Test: Peugeot 3008 1,6 THP Automat

Flott bil, men feil motor

Peugeot 3008 er en strålende bil, men du bør styre unna denne motoren.

KJØRER BRA: Peugeot 3008 har gode kjøreegenskaper, og står ikke tilbake for de lavere kompaktbilene.
KJØRER BRA: Peugeot 3008 har gode kjøreegenskaper, og står ikke tilbake for de lavere kompaktbilene. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Peugeot 3008 har lenge vært en av våre favoritter blant liksom-SUVene. Dette er biler som ser ut som små SUVer, men som mangler firehjulsdrift og nevneverdig ekstra bakkeklaring. Den mest åpenbare konkurrenten i denne klassen er Nissan Qashqai. Den kan i motsetning til 3008 leveres med firehjulsdrift, men den tohjulsdrevne varianten står for det aller meste av salget. Også biler som Skoda Yeti, Mitsubishi ASX og Kia Sportage kan leveres med drift på forhjulene, og kan dermed regnes inn i samme kategori.

Kjøreegenskaper: 5

3008 kjører nesten like bra som en god kompaktbil. Til tross for at den er høyere enn gjennomsnittet, føler man aldri at man kjører en SUV. Det mangler likevel litt på kjøregleden når det kommer til å matche de beste kompaktbilene som Alfa Romeo Giulietta og BMW 1-serie.

Det er ikke noe problem å forsere svinger i hastigheter fortere enn de fleste gjør til vanlig, og bilen svarer med trygg og forutsigbar understyring når det går for fort. Denne modellen med bensinturbo og modellen med 2-liters diesel har et aktivt antikrengesystem som standard. Dette øker trykket i demperne bak ved svingkjøring, og sørger dermed for at bilen holder seg usedvanlig rett gjennom svingene.

SPESIELL: Det er ingen tvil om at 3008 ser ut som seg selv. Hvorvidt den er pen elelr ei går på personlige preferanser.
SPESIELL: Det er ingen tvil om at 3008 ser ut som seg selv. Hvorvidt den er pen elelr ei går på personlige preferanser. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 4

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1598

EFFEKT, HK VED O/MIN: 156/5800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 240/1400

EGENVEKT, KG: 1480

TILHENGERVEKT, KG: 1500

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 437/184/164

BAGASJEROM, LITER: 432/740

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/50 R17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,77

CO2-UTSLIPP, G/KM: 178

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,5

TOPPFART, KM/T: 202

PRIS FRA, KR: 283 200

PRIS TESTBIL, KR: 429 700

PSA-konsernets 1,6-liters turbomotor er en flott motor. Vi har tidligere kjørt den i blant annet den snertne RCZ, og vi sitter igjen med det samme inntrykket av motorkarakteristikken her: Den drar jevnt hele veien, og den oppleves som sterk i hele registeret.

Motoren er koblet til en sekstrinns automatkasse. Den girer både raskt og komfortabelt, men det virker ikke som om utvekslingene er veldig godt tilpasset denne motoren. Det fører til at den ikke klarer å utnytte fleksibiliteten som bor i denne motoren optimalt. I tillegg stjeler automatkassen omtrent et halvsekund av 0-100-tiden.

Ytelser: 5

156 hester og 240 Nm er de tørre tallene. Det som er mer interessant, er at de gir denne bilen en følelse av kraftoverskudd. Våre målinger viser at det ikke bare er opplevd, da 60-100 og 80-120 går unna på henholdsvis 5,2 og 6,8 sekunder. Det er nesten like raskt som den nye Mini Countryman Cooper S.

Verken forbikjøringer eller bratte stigninger er noe problem, og til tross for at automatkassa ikke lar deg bruke dreiemomentet til det fulle, er den ikke alt for ivrig med nedgiringen.

Eksteriør: 4

VINKLET: Midtkonsollen er vinklet mot føreren, og gir en følelse av å kjøre en sportslig bil.
VINKLET: Midtkonsollen er vinklet mot føreren, og gir en følelse av å kjøre en sportslig bil. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Peugeot har moderert formspråket sitt de siste par årene. Både haikjeftene og lyktene har blitt mindre prangende, men det er likevel ikke sånn at 3008 er en anonym bil. Hvorvidt den ser bra ut eller ei, lar vi være opp til den enkelte å avgjøre. Vi har fått kommentarer i begge retninger, og det kjennetegner ofte en design som vekker oppsikt - noen liker, mens andre misliker det.

