Det finnes i dag 383 fotobokser i Norge, og disse har så langt i år dratt inn over 112 millioner kroner. Det viser tall som vi har hentet inn fra politiets ATK-senter i Farstad.

I løpet av årets seks første måneder har fotoboksene knipset over 91 000 fartsovertredelser, og 406 personer har passert i så høye hastigheter at førerkortet er blitt beslaglagt av politiet.

I hele 2011 dro fotoboksene inn over 240 millioner kroner - mot over 400 millioner i 2006. Antall fartsovertredelser registrert av fotobokser har gått ned de seneste årene fra 267 532 registrerte overtredelser i toppåret 2006 til 191 902 i fjor. Men landets 383 fotobokser bringer fortsatt inn betydelige midler til AS Norge.

Mange saker henlagt

Summene kunne imidlertid vært mye høyere.

Rundt 35 prosent av sakene henlegges fordi sjåføren er utenlandsk, værforholdene gjør det vanskelig å identifisere, tekniske problemer med kameraene eller fordi sjåføren for eksempel skjuler ansiktet bak solskjermen.

- Vi jobber for å kunne forfølge saker som involverer skandinaviske borgere. Fartsovertredere fra andre steder i verden kan vi lite gjøre noe med. Men dersom vi oppdager gjengangere, så kan det bli opprettet en politisak, sier Kjell Arne Hestad, leder av politiets ATK-senter

Flest i Østfold

Østfold er blant Norges minste fylker, men ingen andre fylker har flere fotobokser. Totalt er det plassert 54 fotobokser i Østfold. På andreplass kommmer Hordaland med 40 fotobokser mens Akershus har 36. Det viser tall fra Statens vegvesen. Tallene inkluderer de nye fotoboksenes om måler gjennomsnittsfart.

Antall fotobokser per fylke:

Fylke

Antall fotobokser

Østfold

54

Hordaland

40

Akershus

36

Oppland

25

Rogaland

25

Troms

24

Buskerud

23

Telemark

19

Sogn og Fjordane

17

Møre og Romsdal

17

Nordland

16

Oslo

15

Hedmark

15

Vest-Agder

14

Aust-Agder

14

Sør-Trøndelag

11

Vestfold

9

Nord-Trøndelag

5

Finnmark

4

Totalt

383

Inkluderer både punkt-ATK og streknings-ATK

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!