Her er juryen

Som tidligere har årets jury tung kompetanse på bil og bilens rolle i samfunnet. Foruten bilens kvaliteter, skal juryen fokusere miljø, sikkerhet, økonomi, markedsutvikling og trender.

Juryen består av disse fem:

* Andreas Handeland, bilansvarlig i Dagbladet og juryformann.

* Øyvind Jakobsen, erfaren journalist og biltester i Vi Menn Bil Top Gear.

* Anders Hovde, markedsanalytiker med bil som spesialområde, seniorkonsulent hos TNS Gallup

* Ulrica Risberg, kommunikasjonsdirektør i NAF

* Einar Håndlykken, leder i miljøstiftelsen ZERO

Vi Menn Bil Top Gear skal i samarbeid med Dagbladet kåre Årets bil 2012. Du kan være med å bestemme hvilke modeller som blir "Lesernes favoritt". Hvilken nye bilmodell som til sjuende og sist kan kalle seg Årets Bil 2012, avgjøres av en bredt sammensatt jury

Feltet av Årets bil-kandidater er bredt. Alle er helt nye modeller lansert i Norge i år, men deretter er det mye som skiller dem.

Modeller fra volummerker konkurrerer på lik fot med statusbiler. Sportslige modeller møter elbiler, SUV-er og sjusetere. Og selvfølgelig finnes kandidater fra småbil-, kompaktbil- og familiebilklassene. Det er mer enn nok å velge i.

De nominerte bilene er plukket ut blant alle biler som er blitt lansert i Norge i år, inkludert de som lanseres nå i høst. Samtlige biler vil bli presentert her våre sider. Følg med, og stem på de du liker best i "Lesernes favoritt"-avstemningen.

Du kan også sende en sms. Send kodeord «BIL», mellomrom og tallet på din favorittbil til 2400. For eksempel «BIL 8» til 2400. Tjenesten koster kr 5 per melding. Nummerrekkefølgen på bilene finner du ved å se på kandidatene.

Her er kandidatene

Audi A6 (SMS-nummer 5)

Audi A6 har samme størrelse som før, men lettere og mindre drivstofftørst. Den påkostede interiørfølelsen er på plass i fullt monn. Stasjonsvognversjonen er nylig kommet på markedet. Pris: Fra 423 000 kroner

Audi Q3 (SMS-nummer 10)

Audi Q3 er en kompakt-SUV i finklær, klar til å lokke kunder bort fra for eksempel BMW X1 fra i høst. Quattro skal sikre optimalt veigrep, men bilen fås rimeligere med kun forhjulsdrift. Pris: Fra 375 000 kroner

BMW 1-serie (SMS-nummer 23)

BMW 1-serie er en kompaktbil med kjøreglede i fokus. Utvendig har den fått samme familiefjes som 5-serie, innvendig har den mer plass enn den trange forgjengeren. Splitter nye bensinturbomotorer. Pris: Fra 279 900 kroner

Citroën C-Zero (SMS-nummer 21)

Citroën C-Zero er en liten tass med elmotor og forbausende god plass til passasjerer, men ikke bagasje. Rekkevidden er rundt 15 mil. Lettkjørt miljøbil som liker seg klart best i byen. Pris: Fra 240 150 kroner

Citroën C4 (SMS-nummer 22)

Citroën C4 er en stødig og rommelig kompaktbil med egenskaper som gjør den til et godt alternativ til bestselgeren VW Golf. God komfort på landeveien, masse utstyr for pengene. Pris: Fra 219 900 kroner

Ford Focus (SMS-nummer 12)

Ford Focus er kåret til beste kompaktbil av Vi Menn Bil. Forener større bilers komfort med kompaktklassens livlighet. Stasjonsvogna er stor nok for kjernefamilien. Pris: Fra 209 200 kroner

KANDIDAT: Ford Focus © Ford

Hyundai i40 (SMS-nummer 20)

Hyundai i40 er en sterk utfordrer i klassen for familiestasjonsvogner. Koreaneren byr på kjøreglede, plass i VW Passat-klassen og god kvalitetsfølelse i en velutviklet "mye-for-pengene"-pakke. Pris: Fra 275 900 kroner

Kia Rio (SMS-nummer 8)

Den nye Kia Rio har fått samme moderne stil som de øvrige Kia-modellene, og har vokst i alle retninger. Skal kjempe om kundene med biler som Polo, Yaris og Fiesta. Sju års garanti. Pris: Ikke fastsatt

Lexus CT200h (SMS-nummer 19)

Visst finnes det statusbiler med hybridrift fra før, men Lexus CT200h er billigere og gjerrigere. Velkjent Toyota-teknologi er pakket pent inn og foredlet av luksusmerket Lexus. Pris: Fra 289 400 kroner

Mazda5 (SMS-nummer 18)

