Den har samme motor som VW Golf GTI, men er tunet til kraftigere ytelser. Mens har den 2,0 liter store TSI-turbomotoren i Golf GTI yter 230 hk, har R-modellene hele 300 hk. Dette minner med andre ord svært mye om en annen bil i konsernet, Audi S3.

Golf R har 30 hk mer enn forgjengeren, og det maksimale dreiemomentet er på 380 Nm. Den skal imidlertid være 18 prosent mer drivstoffeffektiv, takket være blant annet stopp/start-funksjon. Med sekstrinns DSG-automatkasse er forbruket oppgitt til 0,69 liter per mil, noe som er 0,15 liter bedre enn forgjengerens forbruk. CO2-utslippet har også gått ned sammenlignet med forrige generasjon, fra 199 g/km til 165 g/km.

Med manuell girkasse skal den nye R-modellen greie 0-100 km/t på 5,1 sekunder, 0,6 sekunder raskere enn forrige modell. Med DSG går den noe raskere, 4,9 sekunder fra 0-100 km/t. Toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t.

Golf R er senket to centimeter sammenlignet med en vanlig Golf, (0,5 cm lavere enn Golf GTI) og leveres med mer sportslig innstilt fjæringsoppsett og et nytt system for progressiv styring. Den har dessuten stabilitetsprogrammet ESC Sport, som ifølge Volkswagen kan kobles helt ut ved for eksempel kjøring på bane. DCC (dynamic chassis control) er ekstrautstyr. Dette adaptive understellsprogrammet har blant annet Race Mode-innstilling.

Ytelser og oppsett indikerer ganske morsomme kjøreturer, og noen dum vinterbil er den heller ikke. Golf R har firehjulsdriftsystemet 4Motion med femte generasjons Haldex-kobling.

=

KVASS: 2,0-liters bensinturbo med 300 hk og firehjulsdrift. Dette blir antakelig en helt ok kjøreopplevelse. FOTO: VW

Fire eksospotter gjør det relativt enkelt å skille R-modellen fra de andre Golf-modellen. Dessuten har den spesialdesignet støtfanger med grovere luftinntak enn Golf GTI. 18-tommer aluminiumsfelger, bi-xenonlys, LED-kjørelys med U-form og mørkerøde LED-lys bak, bidrar også til å identifisere R-modellen.

VW Golf R kommer til Norge i novemver, men prisene er ikke klare ennå.

Andre heftige kompaktbiler

Modell

Motor

Hk/Nm

0-100 km/t

Pris fra

VW Golf R

4 syl, 2,0 TSI turbo

300/380

4,9 sek (med DSG)

Ukjent

Audi S3

4 syl, 2,0 TFSI turbo

300/380

4,8 sek (med S-tronic)

745 000

Ford Focus RS (2009-modell)

5 syl, 2,5 turbo

305/440

5,9 sek

Ukjent

Audu RS3 (2010-modell)

5 syl, 2,5 TFSI turbo

340/450

4,6 sek (med S-tronic)

Ukjent

BMW M135i

6 syl, 3,0 turbo

320/450

4,9 sek

755 900

Mercedes A45 AMG

4 syl, 2,0 turbo

360/450

4,6 sek

799 000

Mercedes-Benz AMG_A_45_Edition_1 Mercedes CLA 45 AMG og Mercedes A 45 AMG 2013=

KONGEN AV KLASSEN: Mercedes A45 AMG er foreløpig kongen av kompaktklassen når det gjelder ytelser og lyd. Da vi testet bilen kunne vi konstatere med egne ører at biler rasper, freser og bjeffer. FOTO: Daimler AG

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!