Kort sagt:

+ Bra bakseteplass, trygge veiegenskaper, god pålitelighet, lettkjørt Hybrid, sparsom 1,4D-4D


- Lite bagasjerom (Hybrid), midtkonsoll (til 2010), uspennende design og veiegenskaper, moderat akselerasjon (1,33 bensin og 1,4D-4D), noe høyere støynivå enn de beste konkurrentene

Toyota Auris ble lansert i mars 2007 og erstattet Toyota Corolla - en av verdens mest suksessfulle biler - og var Toyotas nye spydspiss i konkurransen mot VW Golf, Ford Focus og andre populære kompaktklasse-modeller.

Den nye Auris var en langt dristigere fremtoning enn den utgående Corolla-modellen.

Ikke bare utvending, men også innvendig, der en litt høy og fremtredende midtkonsoll skiller seg ut.

Da vi kjørte tester på de første Auris-modellene i 2007 og 2008, var det typiske Toyota-egenskaper som sto i fokus.

«Kompetent, men ikke oppsiktsvekkende. Det er som regel konklusjonen for nye Toyota-modeller. Og Toyota Auris er ikke noe unntak», sto det å lese i testen av Toyota Auris med 124 hk og 1,6-liters bensinmotor.

Bilen fikk skryt for trygge veiegenskaper (med stabilitetskontroll som standard) og rommelig baksete, mens den litt høye sittestillingen og upraktiske utformingen av midtkonsollen var viktigste kritikkpunkter.

I 2008 kjørte vi test på det som er blitt en av de mest populære Auris-versjonene. 1,4 D-4D har en dieselmotor på 90 hk og et dreiemoment på 190 Nm.

Definitivt ikke den sprekeste dieselbilen i kompaktklassen, men kjapp nok i daglig bruk og med et svært lavt drivstofforbruk.

Toyota Auris 2010

IKKE SPENNENDE: Verken å se på eller å kjøre, men med betryggende feilstatistikk og hyggelige priser. © FOTO: Terje Bjørnsen

Facelift i 2010

Toyota Auris fikk en facelift i mars 2010. Da var blant annet ropene etter mer kjøreglede hørt, og versjonen Kuro S hadde litt større hjul, strammere understell og dermed mer sportslig appell.

For de mer sedate, hadde normalversjonen beholdt en brukbar fjæringskomfort. Men også konkurrentene utviklet seg, og bilen var ikke blant de mest stillegående i klassen.

Høsten 2010 dukket en annen av de mest populære Auris-versjonene opp. Toyota Auris Hybrid har den samme drivlinjen som vi kjenner fra Prius-modellene, med 1,8-liters bensinmotor, elmotor og trinnløst automatgir.

Det gir en utmerket komfort i drivlinjen og pene forbrukstall ved by- og nærkjøring, mens landeveisforbruket er mer ordinært.

Batteriene gjør bilen noe tyngre enn en tilsvarende bil og bagasjerommet blir litt mindre.

Toyota Auris

BEDRE: I forbindelse med faceliften i 2010 fikk Toyota Auris en vellykket innvendig oppgradering. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Sjekkpunkter

  • Generelt kvalitetsinntrykk
  • Bremseskiver
  • Oljelekkasje
  • Støtdempere
  • Serviceaksjoner

Bra utvalg

Høsten 2012 var det slutt for første generasjon av Toyota Auris. Nå er det på bruktmarkedet bilen spiller en viktig rolle for deg som er på jakt etter en pålitelig bruksbil uten den store entusiastfaktoren.

Utvalget av brukte Toyota Auris er stort, da vi sjekket på Finn i mai 2014, var det nesten 700 biler til salgs. Ca. 50 % er utstyrt med dieselmotor, 10 % hybrid og resten bensinversjoner.

Prisene starter rundt 80-90 000 kroner, og fra ca. 110-130 000 kroner begynner det å bli veldig attraktivt med tanke på årsmodell og kjørelengde. Legger du deg på mellom 150-180 000 kroner er du nesten garantert å finne en bra Auris-utgave.

De dyreste Auris-versjonene er ikke overraskende de sjeldne og populære hybridmodellene med priser opp til 230 000 kroner. Prisen for hybrid starter rundt 160 000 kroner.

Toyota Auris hybrid HSD=

KNAPP HYBRID-PLASS: Batteripakken i Toyota Auris HSD stjeler en merkbar del av bagasjeplassen. FOTO: Petter Handeland © FOTO: Petter Handeland

Anbefalte motorversjoner

1,4D-4D/90 hk: Sparsom dieselmotor med brukbar kraft og akseptabel gange. Forbruk: 0,4-0,6 l/mil

1,6/124-132 hk: Harmonisk bensinmotor, tilstrekkelige ytelser. Forbruk 0,6-0,9 l/mil

1,8/136 hk: Hybridversjon med trinnløst automatgir, lettkjørt og sparsom. Forbruk: 0,4-0,6 l/mil.

Skal være problemfri

Dekras bruktbilundersøkelse, basert på teknisk kontroll av 15 millioner tyske biler de siste to årene, gir gode resultater for Toyota Auris.

For biler med 50-100 000 km kjørelengde, er 87,6 % uten feil, mot gjennomsnittet for kompaktklassen på 78,7 %.

Bare 6,4 % av bilene har betydelige mangler, mot 11,3 % for klassen. Slitte bremseskiver, mindre oljelekkasjer fra motor og feil på støtdempere er de viktigste sjekkpunktene.

Resultatene for biler med 100-150 000 km viser at du godt kan beholde Toyota Auris noen år. Modellen får toppkarakter hos Dekra:

79,8 % går gjennom kontrollen uten feil, mot snittet på 66 %. Bare 9,4 % har større feil, mot snittet for kompaktklassen på 18,6 %.

Britiske What Car og Reliability index gir bilen tommelen opp for lite feil og mangler, men setter fingeren på at kvalitetsfølelsen ikke er like god som i den siste Corolla-serien.

Modellhistorikk

2007: Toyota Auris lanseres i mars. Bensin: 1,4l/97 hk, 1,6/124 hk, 1,8/136 hk. Diesel: 1,4/90 hk, 2,0/126 hk, 2,2/177 hk

2008:1,33l/101 hk bensin erstatter 1,4.

2010: Modellen får facelift, med designendringer i front og hekk, innvendig, samt tekniske endringer på bensin og dieselmotorer. På høsten også som hybridversjon med drivverk fra Prius.

Toyota Auris Kuro S 2010

TØFFERE: Kuro S-versjonen ga Auris et snev av sportslighet. © FOTO: Terje Bjørnsen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!