I forslaget til statsbudsjett ønsker Regjeringen å nedjustere innslagspunktene i CO2-komponenten og samtidig øke satsene i CO2-komponenten for biler med CO2-utslipp over 160 g/km.

I tillegg foreslås det å øke satsen for NOX-utslipp. Regjeringen foreslår at satsen for NOX-utslipp økes med 30 prosent fra 1. januar 2014.

Inntektene fra engangsavgiften holdes om lag uendret ved at avgiften på motoreffekt blir redusert.

- Bilavgiftene vil være redusert med over 800 millioner kroner siden 2011, sier finansminister Sigbjørn Johnsen.

Ifølge Regjeringen vil dette gjøre at endringene i engangsavgiften samlet sett skjer innenfor en provenynøytral ramme på kort sikt (at Statens samlede inntekter fra skatter og avgifter fra bilistene ikke skal påvirkes av en omleggelse av avgiftsystemet).

Lite fornøyd bransje

Ser vi kun på endringene nominelt og reelt, er det ladbare Volvo V60 som er blant vinnerne. Men Volvo-sjefen i Norge synes ikke endringene er kraftige nok.

- Dette er nok et steg i riktig retning, men det utgjør ikke det helhetlige grepet som trengs for å rette opp feilene i avgiftspolitikken, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Personbil Norge.

- Bilavgiftene er gammeldagse og tar ikke tilstrekkelig høyde for at det ikke lenger er en entydig sammenheng mellom hestekrefter og utslipp, sier Herland.

Han ønsker mer helhetlige grep og vil ha vekk hk-aviften på ladbare hybrider.

- Dersom man fjernet hk-avgiften på biler med teknologi som slipper ut mindre enn for eksempel 80 g/km, så ville det utgjøre 400-500 millioner kroner i tapte avgifter. Men dette er penger man kan hente inn igjen med små justeringer av bilavgiftene, sier Herland.

Akershuskaia 19032013 Volvo V60 Hybrid=

GUNSTIGERE: Ladbare Volvo V60 er blant bilene som begunstiges i forslaget til statsbudsjett, men Volvo-sjefen i Norge mener endringene ikke er radikale nok. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Redusere omregistreringsavgiften

Regjeringen foreslår å redusere omregistreringsavgiften med om lag 250 millioner kroner. Satsene i omregistreringsavgiften foreslås redusert med i gjennomsnitt 12,5 prosent reelt fra 2013 til 2014. Det gis størst lettelser i satsene for typiske næringskjøretøy og tilhengere.

Omregistreringsavgiften for tyngre kjøretøy (totalvekt på 7 500 kg eller mer) blir fjernet helt. Samtidig økes satsene i miljødelen av vektårsavgiften med 25 prosent, slik at endringen blir provenynøytral.

Rammer Toyota

Heller ikke Herlands kollega i Toyota Norge er begeistret.

- Regjeringen har på sett og vis fulgt bransjens ønske om å redusere effekt-komponenten, men balansen er helt feil. Bilene som har bidratt med volum til den positive utviklingen og nedgangen i CO2-utslippet blir kraftig straffet, uttaler Lars-Erik Årøy administrerende direktør i Toyota Norge til Bilnytt.

Småbilen Yaris Hybrid, som har et et CO2-utslipp på 79 g/km, får en avgiftsøkning på 4400 kroner. Prius Plug-in Hybrid, som har et CO2-utslipp på 49 gram, påføres 2000 flere avgiftskroner.

Modeller som Mazda CX-5, VW Tiguan og Mitsubishi Outlander får derimot lavere avgifter.

- Her er det klart at gode hensikter har gitt utilsiktede resultater. Folkelige miljøbiler med moderat effekt straffes, mens luksusbiler med høy effekt blir billigere, sier Årøy.

Høyere på Up!

Direktør i Volkswagen, Ulf Tore Hekneby, jubler heller ikke.

- Vi ser dessverre at endringene som foreslås får uheldige utslag for våre minste modeller med lave CO2-utslipp, sier Hekneby.

Forslaget til avgiftsendringer vil føre til høyere avgifter på modeller som VW up! og Polo på mellom 4000 og 6000 kroner.

- Det er også uheldig at modellene som har et CO2-utslipp mellom 80 og 110 g/km i utslipp vil gå vesentlig opp. En VW Polo BlueMotion 1,2 TDI med 75 hk og et CO2-utslipp på 89 g/km vil få en avgiftsøkning på 6001 kroner, sier Hekneby.

Drammen 15082012 Toyota Yaris Hybrid=

TAPER: Toyota Yaris Hybrid er blant taperne i forslaget til statsbudsjett. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Billigere Golf R

Siden Regjeringen forslår å legge mindre vekt på motoreffekt, vil derimot flere modeller med de største bensin- og dieselmotorer gå ned i pris.

En VW Golf R med 300 hk og DSG automatgir går ned med 43 710 kroner.

En VW Passat Alltrack Exclusive 2,0 med DSG-kasse, 177 hk og firehjulsdrift får 3789 færre avgiftskroner, mens prisen på VW Golf Highline 1,4 TSI ACT med DSG kuttes med rundt 3000 kroner i avgifter.

Avgiftsvinnere og tapere

Merke

Modell

Effekt kW

Vekt

CO2

NOx

Endring*

Volvo

V60 Plug-in

158

1874

48

35

-24 700/-27 000

VW

Golf 1,4

103

1241

110

37

-3000/-4100

Mazda

CX-5 2,2

110

1490

144

72

-2600/-4700

BMW

X3 xDrive 2,0

120

1725

147

159

-2200/-5200

Toyota

RAV4 2,2

110

1605

149

123

-1600/-4200

Mitsubishi

Outlander 2,2

110

1580

153

139

-1500/-4000

Mitsubihi

Outlander 2,2

110

1610

153

139

-1400/-4000

VW

Tiguan 2,0

103

1589

158

120

-700/-3200

Opel

Ampera

54

1657

27

1

100/0

Ford

Kuga 2,0

103

1632

162

159

2100/-600

Tapere

Volvo

XC60 2,4

120

1729

179

130

5100/1500

Hyundai

i20 1,2

62

970

114

18

4700/4100

Volvo

V40 1,6

84

1282

99

164

4700/3800

VW

Up! 1,0

44

865

95

9

4600/4200

Toyota

Yaris Hybrid

55

1095

85

6

4500/4200

Toyota

Yaris Hybrid

55

1085

79

6

4400/4200

Honda

CR-V 2,0

114

1538

179

7

3900/1000

Toyota

Auris Hybrid

73

1310

91

6

3200/2700

Ford

Focus 1,0

92

1204

114

39

1800/900

* Nominell/reell endring i kroner (Nominelt betyr at det ikke er korrigert for normal prisjustering i perioden, det vil si en ren sammenligning av satsene. Reelt betyr at det tas hensyn til normal prisjustering, det vil si at satsene er omregnet til samme år.)

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) og Finansdepartementet.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!