De fleste har fått med seg at det har skjedd mye på sikkerhetsfronten de siste par tiårene. Eksempelvis var kollisjonspute for passasjersetet ekstrautstyr hos Volvo på begynnelsen av 90-tallet. I dag har nesten alle nyere biler på det norske markedet flere kollisjonsputer, ABS-bremser og elektronisk stabilitetskontroll, som blir påbudt standardutstyr i EU fra 2012.

Likevel er det fortsatt betydelige forskjeller på sikkerhetsnivået til den enkelte modell. Og det er fortsatt slik at en stor bil alltid vil klare seg best i en kollisjon med en mindre bil.

Dette er Euro NCAP

Euro NCAP er en krasjtest-organisasjon, etablert i 1996 av syv EU-nasjoner og et antall forbrukerorganisasjoner.

I årene etterpå har Euro NCAP årlig testet et antall nye biler, og presentert resultatene for forbrukere. Testprosedyrene har vært utviklet kontinuerlig, og nytt i 2011 er at bilenes elektroniske stabilitetssystem (ESP) også testes.

Å oppnå toppscore har blitt stadig vanskeligere. I 2009 fikk for eksempel 90 prosent av bilene toppkarakteren "5 stjerner", mens bare 65 prosent oppnådde dette resultatet i 2010. Fordelen er at bilprodusentene må anstrenge seg enda mer for å takle tøffere krav. Ulempen er at det ikke er helt relevant for forbrukeren å sammenlikne biler fra forskjellige produksjonsår.

Slik velger du sikrest bil

Hva kan du som bileier og potensiell bilkunde i praksis bruke Euro NCAP til?

Det mest nevenyttige er en funksjon som (også på svensk) enkelt hjelper deg å samle et utvalg modeller fra en og samme bilklasse (må også være i noenlunde samme vektklasse). På den måten får du fort en god oversikt over innbyrdes styrkeforhold for aktuelle modeller hva sikkerhet angår.

La oss, som et eksempel, si at du ønsker å kjøpe en mini-SUV, og vakler litt mellom premium-modellen BMW X1 og den rimeligere koreanske modellen Kia Sportage. Da kan du søke opp disse på euroncap.com, og få systemet til å sammenlikne dem.

Resultatet viser at begge har fått toppscore 5 stjerner, men at de likevel skiller seg en del fra hverandre når vi studerer tallene nærmere.

Kia Sportage er faktisk den sikreste bilen hva beskyttelse av voksne angår. Dessuten beskytter Sportage barn like godt som X1. Når det gjelder aktiv sikkerhet, som for eksempel elektronisk stabilitetskontroll, banker koreaneren premiumbilen ned i støvlene.

Kanskje ikke helt som du hadde trodd?

SPORTAGE VINNER: Rent sikkerhetsmessig ser Sportage ut som en vinner ved siden av BMW X1, selv om begge ender med toppkarakteren 5 stjerner. FOTO: Skjermdropp www.euroncap.com=

SPORTAGE VINNER: Rent sikkerhetsmessig ser Sportage ut som en vinner ved siden av BMW X1, selv om begge ender med toppkarakteren 5 stjerner. FOTO: Skjermdropp www.euroncap.com

BILBELTET VIKTIGST: Det sier Finn Harald Amundsen, leder for trafikksikkerhetsseksjonen i Vegdirektoratet. FOTO: Knut Opeide=

BILBELTET VIKTIGST: Det sier Finn Harald Amundsen, leder for trafikksikkerhetsseksjonen i Vegdirektoratet. FOTO: Knut Opeide

Bilbelte viktigst

Utallige elektroniske sikkerhetsfunksjoner er kommet til på biler de senere år. Men det er liten, om noen, diskusjon om hvilken funksjon som fortsatt er den viktigste.

- Bilbeltet er den viktigste livredderen, fulgt av elektronisk stabilitetskontroll. Har du i tillegg skikkelige dekk og en EU-godkjent bil, er du rimelig trygg. Da er det føreren det kommer an på.

