Fotobokser

Her er fotoboksene som tar flest råkjørere

Fotoboksene dro inn over 240 millioner kroner til staten i fjor.

FLEST TATT: Fotoboksen i Rælingstunnelen mot Lillestrøm knep flest fartssyndere i 2011, og ble dermed landets mest innbringende ATK-strekning. (Illustrasjonsfoto: Knut Falch/Scanpix)
FLEST TATT: Fotoboksen i Rælingstunnelen mot Lillestrøm knep flest fartssyndere i 2011, og ble dermed landets mest innbringende ATK-strekning. (Illustrasjonsfoto: Knut Falch/Scanpix)
Sist oppdatert

Ifjor dro fotoboksene inn bøter for over 240 millioner kroner. Et betydelig beløp, men likevel en nedgang på over 50 millioner kroner sammenlignet med 2010. Sammenlignet med toppåret 2006 er nedgangen på over 160 millioner kroner. Da dro staten inn litt over 401 millioner kroner.

- Overtredelseprosenten er halvert sammenlignet med 2005. Det er meget positivt sier Jan M. Guttormsen, Politiinspektør i Politidirektoratet.

- Bedre skilting og bruk av GPS med fotoboksvarsler er nok særlig grunnene til at tallene går ned, sier Guttormsen.

Nær 132 millioner bilister ble kontrollert av fotoboksene i 2011. Av disse ble 197 000 ble tatt for å kjøre for fort.

- At såpass mange fremdeles blir tatt i fartsovertredelse skyldes nok sløvhet. Det skal egentlig være helt unødvendig å bli tatt av ATK-kamera, mener Guttormsen.

794 personer som ble fanget av fotoboksens linser i fjor, kjørte så fort at de mistet førerkortet.

- En veldig liten prosent passerer fotoboksene i så store hastigheter at førerkortet blir beslaglagt. Vi tar langt fler i politikontroller, sier Guttormsen.

Mange slipper unna

En utfordring for mydinghetene er det at så mange som 1 av 3 slipper unna etter å ha blitt knipset av fotoboksene. 36,6 prosent av sakene i fjor ble henlagt av forskjellige årsaker.

- Det skyldes enten at sjåførene er utenlandske, at det ikke har vært mulig å identifisere sjåføren eller at værforholdene har gitt så svak bildekvalitet at de ikke kan brukes, forteller Guttormsen.

Topp 15: Her tas flest fartssyndere

Sted

Antall ovetredelser 2011

Rælingstunnelen mot Lillestrøm

8071

E18 Nattvall-syd, Sandefjord

4789

E18 Baneheitunnelen, Kristiansand

4158

Fv 167 Røykenvn v/Bondi fra Asker

3606

Fv 325 Kirkebakken, Horten

3110

Rv 4 Åneby, Nittedal

3032

E18 Klinestad, syd, Sandefjord

2582

Omkjøringsvei, Nidarvoll, Trondheim

2158

E6 v/Ørebekk syd, Eidsvoll

2008

Fv 385 v/Strømmen Skole, Skedsmo

1860

Ev 38, Tøndegård, Molde

1788

Fv 381 v/Jenseberget, Lillestrøm, Skedsmo

1724

Rv 4 Grua, Lunne

1685

Fv 325 Ganddal, Egersund

1621

E39 Fløyfjelltunnelen, Bergen

1553

PS: Enkelte strekninger er ikke med på oversikten siden de opererer med flere målepunkter.

- Tallene må ses i lys av hvor mange som er kontrollert av fotoboksene på stedet, sier Jan M. Guttormsen, Politiinspektør i Politidirektoratet.

Han påpeker at fotoboksene er satt opp på særlig ulykkesbelastede strekninger eller på strekninger som har hatt problemer med høy fart.

Overtredelses i %

Sted

Overtredelse i %

Rælingstunnelen mot Lillestrøm

0,37

E18 Nattvall-syd, Sandefjord

0,25

E18 Baneheitunnelen, Kristiansand

0,22

Fv 167 Røykenvn v/Bondi fra Asker

0,18

Fv 325 Kirkebakken, Horten

0,21

Rv 4 Åneby, Nittedal

0,28

E18 Klinestad, syd, Sandefjord

0,10

Omkjøringsvei, Nidarvoll, Trondheim

0,18

E6 v/Ørebekk syd, Eidsvoll

0,11

Fv 385 v/Strømmen Skole, Skedsmo

0,10

Ev 38, Tøndegård, Molde

0,12

Fv 381 v/Jenseberget, Lillestrøm, Skedsmo

0,12

Rv 4 Grua, Lunne

0,16

Fv 325 Ganddal, Egersund

0,13

E39 Fløyfjelltunnelen, Bergen

0,09

To typer fotobokser

Det finnes to typer ATK (automatisk trafikkontroll) i Norge. Punkt-ATK og streknings-ATK. I 2009 vi fikk streknings-ATK i Norge. Per dags dato er fire strekninger aktive, men langt flere blir snart operative. Av den totale summen fotoboksene "knipset" inn i fjor, sto streknings-ATK-ene sto for cirka 7,4 millioner.

Punkt-ATK ble innført i 1988. Det finnes 360 anlegg i drift. Med punkt-ATK måles farten ved én fotoboks. Føreren blir bøtelagt hvis farten i dette punktet er for høy.

Med streknings-ATK måles gjennomsnittsfarten mellom to fotobokser på en strekning. Føreren blir bøtelagt hvis gjennomsnittsfarten mellom de to punktene er for høy. Ellers blir føreren ikke bøtelagt, uansett hvor høy farten er ved fotoboksene. Oppgaven med å sammenligne skiltnumrene og regne ut farten er over i løpet av noen sekunder.

Det benyttes en nyutviklet teknikk med infrarød blits for å ta bildene. Har du kjørt for fort, lyser et gult lys som står plassert litt etter den siste boksen. Det gule lyset har ingen funksjon ut over å varsle at du er tatt.

NYE FOTOBOKSER: Statens vegvesen jobber med å klargjøre flere veistrekninger med gjennomsnittsmåling, som her mellom Nesbyen og Bromma i Hallingdal. (Foto: Martin Jansen)
NYE FOTOBOKSER: Statens vegvesen jobber med å klargjøre flere veistrekninger med gjennomsnittsmåling, som her mellom Nesbyen og Bromma i Hallingdal. (Foto: Martin Jansen)

De aller fleste fotoboksene er nå utstyrt med digitale kameraer som i teorien kan stå på 24-timer i døgnet

Les også:

Her kommer det nye fotobokser

Slik fungerer de nye fotoboksene

Så fort kan du kjøre forbi fotoboksene

Denne saken ble første gang publisert 16/01 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også