Bruktimport av bil er kommet for å bli. Fra 2009-2012 ble det bruktimportert nesten 112 000 personbiler, eller drøyt 22 prosent av nybilsalget i samme periode. Så langt i år er trenden den samme, andelen av bruktimport mot nybilsalg ligger på 22,1 prosent.

Det er BMW som leder an i popularitet. I første kvartal 2013 var hver femte bruktimporterte bil en BMW, og ved utgangen av august toppet BMW 5-serie modellstatistikken med en markedsandel på 6,6 prosent.

Ikke uventet er det tyske biler som dominerer importstatistikken, med Mercedes-Benz, Audi og VW som de mest populære. Men listene byr på visse overraskelser. At Volvo V70 er nummer fire på modellstatistikken er ikke uventet, som en stor bil med avgiftsgunstig motor. Litt mer overraskende finner du Nissan Leaf på sjette plass, men det viser vel bare hvor attraktivt det er blitt å bruke kollektivfeltet på vei til jobb.

Sjeldent eller lønnsomt

Årsaken til nordmenns appetitt på bruktimport er som regel økonomisk motivert. Historisk sett har det vært mangel på nyere bruktbiler i Norge. I Tyskland - hovedkilden av biler for bruktimport - er det annerledes. Her har både produsentene selv og deres mange forhandlere biler fra et halvt til tre år gamle i bøtter og spann.

Ofte er det også hit du må gå om du vil ha en bil litt utenom det vanlige. I Norge selges det eksempelvis lite sportsbiler, coupémodeller og åpne biler.

Og selv om ikke markedsandelen er så stor i Tyskland heller, gjør størrelsen på markedet at utvalget ofte er hundre ganger bedre enn i Norge

Importerte Mercedes SLK

- Jeg fikk tips av en venn som hadde bruktimportert en Volvo, om at det kunne være en smart løsning å finne bil i Tyskland, forteller Hilde Cecilie Bugge. HUn kjøpte en 2012-modell Mercedes-Benz SLK 200 med god hjelp av sin mann Lars Bugge hos en merkeforhandler i Tyskland.

- Jeg er imponert over seriøsiteten til forhandleren, sier Bugge:

- Da vi hentet bilen ferdig registrert på Drammen Bilhavn, var den helt strøken. Jeg returnerte de nødvendige papirene til forhandleren og fikk tilbake den tyske momsen etter en uke. Rett etterpå dukket også beviset for Mercedes' bruktbilgaranti «Junge Sterne» opp i posten.

- Det er klart at man kjenner litt på følelsen når man overfører et større pengebeløp til Tyskland for en bil man aldri har sett, men i ettertid føler jeg at det er mindre risiko ved å kjøpe bil av en Mercedes-Benz forhandler til Tyskland, enn privat eller hos en uautorisert forhandler i Norge, sier Bugge.

- På grunnlag av erfaringene så langt, hadde jeg gjerne gjort dette igjen, avslutter Bugge.

Nesøya 05062013 Hilde Cecilie Bugge MB SLK Bruktimport for Vi Menn Bil=

GODE GRUNNER: Hilde Cecilie Bugge er godt fornøyd med sin Mercedes-Benz SLK 200. Et stort utvalg biler og prisbesparelse på ca. 10 prosent var to gode grunner for å importere bilen fra Tyskland. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Kjøpte Audi A5 i superversjon

Kåre Nansen har bred erfaring med å kjøpe bil i utlandet. Tidligere har han hentet to bruktbiler via Bilimport i Larvik og kjøpt en ny bil gjennom Autoselect.

Denne gangen var han på jakt etter en Audi A5 Sportback med mye utstyr, men fant ikke bilen han lette etter i Norge.

- Jeg prøvekjørte en norsk 2010-modell, men gjennom Mobile24.no fant jeg en 2012-modell med facelift, sier Nansen. - Hvor mye jeg har spart, vet jeg egentlig først den dagen jeg skal selge bilen. Vurdert opp mot tilsvarende biler til salgs i Norge, er det minimum 100 000 kroner per i dag.

- Prosessen med importhjelpen synes jeg fungerte greit, forklarer Nansen:

- Jeg fikk oversendt kontrakt, overførte penger til forhandler og betalte norsk avgift da bilen kom til Norge. Så var det bare å hente ferdig registrert bil på Drammen Bilhavn. På grunn av forsinkelse med papirarbeidet i Tyskland, tok leveransen to uker i stedet for én uke.

