Euro NCAP krasjtester i 2009

Test av de sikreste bilene

Vi har testet de syv sikreste på markedet - og den nest dårligste. Det ble VW Golf på topp, og Toyota Urban Cruiser på bunn.

AUDA: Dette gjør uansett vondt - men Euro NCAP rangerer VW Golf som den aller sikreste bilen å krasje i etter de nye testkriteriene fra 2009.
AUDA: Dette gjør uansett vondt - men Euro NCAP rangerer VW Golf som den aller sikreste bilen å krasje i etter de nye testkriteriene fra 2009. Foto: Euro NCAP
Sist oppdatert

Rangert etter sikkerhet i forsetet

1 - VW Golf - 97 %

2 - Chevrolet Cruze - 96 %

3 - Opel Astra - 95 %

4 - Opel Insignia - 94 %

5 - Saab 9-5 - 94 %

6 - Volvo XC60 - 94 %

7 - Audi A4 - 93 %

8 - Audi Q5 - 92 %

9 - Skoda Yeti - 92 %

10 - Renault Grand Scenic - 91 %

11 - Toyota iQ - 91 %

12 - Volvo C30 - 91 %

13 - Honda Insight - 90 %

14 - Skoda Superb - 90 %

15 - Toyota Avensis - 90 %

16 - VW Polo - 90 %

17 - Mercedes GLK - 89 %

18 - Peugeot 5008 - 89 %

19 - Hyundai i20 - 88 %

20 - Toyota Prius - 88 %

21 - Volvo V70 - 88 %

22 - BMW X1 - 87 %

23 - Citroen C4 Picasso - 87 %

24 - Citroen DS3 - 87 %

25 - Kia Sorento - 87 %

26 - Kia Soul - 87 %

27 - VW Scirocco - 87 %

28 - VW Tiguan - 87 %

29 - Honda Accord - 86 %

30 - Infiniti FX - 86 %

31 - Mazda 3 - 86 %

32 - Mercedes E-Class - 86 %

33 - Peugeot 3008 - 86 %

34 - Subaru Impreza - 84 %

35 - Citroen C3 - 83 %

36 - Peugeot 308CC - 83 %

37 - Mercedes C Class - 82 %

38 - Peugeot 308 - 82 %

39 - Chevrolet Spark - 81 %

40 - Citroen C3 Picasso - 81 %

41 - Citroen C5 - 81 %

42 - Mitsubishi Lancer - 81 %

43 - Honda Civic - 79 %

44 - Subaru Legacy - 79 %

45 - Honda Jazz - 78 %

46 - Mazda 6 - 77 %

47 - Toyota Urban Cruiser - 58 %

48 - Suzuki Alto - 55 %

Kilde: Euro NCAP

De fleste rutinerte og sikkerhetsorienterte bilkjøpere kjenner nå til Euro NCAP.

Den uavhengige testorganisasjonen krasjtester fortløpende nye biler som kommer på markedet - og gir dem stjerner, og etter hvert poeng, i forhold til hvor godt bilene takler påkjenningen.

Euro NCAP-testene utvikles kontinuerlig. Den siste endringen i testsystemet ble gjort til 2009.

Strengere, men ikke sammenliknbar

Fordelen for oss forbrukere er at testene er blitt strengere. Og det er bra, for selv med strengere krav er det inflasjon stjerner. Det er gitt toppscore på 42 av 48 publiserte tester (nye og oppdaterte) i 2009 .

Ulempen er at resultatene fra 2009-sesongen ikke er direkte sammenliknbare med tidligere års resultater.

Og den siste problemstillingen fortsetter i år.

Euro NCAP opplyser nemlig i en pressemelding at de fra 2010 innfører enda strenger krav for å oppnå maksimal score på fem stjerner. De første 2010-testene blir imidlertid ikke offentliggjort før 3. mars.

Euro NCAP-resultatene må leses med riktige briller

I 2009 krasjet Euro NCAP 33 nye bilmodeller, i tillegg til 15 oppdaterte tester. Og det betyr at de har ødelagt rundt 150 biler. For hver modell går det nemlig med minst tre biler, fordelt på fire gjennomførte krasj.

Resultatene fra krasjtestene MÅ leses med en viss forståelse av hvordan Euro NCAP summerer sine poeng !

I følge uttalelser fra Euro NCAP, er hybridbilene Honda Insight og Toyota Prius bare slått av VW Golf på sikkerhet.

Men ser du i vår liste til høyre, basert på de samme dataene, havner Insight og Prius helt nede på 13. og 20. plass om du er på jakt etter voksensikkerhet i forsetene.

En annen felle man må være oppmerksom på, er at man ikke kan sammenlike biler i forskjellige vektklasser.

Hvis du ser i vår tabell, havner minibilen Toyoyta iQ på 11. plass . Den solide SUVen Mercedes GLK havner på 17. plass. Men hvilken ville du helst ha sittet i hvis uhellet først skulle være ute?

Altså: Se på Euro NCAP-resultatene - men les litt om hva de faktisk betyr før du gjør deg opp en mening.

Her er de sikreste bilene

Dette er bilene som Euro NCAP mener totalt sett er de sikreste fra 2009-testingen. Klikk direkte på bilnavnet for å se krasjtesten - eller klikk deg inn på Klikks tester av de samme bilene under.

Verst: Suzuki Alto og Toyota Urban Cruiser

Denne saken ble første gang publisert 01/02 2010, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også