SUV-salget i Europa forventes å stige med over 30 prosent de kommende fem årene. Bare Ford forventer å selge mer enn én million SUV-er i Europa i de neste seks årene.

En stor del av disse høyreiste bilene vil være såkalte mini-SUV-er, som plasserer seg størrelsesmessig litt under kompakt-SUV-er som Nissan Qashqai, VW Tiguan, Mazda CX-5, Subaru XV og Honda CR-V.

Mini-SUV-en er ikke et nytt fenomen. Biler som Suzuki Jimny har vært her lenge, men volumet ser ut til å vokse. Opel Mokka er rett rundt hjørnet, og Ford er allerede på banen i mini-SUV-segmentet med Ford Ecosport som finnes i Brasil og India. Den er ventet til Europa i løpet av de neste 18 månedene.

Etter alle solemerker å dømme kommer også Volkswagen med en SUV som er mindre enn VW Tiguan. På bilutstillingen i São Paulo viser VW nå bilen som legger grunnlaget for en liten SUV.

Vesle Taigun er bare 3,86 meter lang (Ford Ecosport er 4,17 meter) og har likhetstrekk med Volkswagens minste bilmodeller, men også de større SUV-ene Tiguan og Touareg. Taigun er 1,73 meter bred, 1,56 meter høy, og har en akselavstand på 2,47 meter.

=

SUV: VW Taigun er 3,86 meter lang og kommer med en ny 1,0-liters motor med tre sylindre. FOTO: VW

Under panseret sitter en nyutviklet énliters TSI-motor med tre sylindre og turbo som skal konkurrere med Fords nye énliters EcoBoost-motor. Taiguns motor har 110 hesterkrefter. Bensinforbruket ved blandet kjøring skal i teorien ligge rundt 0,47 liter per mil med et CO2-utslipp på 110 g/km.

Den skal ha et dreiemoment på 175 Nm ved 1500 omdreininger, gjøre 0 til 100 km/t på 9,2 sekunder og ha en toppfart på 186 km/t.

Bagasjerom på 280 liter

Taigun er blant annet utstyrt med takrails med integrerte LED-lys og en bakluke som er delt i to, slik at bakruten kan åpnes separat mens den nedre delen kan klappes ned.

Understellsbeskyttelse i metall er integrert i støtfangerne foran og bak. Bagasjerommet er på 280 liter som kan utvides til 987 liter ved å slå ned baksetene.

Ifølge Volkswagen kan Taigun settes i serieproduksjon, men ingen beslutning er tatt.

=

TAIGUN: Minimalistisk førermiljø- FOTO: VW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!