Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper

+ Sikkerhet

+ Gode seter og ergonomi for fører

+ Deilig bensinmotor


- Pris

- Middels plassforhold

Volvo V60/S60 er kåret til Årets Bil av Vi Menn Bil og Dagbladet. God sikkerhet, miljøvennlige motorer og gode allroundegenskaper var blant kvalitetene juryen verdsatte under kåringen.

Vi har tidligere kjørt test av sedanmodellen S60, men i stasjonsvognsgale Norge er det med Volvo V60 det virkelig starter. Denne gangen med sterk bensinmotor og dobbelklutsj-girkasse fra Ford.

Vi har også testet V60 med den mer folkelige tolitersdieselen D3, motoren som antagelig blir mest aktuell her i Norge. Men det finnes flere interessante motorer i programmet. 1,6-liters bensinversjoner med turbo: T3 har 150 hk, T4 180 hk, og DRIVe-versjonen med 1,6-liters dieselmotor på 115 hk med startpris på rett over 320.000 kroner.

Kjøreegenskaper: 5

Volvo V60 er den mest sportslige stasjonsvognen fra Volvo noensinne. Vi kjørte bilen på piggfri vinterdekk, og den går relativt problemfritt gjennom vår unnamanøvertest, riktignok med en langt større hang til understyring enn den sommerskodde Volvo S60 vi kjørte i august 2010.

Ute på veien legger du ikke så godt merke til akkurat det. Volvo V60 er relativt stramt satt opp, og gjør sitt beste for å utfordre de tyske premiumbilene på egen hjemmebane. Bilen kjennes dermed direkte og lettkjørt. Du har god respons fra styringen og bra kontroll med hva som skjer under hjulene, selv om Volvo V60 ikke kjennes fullt så sportslig som BMW 3-serie.

Del

Volvo V60 2,0T aut. 2010=

GODE YTELSER: Automatkassa stjeler litt, men de 203 hestene gjør V60 mer enn rask nok for norske veier. © Handeland, Petter

TEKNISKE DATA:

  • MOTOR, CM3: 1999
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 203/6000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 300/1750
  • EGENVEKT, KG: 1602
  • TILHENGERVEKT, KG: 750-1800
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 463/187/148
  • BAGASJEROM, LITER: 430/1241
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/60 R16 V
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,83
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 194
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,2
  • TOPPFART, KM/T: 230
  • PRIS FRA, KR: 539.900
  • PRIS TESTBIL, KR: 715.270

Motor: 5

Som navnet røper er testbilen utstyrt med toliters bensinmotor med turbo og sekstrinns automat. Kombinasjon er å finne i diverse Ford-modeller, der motoren heter EcoBoost og girkassen heter Powershift.

Motoren, som har jevn og fin gange, yter 203 hestekrefter og har 300 Nm tilgjengelig fra hyggelige 1750 o/min. Det gjør at draget er jevnt og fint hele veien opp til rødmerkingen.

Powershift-girkassen er av typen dobbeltklutsj, uten at den ikke kan sammenlignes med DSG-kassene til Volkswagen, Audi eller Skoda. Til det er den for treg i skiftene og på langt nær så sportslig som man kanskje ønsker seg.

Girkassen oppfører seg mer som en tradisjonell automatkasse, og det skal sies at den er mer komfortabel enn DSG.

Ytelser: 4

200 hester og 300 Nm er mye i en forhjulsdrevet bil, og den kan fort klatre litt i hjulsporene på dårlig vei. En annen ulempe er at den drar seg veldig lett løs om det er glatt, noe vi opplevde til gagns da vi kjørte bilen på snøføre.

Som sagt girer ikke Powershift like raskt som DSG, og det gjenspeiler seg også i akselerasjonstidene. 0-100 km/t klarer V60 2,0T på greie 8,2 sekunder, men den går halvsekundet fortere med manuelt gir. Dessuten er toppfarten noe lavere med automat.

I våre mellomakselerasjonsmålinger biter V60 likevel ganske godt fra seg. I målingene der motoren presses på høyt turtall går den som forventet, men i høyere gir er den sterk og presterer godt.

60-100 og 80-120 km/t i femte og sjette gir spesielt, noe som vitner om at motoren er sterk fra bunn og veldig kjørbar.

Volvo V60 2,0T aut. 2010=

SMAKSAK: Designen er vellykket når du ser den i profil, eller skrått bakfra og rett bakfra. Fronten er vi litt mer i tvil om. © Handeland, Petter

TESTDATA:

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 5,8
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 7,8
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 9,8
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 13,3
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,4
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 6,5
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 7,8
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 11,0
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 14,9
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,7
  • STØY TOMGANG, dBA: 41,5
  • STØY 50 KM/T, dBA: 58,7
  • STØY 80 KM/T, dBA: 61,9
  • STØY 100 KM/T, dBA: 63,5
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,81

Eksteriør: 5

Den nye Volvo V60 ser spennende, sportslig og moderne ut. Den framstår som lav og ganske slank, noe som også merkes innvendig, mer om det senere.

Vi synes den er særlig vellykket når du ser den i profil, eller skrått bakfra og rett bakfra. Fronten er vi litt mer i tvil om, og synes den blir vel rund og "halvsmeltet" i kantene i forhold til de stramme linjene i profil og hekk.

Interiør: 4

Førermiljøet er Volvo-eksemplarisk når det gjelder instrumenter og primærbetjening. Men vi synes knappetettheten kunne vært mindre og merkingen i midtkonsollen bedre.