Smestad 050622013 Kåre Nansen Audi A5 Bruktimport for Vi Menn Båt=

DRØMMEBILEN: En Audi A5 Sportback 3,0 TDI quattro er ikke daglig kost i Norge. Kåre Nansen har så langt ikke noe å utsette på sin bruktimporterte Audi. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Avgiftssystemet påvirker prisen

Engangsavgiften beregnes på grunnlag av egenvekt, NOx-utslipp, CO2-utslipp og motoreffekt. Bruksfradraget er også helt sentralt. Det skal trekkes fra engangsavgiften og blir større jo eldre bilen er. Det er størst de første årene og flater ut med alder (se tabell).

I tillegg kan du be om alternativ beregning av avgiften, der det gjøres en vurdering av bilens bruktpris og kjørelengde opp mot normalen for den norske bilparken. Her finnes det ulike betalingsløsninger for å antyde hva avgiften blir i en alternativ beregning. Men bordet fanger: Når du først har valgt alternativ avgiftsberegning, kan du ikke løpe til tollmyndighetene og bytte metode etterpå.

Garanti

Den generelle nybilgarantien i Tyskland er på to år, selv om noen merker har bedre ordninger. Er du opptatt av ekstra garanti på bilen, skal du være klar over BMWs EuroPlus ett års bruktbilgaranti som gjelder fra du kjøper bilen. Hos Mercedes-Benz finner du biler med Junge Sterne to års bruktbilgaranti. Audi har noen biler med såkalt " Anschlussgaranti" med fem års garanti fra bilen var ny.

Om bilen ikke har ny- eller bruktbilgaranti, kan du kjøpe garantier fra norske tilbydere, eller tegne en utvidet bilforsikring som også dekker feil på drivverk.

Komplisert utvalg

Bilkjøp er for de fleste den nest største investeringen man foretar, etter bolig. Til forskjell fra bolig, er du nesten garantert å tape penger på bil. Derfor er det viktig å gjøre en grundig jobb i forkant. En skikkelig behovsanalyse er essensiell, der hodet taler med samme styrke som hjertet. Og ikke bare tenk på nå-behovet, men også hva som sannsynligvis skjer med bilbehovet de neste tre-fire årene.

Når du skal bruktimportere er det viktig å gjøre denne jobben i enda større detalj.

Hvorfor, lurer du kanskje? Jo, fordi utvalget er så mye større. Søker du på "VW Golf" på finn.no, er det i og for seg ille nok med drøyt 2 000 treff.

Gjør du det samme på mobile24.no som henter annonser fra mobile.de, får du 79 200 treff. Det sier seg selv at å ha en forhåndsoppfatning om årsmodell, karosseriversjon, motorversjon, girtype og noe av utstyret vil gjøre jobben enklere.

Gjøre det selv, eller la andre ta jobben?

Når du har en formening om hva slags bil du ser etter, bør du også raskt bestemme deg for hvordan du vil importere bilen. Skal du gjøre alt selv, vil du gjøre noe på egen hånd med eksperthjelp underveis, eller vil du sette bort oppdraget til andre. De riktig dovne kan du jo bare gå til en forhandler og kjøpe en bruktimportert bil ferdig på norske skilter.

Litt enkelt kan man si at jo mer du gjør selv, dess større er besparelsen. Det er mange flinke og hyggelige aktører på markedet, men de kan naturlig nok ikke jobbe gratis.

Og på den andre siden; jo mer du gjør selv, dess større er sjansen for at du går på en smell. Det er stor kompetanseforskjell på en privatperson som kjøper bruktbil hvert fjerde år og et firma som ukentlig henter flere biler fra Tyskland.

Enklere med eksperthjelp

Selv om det er fristende å ta jobben selv for å spare penger, er det fire viktige grunner for en vanlig norsk bilkjøper å la en profesjonell aktør gjøre hele eller deler av importjobben:

* De vil ha større mulighet til å finne riktig bil og prute på prisen.

* Det tar tid og koster penger å hente, fortolle og registrere bilen selv.

* Du står sterkere hvis det er feil med bilen

* Du kan få et enklere økonomisk oppgjør.

Det viktigste du kan gjøre selv, er å sammenligne priser i Norge og Tyskland. Skal du hente bilen fra Tyskland, bør den enten være vesentlig rimeligere enn i Norge, eller så sjelden at du må utenlands for å finne den.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!