Bilene som ble testet, er for det meste modeller rettet mot familier, og derfor hadde den uavhengige kollisjonstest-organisasjonen EuroNCAP et spesielt fokus på beskyttelse av barn.

Samtlige - Ford Kuga, Audi A4, Skoda Superb, Hyundai i10, VW T5 Caravelle,

Citroën Berlingo og Seat Ibiza - fikk toppscoren "4 stjerner". Det vil si - i teorien skal det være mulig å få 5 stjerner, men for tiden har ingen bilprodusenter forutsetninger for å klare det.

Montering av barnestol

I testen inngår blant annet hvor godt bileierne informeres om riktig montering av barnestoler (60 % monterer barnestoler feil), og hvordan testdukkene (som simulerer barn på 18 måneder og tre år) reagerer ved front- og sidekollisjon.

Når det gjelder resultatet folk flest feilaktig oppfatter som et "totalresultat" i EuroNCAPs tester - beskyttelsen av voksne i bilen - fikk Ibiza, A4, Kuga og Superb toppscore med 5 stjerner. De andre tre fikk 4 stjerner.

Ford-fokus på fotgjengere

EuroNCAP har hatt stadig større fokus på fotgjengerbeskyttelse de senere år, for det er på dette området det (fortsatt) svikter mest. Men Hyundai i10, Seat Ibiza og Ford Kuga klarte oppmuntrende 3 av 4 stjerner, og viser at det nytter å ha fokus på området. Ford, for eksempel, har med Kuga sjenket fotgjengerne et par tanker via virkemidler som myke materialer i støtfangeren, et energiabsorberende felt mellom støtfanger og frontplate/radiator, frontlykter som løsner ved belastning, forskjermer av plast og spesielt formede kanter på panseret.

Alt i alt endte testen aller best for Kuga (og Ibiza, som ikke lenger selges i Norge), og regn med at dette vil bli brukt for alt det er verdt i markedsføringen fremover.

Modell

Voksne (maks 5)

Barn (maks 5)

Fotgjengere (maks 4)

Ford Kuga

5

4

3

Audi A4

5

4

2

Skoda Superb

5

4

2

Citroën Berlingo

4

4

2

Hyundai i10

4

4

3

VW T5

4

4

1

Seat Ibiza

5

4

3

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!