Det er lederen for trafikksikkerhetsseksjonen i Vegdirektoratet, Finn Harald Amundsen, som sier dette. Han har en Audi A4 stasjonsvogn fra 2006 og en VW Polo fra 2004, og kan på strak arm fortelle oss hvilke resultater de har i Euro NCAP.

- Hva med kollisjonsputer?

- De er viktige så lenge de brukes sammen med bilbeltet.

Best og verst i Euro NCAP

Beskyttelse voksne

Best: Nissan Quashqai og Renault Megane

Verst: Rover 100 (1997 - ikke lenger i salg)

Beskyttelse barn

Best: Toyota Prius og Nissan X-trail

Beskyttelse fotgjenger

Best: Citroën C6

Whiplash

Best: Opel Astra (2009), Ford Grand-C-Max (2010), Ford C-Max

Verst: Daihatsu Terios, Mazda CX-7, Peugeot 308 CC, Suzuki Splash

PASS NAKKEN: Mazda CX-7 har dårlig nakkebeskyttelse ved påkjørsler bakfra. FOTO: Euro NCAP.=

PASS NAKKEN: Mazda CX-7 har dårlig nakkebeskyttelse ved påkjørsler bakfra. FOTO: Euro NCAP.

Sikre og mindre sikre

Biler testet av Euro NCAP i 2010 og 2011. Rangering etter stjerner og det punktet som veier tyngst i Euro NCAPs test - beskyttelse for fører og passasjer. Ellers gis det karakter for beskyttelse for barn og fotgjengere, og en karakter for bilens aktive sikkerhetssystemer som for eksempel elektronisk stabilitetskontroll (ESP). For å få 5 stjerner må en modell ha et gitt minimum av score på alle fire områdene.

Stjerner

Voksen

Barn

Fotgjengere

Sikkerhetsassistanse

SMÅBILER

Suzuki Swift

5

94%

82%

62%

71%

Honda CR-Z

5

93%

80%

71%

86%

Audi A1

5

90%

79%

49%

86%

Kia Venga

5

89%

85%

64%

71%

Hyundai ix20

5

89%

85%

64%

71%

Mini Countryman

5

84%

83%

63%

71%

Nissan Micra

4

84%

79%

58%

57%

Nissan Cube

4

83%

64%

56%

84%

SIKKER: Suzuki Swift scorer svært godt i småbilsklassen. FOTO: Euro NCAP=

SIKKER: Suzuki Swift scorer svært godt i småbilsklassen. FOTO: Euro NCAP

Stjerner

Voksen

Barn

Fotgjengere

Sikkerhetsassistanse

Familiebiler

Alfa Romeo Giulietta

5

97%

85%

63%

86%

Ford Grand C-Max

5

97%

81%

50%

71%

VW Sharan

5

96%

80%

46%

71%

BMW 5-serie

5

95%

83%

78%

100%

Ford C-Max

5

92%

83%

50%

71%

VW Passat

5

91%

77%

54%

86%

Citroën C4

5

90%

85%

43%

97%

Toyota Verso

5

89%

75%

69%

86%

Opel Meriva

5

89%

77%

55%

86%

Mercedes-Benz E

5

86%

77%

59%

86%

Jaguar XF

4

78%

65%

43%

71%

Stjerner

Voksen

Barn

Fotgjengere

Sikkerhetsassistanse

SUV

Kia Sportage

5

93%

86%

49%

86%

Hyundai ix35

5

90%

88%

54%

71%

Mercedes-Benz GLK

5

89%

76%

47%

86%

BMW X1

5

87%

86%

64%

71%

Nissan Juke

5

87%

81%

41%

71%

Mitsubishi ASX

5

86%

78%

60%

71%

Mazda CX-7

4

76%

79%

43%

71%

Stjerner

Voksen

Barn

Fotgjengere

Sikkerhetsassistanse

Elbiler/yrkesbiler

VW Amarok

4

86%

64%

47%

57%

Citroën Z-Cero

4

73%

78%

48%

86%

Mitsubishi i-Miev

4

73%

78%

48%

86%

Peuegot iOn

4

73%

78%

48%

86%

Citroën Nemo

3

59%

74%

55%

29%

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!