Kort sagt:

+ Herlig motor

+ Gode ytelser

+ Sportslige veiegenskaper

+ God langturskomfort

+ Elegant design


- Litt lang girutveksling

Det er ingen lett balansegang når man skal mikse teknikk fra hverdagsbiler med utseendet til en supermodell. I verste fall blir det en halvstygg affære med middelmådige dynamiske egenskaper.

En sjelden gang blir det en superlekker kreasjon med egenskaper som matcher. Spørsmålet er hvordan den nye Audi A5 Sportback - sammenlignet med gamle Audi A5 Sportback - klarer turen over knivseggen.

Kjøreegenskaper: 5

Audi A5 Sportback legger ikke skjul på at den er en nær teknisk slektning av Audi A4, og det er ikke vanskelig å kjenne slektskapet ute på veien. Den kjører passe skarpt og presist, men ikke slik at det blir overdrevent sportslig.

På glatt underlag slipper den en smule med hekken, før ESP-systemet slår mykt og effektivt inn. På tørr vei har du store marginer og kjørefølelsen er slik den bør være: Som en voksen GT-bil.

Motor: 6

Selv om modellbetegnelsen er den samme - 1,8 TFSI - er det meste annerledes enn tidligere. Den nye 1,8-liters bensinturboen er et helt annet dyr enn sin forgjenger, og en av de mest imponerende bensinmotorene vi har kjørt de siste årene:

Dreiemoment på 320 Nm fra 1400-3700 o/m er på nivå med en grei toliters diesel og tilgjengelig over et langt bredere turtallsområde. Og de 170 hestene er parat over et like stort område; 3800-6200 o/m.

Legg til en pen gange og jevn, sterk kraftflyt i hele turtallsregisteret, så skjønner du hvorfor vi er solgt. Selv en litt lang girutveksling klarer ikke å spolere toppkarakter.

Hvalstrand 21032012 Audi A5 TFSi=

SJELDEN KOMBO: Audi A5 Sportback tilbyr en sjelden kombinasjon: Lekker design, en relativt praktisk karosseriløsning og en pris som takket være masseprodusert teknikk ikke tar helt av. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Ytelser: 5

Våre akselerasjonsmålinger (se testdata) viser at A5en er blant de raskeste vi har testet de siste to årene, sammenlignet med bensin- og dieselmodeller med tilsvarende effekt.

Girutvekslingen hindrer bilen i å være enda kjappere. 3. gir blir litt langt, og det er først i testen fra 80-120 km/t bilen får opp dampen ordentlig i 3. gir. Styrken og fleksibiliteten i motoren gjør at du sjelden må gire noe særlig, og både 4. og 5. gir sørger for bra trekkraft.

Hvalstrand 21032012 Audi A5 TFSi=

DRØM: Bilen har en herlig motor og voksne veiegenskaper. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,2

60-100 KM/T, 4. GIR: 7,2

60-100 KM/T, 5. GIR: 9,3

80-120 KM/T, 3. GIR: 5,8

80-120 KM/T, 4. GIR: 7,5

80-120 KM/T, 5. GIR: 9,3

80-120 KM/T, 6. GIR: 11,7

STØY TOMGANG, dBA: 38,5

STØY 50 KM/T, dBA: 61,7

STØY 80 KM/T, dBA: 65,2

STØY 100 KM/T, dBA: 67,3

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,66

Eksteriør: 6

Etter faceliften for 2012-modellen har fronten med nye LED-kjørelys blitt skarpere, mens den elegante silhuetten blir ytterligere aksentuert på vår bil: En spesiell daytonagrå perleeffekt metalliclakk, og S line sportspakke med 10 mm senket understell samt 18-tommers felger setter en sportslig prikk over i-en. Det er sjelden en fin bil blir tatt for å være dyrere enn den er, men det er tilfellet i Audi A5 Sportback.

Interiør: 5

Hvordan du synes plassforholdene i en Audi A5 Sportback fungerer, er et spørsmål om i hvilken retning du sammenligner. Ser du på en sportscoupé, fremstår den som særdeles rommelig og funksjonell. Ser du mot en Audi A4 Avant, vil du nok i første rekke synes det kniper på bagasjerommet.

Men det er opp mot elegante GT-biler og sportscoupéer Audi A5 Sportback skal vurderes, og da er bilen både praktisk og rommelig. Det er fin bakseteplass for to voksne og bagasjerommet er langt, så selv om det skorter litt i høyden får du plass til mange bager eller mindre kofferter. Stor bakluke hever den praktisk-faktoren med mange hakk.