Når det kommer til plassforholdene, er Volvo V60 definitivt i den kompakte delen av premiumsegmentet. Bakseteplassen er akkurat stor nok for to normalvoksne, mens bagasjerommet har mer karakter av weekendtur enn barnefamiliens feriebagasje.

Det er nok liten tvil om at Volvo V70 skal spille rollen som fornuftig familiestasjonsvogn i Volvo-stallen framover, mens V60 skal slåss med biler som Audi A4 Avant og BMW 3-serie stv.

Volvo V60 2,0T aut. 2010=

ALT UTSTYR: Testbilen var toppmodell (Summum) og hadde ekstrautstyr for 175.000 kroner. Gode seter og god ergonomi er typisk Volvo. © Handeland, Petter

Komfort: 5

Vi synes fortsatt at Volvo lager noen av bransjens beste seter, og når de kombineres med en fremragende sittestilling og et kompakt instrumentbord blir førerposisjonen nær perfekt.

Da vi kjørte Volvo S60 på store sommerhjul tidligere i år, trodde vi de sto for mesteparten av de markerte støtene som kommer inn i kupeen når du passerer mindre ujevnheter. Men de var også til stede med vinterdekk i normaldimensjon, og forsvinner heller ikke slik normalt er når det blir mer fart på bilen. Andre typer ujevnheter takler Volvo V60 slik du forventer, og støynivået er holdt nede mye takket være bensinmotorens fine gange.

Sikkerhet: 5

Vi er litt forsiktige med å gi femmere på sikkerhet for biler som ikke er testet i EuroNCAP, men med Volvos bevisste sikkerhetsfilosofi og svært gode pakke av aktivt og passivt sikkerhetsutstyr, kommer tvilen tiltalte til gode. Inntil videre, i det minste.

Vi skal ikke ta en detaljert beskrivelse av alle sikkerhetsdetaljene, men du finner en oversikt på Volvos nettsider. En del av det aktive sikkerhetsutstyret er ekstrautstyr.

Volvo V60 2,0T aut. 2010=

IKKE STØRST: Volvo har priotert design og ikke plass i V60. Bakseteplassen er forsåvidt god nok, men bagasjerommet tar ikke mer enn 430 liter. © Handeland, Petter

Pris/utstyr: 3

Volvo V60 i rimeligste versjon koster 316.900 kroner. Testbilen med stor motor og "alt" utstyr koster over det dobbelte. 715.270 kroner om man skal være helt nøyaktig, og det er mye.

V60 2,0T Summum, som er toppmodell, er godt utstyrt i utgangspunktet og koster fra 539.900 kroner. Men i testbilen er det ikke spart på kronene, den har ekstrautstyr for 145.470 kroner og noe Volvo kaller "tilbehør" til 29.900 kroner.

Tilbehøret består av bodykit m/spoiler og DVD-skjermer i baksetet. Ekstrautstyret består av blant annet automatgir (29.000 kr), metallic lakk (6900 kr), driver support (17.900 kr), four C-chassis (15.900 kr), soltak, DAB-radio, parkeringskamera, osv.

Miljø: 4

Ifølge EU-normen skal V60 2,0T ha et forbruk på 0,83 liter på mila med automat og 0,81 l/mil med manuell. Det er helt greie tall om man tar ytelsene med i betraktning.

I vår 19 mil lange forbruksrunde holder V60 2,0T hva den lover - vi lander på et forbruk på 0,81 l/mil. Det er en smule mer enn BMW 523 iAT (0,79 l/mil) men mindre enn for eksempel Audi A5 med toliters turbomotor og 180 hk. (Sammenliknet med biler med ca. samme vekt/effekt-forhold, ikke klasse).

Volvo V60 2,0T aut. 2010=

TRANGT: Bagasjerommet rommer 430 liter med bakseteryggen oppe. Legger man den ned tredobles nesten plassen. © Handeland, Petter

Les hele saken
Mercedes, BMW og Audi. Den største overraskelsen er hvor kompromissløse Volvo har vært i jakten på stil og sportslige egenskaper.

Det koster imidlertid en del på andre områder: Spesielt rommelig eller praktisk er ikke Volvo V60, og fjæringskomforten er ikke av de smidigste i klassen. Men på design og sportslige kjøreegenskaper er Volvo V60 helt i toppklasse.

Sist vi testet V60 landet vi på en solid femmer, men prisen på bilen vi nå testet er alene nok til å falle et trinn ned. Takket være det norske avgiftssystemet priser den seg dessverre nesten ut av markedet.

Les også:

">

Spesifikasjoner

Produsent Volvo
Pris 715270

Konklusjon

Volvo V60 klarer seg godt i premiumkampen mot Mercedes, BMW og Audi. Den største overraskelsen er hvor kompromissløse Volvo har vært i jakten på stil og sportslige egenskaper.

Det koster imidlertid en del på andre områder: Spesielt rommelig eller praktisk er ikke Volvo V60, og fjæringskomforten er ikke av de smidigste i klassen. Men på design og sportslige kjøreegenskaper er Volvo V60 helt i toppklasse.

Sist vi testet V60 landet vi på en solid femmer, men prisen på bilen vi nå testet er alene nok til å falle et trinn ned. Takket være det norske avgiftssystemet priser den seg dessverre nesten ut av markedet.

Les også:

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!