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,4

60-100 KM/T, 4. GIR: 7,1

60-100 KM/T, 5. GIR: 9,7

60-100 KM/T, 6. GIR: 13,7

60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,2

80-120 KM/T, 3. GIR: 6,8

80-120 KM/T, 4. GIR: 7,6

80-120 KM/T, 5. GIR: 10,8

80-120 KM/T, 6. GIR: 15,6

80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,8

STØY TOMGANG, dBA: 38,0

STØY 50 KM/T, dBA: 60,1

STØY 80 KM/T, dBA: 62,9

STØY 100 KM/T, dBA: 66,3

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,76

Interiør: 5

3008 er bygget over samme lest som kompaktbilen 308. Det betyr med andre ord at du absolutt ikke får like god plass som i en storbil. Likevel er plassen på begge seterader fullt ut tilfredsstillende. Voksne personer har ingen problemer med å finne seg til rette i baksetet.

Førerplassen er oversiktlig, og den vinklede midtkonsollen gir et sportslig inntrykk. Den opplevde kvaliteten er absolutt på høyde med bilene fra nabolandet i nordvest, og alt av knapper og brytere er lett å finne frem til.

Bagasjeplassen på 432 liter er ikke noe å hoppe i taket for, men takket være formen er det forholdsvis lett å utnytte.

Komfort: 4

Da vi kjørte 3008 med 1,6-liters dieselmotor sist ga vi den toppkarakter på dette punktet. Denne gangen ytret imidlertid en samstemt testgruppe at de var overrasket over hvor stump bilen opplevdes.

HØYREIST: Enn så lenge kan ikke 3008 leveres med firehjulsdrift. En versjon med eldrift på bakhjulene er imidlertid på vei.
HØYREIST: Enn så lenge kan ikke 3008 leveres med firehjulsdrift. En versjon med eldrift på bakhjulene er imidlertid på vei. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

En kikk i utstyrslista viste oss som nevnt at den har såkalt Dynamic Rolling Control som standardutstyr. Dette er et system som øker trykket i demperen i yttersving for å minimere krenging. Hvorvidt dette er grunnen til at vi opplevde bilen som litt for stiv over små ujevnheter vites ikke, men det er ikke utenkelig.

Bortsett fra dette er 3008 fortsatt en komfortabel bil. De større ujevnhetene takler den utmerket, og støynivået er merkbart lavere enn i dieselversjonen. På tomgang er bilen tilnærmet lydløs.

Sikkerhet: 5

Gjennomgående god score for de som sitter inne i bilen er dommen fra Euro NCAP. ESP og kollisjonsputer er naturlig nok standard.

Grunnen til at vi trekker én karakter, er at bilen har en svak beskyttelse for fotgjengere ved påkjørsel.

Pris/utstyr: 4

Peugeot 3008 er i utgangspunktet ganske fornuftig priset. Den billigste modellen koster fra 283.500 kroner. Da får du en 1,6-liters dieselmotor på 112 hester - noe som egentlig er nok i denne bilen.

Med bensinturbomotoren start bilen på rett over 370.000 kroner. Da begynner vi å snakke om mye penger. Vår testbil hadde automatgir (fra 398.500) og litt ekstrautstyr i tillegg. Den endte dermed opp med en pris på 429.700 kroner.

GOD PLASS: Også voksne kan sitte komfortabelt i baksetet på lengre turer.
GOD PLASS: Også voksne kan sitte komfortabelt i baksetet på lengre turer. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Til den prisen kan du for eksempel få en godt utstyrt Skoda Yeti med 1,8-liters turbomtor på 160 hester og firehjulsdrift i tillegg. Den starter nemlig på snaue 375.000 kroner. Også Mini Countryman med en turbomotor på 184 hester starter på rundt 370.000 kroner for en forhjulsdreven versjon.

Med andre ord finnes det et vell av andre biler, både med og uten firehjulsdrift, til denne prisen.

Miljø: 4

Med automatgir har 3008 1,6 THP et oppgitt forbruk på 0,77 l/mil ved blandet kjøring. I disse miljødager er ikke det et spesielt imponerende tall, og det er omtrent en desiliter mer enn samme bil med tolitersdiesel på 163 hester.

I vår faste forbruksrunde brukte bilen 0,76 l/mil. Altså omtrent nøyaktig det samme som den er oppgitt til. Vi ser imidlertid at ved harde etapper klatrer forbruket fort opp mot literen på mila.

432 LITER: Bagasjeplassen er ikke overveldende, men holder. 423 liter er marginalt bedre enn konkurrentene Skoda Yeti og Nissan Qashqai.
432 LITER: Bagasjeplassen er ikke overveldende, men holder. 423 liter er marginalt bedre enn konkurrentene Skoda Yeti og Nissan Qashqai. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 11/04 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også