige valget) starter Mazda 5 på 307.700 kroner for utstyrsserien Advance. Vi anbefaler spranget opp til Advance Plus, der du for 12.000 kroner mer får utstyr som xenonlys, ryggesensor, regnsensor, sotede ruter bak og bluetoothtilkobling for mobil.

Har du pengene, kan toppserien Sport absolutt være verdt å vurdere. For 344.500 er blant annet skinnseter, elektrisk justerbart førersete med minne, integrert navigasjon fra TomTom, elektriske skyvedører og diverse pynt inkludert.

Både når det gjelder plass og utstyr framstår Mazda 5 som mye bil for pengene. Få motoralternativer og svært begrensede muligheter til utstyrsvalg utenfor de definerte utstyrsgradene hører til blant ulempene, i tillegg til en litt enkel kvalitetsfølelse for Advance Plus.

I skrivende stund har Mazda tre års garanti, men vi har grunn til å tro at importøren snart kommer med fem år. Det er blitt markedsstandarden i 2011.

Miljø: 4

Mazda 5 1,6 DE har et oppgitt EU-forbruk på 0,52 l/mil og et CO2-utslipp på 138 gram per kilometer. Det er på et jevnt snitt for bilklassen og motorstørrelsen.

I den virkelige verden, ute i vår 20 mil lange og for anledningen snødekte forbrukstestrunde, trengte bilen 0,61 l/mil. Korrigert for at bilen er splitter ny - dieselmotorer blir ofte litt gjerrigere når de blir innkjørt - og strekninger med løs snø, ligger også dette innenfor normalen for klassen.

FLEKSIBELT: De bakerste setene har for bilklassen bra beinplass. Midtsetet i rad to er ukomfortabelt. Alle seter kan legges flatt i gulvet med enkle håndgrep.

Les hele saken
Alle våre Mazda-tester

Vi har testet over 500 biler

">

Spesifikasjoner

Produsent Mazda
Pris 307700

Konklusjon

Hovedkarakter: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt for delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen står seg mot konkurrentene da testen blir gjennomført.

Som en bruksbil for familien er det lett å bli glad i Mazda 5. Årsaken er at den på alle måter er lett å bruke. Setene kan klappes sammen med enkle grep, skyvedører er praktisk, plassforholdene er gode og bilen er lettkjørt - blant annet takket være en fleksibel motor.

Setearrangementet i annen rad gjør at den ikke er riktig valg for alle, men desto bedre for dem det passer for. Kvalitetsfølelsen er litt enkel, med mye plast og enkelte ufiltrerte lyder.

Les også:

Alle våre Mazda-tester

Vi har testet over 500 biler

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!