Vi har skrytt mye av nye BMW 5-serie, og jaggu må vi ikke tillate oss enda litt mer skryt etter å ha lest rapporten om bilene som gjorde det best i kollisjonstester utført av EuroNCAP i 2010.

5-serie troner på toppen av lista over de sikreste bilene i sitt segment, men er også den bilen som scorer best totalt sett uansett klasse.

Video av BMW 5-serie i kollisjonstest:

Se video av bilen som gjorde det dårligst i 2010 nederst i artikkelen. Og et skrekkeksempel.

Mange gode

Kollisjonssikkerhet og utstyr som jobber på lag med føreren for å forhindre ulykker, er noe bilprodusentene investerer mye penger i. Ingen vil vel ha en bil som ikke er trygg å ferdes i.

En telefon til Anders Hovde i TNS Gallup bekrefter dette. Han forteller at sikkerhet er, uansett merke, det viktigste for norske nybilkjøpere, og at Volvo, takket være mange år med markedsføring, i manges øyne lager de sikreste bilene - selv om Volvo nødvendigvis ikke er sikrere enn de andre per dags dato.

Hovde mener også at en bil i dag burde oppnå fem stjerner i EuroNCAP. Selv om biler med fire stjerner er langt sikrere enn biler fra 80- og 90-tallet, mener han at produsenten vil få et problem med å selge produktet.

- De store merkene tilbakekaller modeller som ikke oppnår full pott i EuroNCAP, akkurat som de tilbakekaller biler med produksjonsfeil. Dermed vrir produsenten fokus bort fra at bilen ikke var god nok til å vise at de tar ansvar og at de er seriøse.

=

GIKK PÅ EN SMELL: Landwind er ikke et merke vi kjenner til her i Norge, og godt er kanskje det. To stjerner i EuroNCAP er et katastrofalt resultat i 2010. Se video av smellen nederst i artikkelen. © EuroNCAP

Stort sett alle seriøse bilprodusenter utfører i dag egne kollisjonstester før den ferdige produksjonsmodellen sendes til EuroNCAP. Felles for de alle er målet om å lage biler som en dag er så sikre at mennesker ikke vil skades i en eventuell kollisjon. 2020 er målet til våre naboer i øst.

Her er listen over bilene som scorer fem av fem mulige stjerner i EuroNCAP's kollisjonstester i løpet av 2010:

Klikk på hver enkelt bilmodell for å lese vår test av modellen.

Merke/modell

Sikkerhet for voksne

Sikkerhet for barn

Fotgjengersikkerhet

Sikkerhetsutstyr

Premiumklassen

BMW 5-serie

95%

83%

78%

100%

Mercedes E-klasse

86%

77%

59%

86%

Familieklassen

VW Passat

91%

77%

54%

71%

Stor MPV

VW Sharan

96%

80%

46%

71%

Kompaktklassen

Alfa Romeo Giulietta

97%

85%

63%

86%

Citroen C4

90%

85%

43%

97%

Liten MPV

Toyota Verso

89%

75%

69%

86%

Ford C-MAX

92%

83%

50%

71%

Ford Grand C-MAX

96%

81%

50%

71%

Opel Meriva

89%

77%

55%

86%

Mini Countryman

84%

83%

63%

71%

Kia Venga

89%

85%

64%

71%

Kompakt SUV

Kia Sportage

93%

86%

49%

86%

BMW X1

87%

86%

64%

71%

Hyundai ix35

90%

88%

54%

71%

Mercedes GLK

89%

76%

47%

86%

Småbiler

Honda CR-Z

93%

80%

71%

86%

Suzuki Swift

94%

82%

62%

71%

Audi A1

90%

79%

49%

86%

Den dårligste

Heldigvis er ikke dette en bil for det norske markedet, men den er et godt eksempel på at en bil ikke trenger å være sikker selv i 2010.

Legg merke til at hodet til føreren slynges ut av sidevinduet og treffet B-stolpen.

Skrekk og gru:

Les også:

Alle våre biltester

Det tryggeste bruktbilkjøpet

Verdens lekreste kalender

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!