Ellers er interiøret Audi-sobert med høy kvalitetsfølelse og god ergonomi.

Hvalstrand 21032012 Audi A5 TFSi=

KOMFORT: Med Audi A5 Sportback tåler du å kjøre langt. Veldig langt. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1798

EFFEKT, HK VED O/MIN: 170/3800-6200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320/1400-3700

EGENVEKT, KG: 1565

TILHENGERVEKT, KG: 1500/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 471/185/139

BAGASJEROM, LITER: 480-1283

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/50-17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,58

CO2-UTSLIPP, G/KM: 136

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,2

TOPPFART, KM/T: 230

PRIS FRA, KR: 421 100

PRIS TESTBIL, KR: 497 910

Komfort: 5

Selv med sportsunderstellet klarer Audi A5 Sportback å fjære unna de fleste eksempler på manglende norsk veivedlikehold. Sant nok blir det en smule stuss og sprett på små ujevnheter i lav fart, men så lenge 18-tommerne ruller ufortrødent over dumpene i landeveisfart, er dette mer enn godkjent.

Sportssetene i vår testbil er et "må-ha" i en bil av denne typen. Ikke bare fordi sittekomforten er upåklagelig, men også sittestillingen blir perfekt i kombinasjon med disse. Motoren er stillegående og bare kledelig til stede med en litt dyp avgassbrumming når du gir på, mens dekkstøyen holder seg innen akseptable grenser.

Sikkerhet: 5

Audi A5 har ikke vært testet som egen modell i EuroNCAP-testen, men den tekniske tvillingbroren Audi A4 ble testet med godt resultat i 2009. Den fikk fem av fem stjerner som totalvurdering, 93 prosent for beskyttelse av voksne, 84 prosent for beskyttelse av barn og 31 % for fotgjengerbeskyttelse.

Audi A4 får positiv omtale for en stiv karosseristruktur og god beskyttelse i sidekollisjon både mot barriere og stolpe. Også whiplashbeskyttelsen betegnes som god.

Pris/utstyr: 5

Utvalget av sportslige biler til under 500 000 kroner er ikke all verden. Derfor fremstår inngangsbilletten på Audi A5 Sportback -pakken som relativt gunstig. Testbilen er moderat, men riktig utstyrt, slik at egenskapene blir understreket på en positiv måte. Av utstyret til totalt 77 000 kroner, utgjør S line sportspakken til 30 000 kroner den største og viktigste delen.

Audi A4-plattformer er kjent for å gi pålitelige biler med få feil og mangler. Så langt ser de ulike Audi A5-variantene ut til å nyte stor popularitet som bruktbil, men tilsvarende robuste priser.

Hvalstrand 21032012 Audi A5 TFSi=

FORBRUK: Vi oppnår et gjennomsnittlig forbruk på 0,66 liter per mil. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Miljø: 4

Bensinmotoren var nærmest død og begravd ut fra et miljøstandpunkt. Men takket være NOx- spøkelset og ny teknologi har den fått renvasket sitt rykte.

Og Audi A5 Sportback 1,8 TFSI er et glimrende eksempel på at moderne bensinturboer ikke hiver uhemmet innpå av de dyre dråpene. Ifølge EU-miksen skal bilen bruke 0,58 liter per mil og slippe ut 136 gram CO2 per kilometer.

Da er det gledelig å registrere at normløftet ikke er helt fri fantasi. I vår forbrukstest bruker den 0,66 liter per mil. Det er et bra resultat i seg selv, men enda mer imponerende biltype og ytelser tatt i betraktning. Og forsiktig omgang med gassfoten kan gi resultat på under 0,6 ved langkjøring.

Hvalstrand 21032012 Audi A5 TFSi=

PLASS: Den praktiske delen av Sportback-opplevelsen vil neppe imponere den som vurderer familiebil i samme prisklasse. Bagasjeromsvolumet er på 480 liter - 1283 liter med baksetene nedfelt. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Audi A5 Sportback er en sjeldent vellykket nisjebil. Nydelig å se på, en herlig langturskapasitet og forbløffende praktisk. Masseprodusert teknikk under et lekkert ytre plager oss ikke når den er hentet fra øverste hylle.

Hvalstrand 21032012 Audi A5 TFSi=

HØY STANDARD: Interiørkvaliteten holder høy Audi-klasse. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!