Store skyvedører er med på å gjøre sjuseteren Mazda5 svært familievennlig. En liten, men lettkjørt dieselmotor gir attraktiv pris, og mye utstyr kan fås relativt rimelig. Pris: Fra 300 100 kroner

Mercedes B-klasse (SMS-nummer 6)

Mercedes er stolte av sikkerhetsutstyret i nye B-klasse, blant annet er radarbasert kollisjonsvarsling standard. Nyheten skal kjøre bedre og føles mer påkostet enn forgjengeren. Pris: Fra 308 400 kroner

Mercedes M-klasse (SMS-nummer 17)

Med firesylindret dieselmotor skal ML 250 CDI greie seg med bare 0,6 l/mil - et lite tall for en stor bil. M-klasse er en staut luksusbil på landeveien og forbløffende smidig i terrenget. Pris: Fra 821 400 kroner

KANDIDAT: Hyundai i40 © Egil Nordlien HM Foto

Nissan Leaf (SMS-nummer 16)

Elbilen som er en ordentlig bil, ikke bare en enkel bybil. Nissen Leaf er svært lettkjørt og stillegående miljøvenn med kompaktklassestørrelse. Realistisk rekkevidde er rundt 15 mil. Pris: Fra 255 000 kroner

Opel Ampera (SMS-nummer 7)

Opel Ampera kan kalles en elbil med skikkelig stor rekkevidde, fordi den har en liten bensinmotor som lader batteriene. Får ikke EL-skilt med bussfilrettighet, men er like fullt svært CO2-snill. Pris: Fra 369 900 kroner

Opel Zafira (SMS-nummer 3)

Nye Zafira viser at en praktisk flerbruksbil ikke nødvendigvis må se kjedelig ut. Mye arbeid er lagt ned i å lage et fleksibelt setearrangement med plass til inntil sju personer. Pris: Fra kr 329 000 kroner

Peugeot 508 (SMS-nummer 15)

Peugeot 508 har alt forgjengeren Peuegot 407 manglet for å bli en suksess, blant annet god plass. Attraktiv pris med lettkjørt 1,6 HDi-motor, og en enda bedre kjøreopplevelse med ny bensinturbo. Pris: Fra 284 400 kroner

Peugeot iOn (SMS-nummer 14)

Peugeot iOn er søsterbilen til Citroën C-Zero og bilen som ble nummer to i fjorårets kåring, Mitsubishi i-MiEV. En vinner i bussfila i rushtida, og rimelig i bruk: Én lading koster 10-20 kroner. Pris: Fra 239 900 kroner

Range Rover Evoque (SMS-nummer 13)

Med Range Rover Evoque lover produsentene ekte Range Rover-feeling i kompakt og særegen innpakning. Fås med to- eller firehjulsdrift og dieselmotorer fra 150 hk. Den tøffeste bilen i gata? Pris: Fra 449 900 kroner

=

KANDIDAT: Range Rover Evoque © Newspress

SsangYongKorando (SMS-nummer 1)

SsangYongKorando er en kompakt SUV med design fra italienske Giugiaro, i omtrent samme format som VW Tiguan. Drift på to- eller fire hjul, dieselmotor med 149 eller 175 hk. Salgsoppskrift: Rimelig utstyr. Pris: Fra 318 990 kroner

Subaru Trezia (SMS-nummer 2)

Den heter Subaru, men teknisk sett bygger Trezia på Toyota Verso-S, og er som den en fleksibel flerbruks-småbil. Trezia får ikke Subaru-kjennetegnene firehjulsdrift og boksermotor. Pris: Fra 204 900 kroner

Toyota Verso-S (SMS-nummer 11)

"Oppskriften" for Verso-S er god: Mye plass innenfor kompakte rammer, gjerrig dieselmotor og lav pris. Med hjulene plassert ut mot hjørnene er Verso-S overraskende morsom å kjøre. Pris: Fra 202 200 kroner

Toyota Yaris (SMS-nummer 9)

Denne småbilen vil garantert havne høyt på salgslistene i 2012. Nye Toyota Yaris har større og med mer moderne utseende enn forgjengeren, og til sommeren kommer den også som hybrid. Pris: Fra 165 600 kroner

VW Golf Cabriolet (SMS-nummer 24)

Med Golf Cabriolet får du muligheten til å kjøre under åpen himmel uten mange av ulempene som normalt følger med takløse biler. Egenskapene til en vanlig Golf er godt tatt vare på. Pris: Fra 312 900 kroner

VW Beetle (SMS-nummer 4)

Den nye Bobla er blitt lengre, lavere og bredere, og har fått de moderne motorene en finner i andre VW-modeller. Bedre på alle fronter sammenlignet med forgjengeren. Pris: Fra 229 080 kroner

=

KANDIDAT: Toyota Yaris © Toyota

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!