Ved utgangen av november i år hadde landets fotobokser kontrollert litt over 136 millioner biler og registrert 171 323 overtredelser.

Politiinspektør Jan M. Guttormsen i Politidirektoratet regner med at over 150 millioner biler vil være kontrollert av fotoboksene når året er omme. Tall som Guttormsen sitter på, viser at fotoboksene har kontrollert langt flere i år enn i fjor.

- Vi har ikke fått flere fotobokser, men de har vært oftere aktive enn i 2011, sier Guttormsen.

Hvor ofte fotoboksene er "på" er blant annet styrt av politiets etterforskningskapasitet.

Færre overtredelser

Så langt i år har fotoboksene dratt inn 207 millioner kroner til statskassa. Det er en nedgang sammenlignet med fjoråret - til tross for mer aktive fotobokser.

Overtredelsesprosenten er nær halvert sammenlignet med toppåret 2006 da fotoboksene håvet inn 420 millioner kroner i bøter.

- Overtredelsesprosenten viser at fotoboksene fungerer etter formålet, nemlig å få ned farten, sier Guttormsen.

Skjønner ikke streknings-ATK

Av de 207 millionene som er betalt i bøter som følge av fotoboksenes overvåking, står streknings-ATK-ene for litt over 17 millioner kroner.

Tall fra direktoratet viser at streknings-ATK har tatt prosentvis flere i å kjøre for fort enn tradisjonell punkt-ATK.

- Det tror vi skyldes at flere ikke forstår streknings-ATK. Det kommer derfor snart ny skilting for streknings-ATK som vi håper skal gjøre det tydeligere for folk flest at strekningen har gjennomsnittsmåling, sier Guttormsen.

=

TAR FLERE: Tall fra direktoratet viser at streknings-ATK har tatt prosentvis flere i å kjøre for fort enn tradisjonell punkt-ATK. FOTO: Martin Jansen

36 prosent henlegges

Litt over 93 000 personer har betalt bøter fordi de har kjørt for fort forbi fotoboksene i år, og 799 personer har mistet førerkortet. Tallet kunne imidlertid vært mye høyere. Nesten 36 prosent av sakene blir henlagt.

- Er ikke dette et veldig høyt tall?

- Relativt sett ikke. Vi har en langt lavere henleggelsesprosent er for eksempel Sverige, sier Guttormsen.

Henleggelsesprosenten er ifølge Guttormsen også lavere enn i Frankrike, som er ledende i Europa på fartsovervåking av veiene og hvor fartsovertredelser som fanges opp av kameraene til enhver tid er bileiers ansvar.

Det vil si at man ikke må identifisere sjåføren som i Norge.

Mann registrert med 36 fartsovertredelser

Vær og vind, tekniske problemer og utenlandske sjåfører er hovedårsakene til at mange av sakene henlegges. Guttormsen advarer imidlertid mot å tro at man som utlending i Norge alltid vil slippe unna.

- Vi er veldig oppmerksomme på gjengangere, sier Guttormsen.

Politiet i Hordaland fører nå en sak mot et bulgarsk mann som er innhentet av lovens lange arm. Mannen er registrert med hele 36 fartsovertredelser som han må svare for.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!