I 2011 gikk 53 nye bilmodeller for det europeiske markedet gjennom kverna hos kollisjonstest-organisasjonen EuroNCAP. De flester fikk toppkarakteren 5 stjerner, elleve fikk 4 stjerner mens Dacia Duster ble taperen med kun 3 stjerner.

Men det skilles også videre på resultatene, basert på hvordan den enkelte modellen har gjort det innenfor de fire testene som tilsammen utgjør en hovedkarakter (beskyttelse for voksne, beskyttelse for barn, beskyttelse for fotgjengere og aktive sikkerhetssystemer).

Dette gjør at EuroNCAP kan kåre den beste/sikreste bilen innenfor fem forskjellige kategorier. Vi har testet fire av disse fem, slik at du kan orientere deg om hvilke andre egenskaper kollisjonstest-vinnerne har.

Her er de:

Småbiler

Chevrolet Aveo

Aveo debuterte på bilutstillingen i Paris i 2010, og en firedørers versjon ble lansert i fjor. Den minner om den enda mindre Chevrolet Spark som finnes i Norge, og som koster rundt 130 000 kroner. Chevrolet-navnet bærer bud og langt mer muskler enn disse bilene kan skilte med, men de er i grunn koreanske biler, produsert av GM Daewoo for det europeiske markedet.

=

Foto: EuroNCAP

Kompaktbiler

Ford Focus

Vi ga Ford Focus 2011 toppkarakteren 6, men går vi ned på delkarakterer ga vi den bare standardkarakteren 4 - siden den på det tidspunktet ennå ikke var testet av EuroNCAP. Det er den altså nå, og med toppresultat. Sekseren er dermed blitt en solid sekser!

=

Foto: EuroNCAP

Mini-SUV

Audi Q3

Audi Q3 måtte nøye seg med 4 i vår test, og heller ikke denne var den gangen testet av EuroNCAP - og fikk også standardkarakteren 4. Men EuroNCAPs tester gjør den altså til en vinner innen sikkerhet.

=

Foto: EuroNCAP

Mini-MPV

Mercedes-Benz B-klasse

Vi er ikke overrasket over at B-klasse ble vinner i sin kategori. I fjor skrev vi at B-klasse er best på sikkerhet i sin kategori, ikke minst takket være radarbasert kollisjonsvarsling som standardutstyr - og fordi den da var testet av EuroNCAP, med toppresultat.

=

Foto: EuroNCAP

Familiebiler

Volvo V60

Heller ikke Volvo V60 var blitt testet av EuroNCAP den gangen vi testet to versjoner av den (med karakterene 4 og 5). Likevel valgte vi å gi karakteren 5 på punktet "Sikkerhet", fordi "Volvos bevisste sikkerhetsfilosofi og svært gode pakke av aktivt og passivt sikkerhetsutstyr, kommer tvilen tiltalte til gode." At vi gjorde rett, beviser klasseseieren i EuroNCAP.

=

Foto: EuroNCAP

EuroNCAP kritiseres av enkelte for ikke å ha krasjtester som reflekterer virkeligheten godt nok.

Svenske Folksam lager sine lister på bakgrunn av virkelige ulykker, men også her regnes resultater fra EuroNCAP inn i et endelig resultat.

Les også:

De sikreste bilene fra 2010

Krasjtester fra 2009

Krasjtestene blir tøffere

Barn beskyttes bedre

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!