Kort sagt:

+ Gode kjøreegenskaper

+ Fin motor

+ Relativt rimelig


- Ikke speiselt spennende

- Litt for langsteget girkasse

Tidligere var det å kappe taket av en fireseter stort sett ledsaget av altfor mye vridning i karosseriet - og dermed også dårlige kjøreegenskaper. De siste årene har imidlertid avstivningen av takløse biler blitt mye bedre, og nå fungerer de stort sett like bra som sine søsken med tak.

Forrige gang en helt ny Golf cabriolet ble lansert, skrev vi 1993. Nå har imidlertid folkefavoritten kommet i en ny versjon uten tak, og da er det åpenbare spørsmålet: Er det fortsatt en Golf?

Kjøreegenskaper: 5

Kjøremessig er det overraskende lite som skiller den fra en normal Golf. Du får de samme trygge tilbakemeldingene, og den er fortsatt småtrivelig å ratte på svingete vei. Det er ingen sportsbil vi snakker om, men en ganske sprek kompaktbil.

Mangelen på stivhet, som vi nevnte innledningsvis, skjemmer ikke kjøreegenskapene. Her er det ingen sprekker som utvider seg når man svinger, og veigrepet forsvinner nok før vridningsstivheten.

STIV NOK: Mange bekymrer seg for at kabrioleter som dette ikke har nok stivhet. Det er ikke tilfellet med Golf.

STIV NOK: Mange bekymrer seg for at kabrioleter som dette ikke har nok stivhet. Det er ikke tilfellet med Golf. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

KJØRER BRA: Golf er ingen sportsbil, men den er både kapabel og trivelig på svingete veier.

KJØRER BRA: Golf er ingen sportsbil, men den er både kapabel og trivelig på svingete veier. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1197

EFFEKT, HK VED O/MIN: 105/5000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 175/1550

EGENVEKT, KG: 1421

TILHENGERVEKT, KG: 1200/610

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 424/178/143

BAGASJEROM, LITER: 250

STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/65R15 T

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,57

CO2-UTSLIPP, G/KM: 132

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,7

TOPPFART, KM/T: 188

PRIS FRA, KR: 321 190

PRIS TESTBIL, KR: 365 470

Motor: 5

1,2-literen under panseret har vi stiftet bekjentskap med tidligere. Blant annet lovpriste vi den i Skoda Fabia. Dette er fortsatt den aller beste av de små motorene på markedet.

Turboen bidrar til å gi dreiemoment i bunnen, og motoren trekker jevnt hele veien opp til turtallssperren.

Her er den paret med en sekstrinns manuell kasse. Girkassen i seg selv er fin, men den er en smule langsteget for norske forhold. En DSG-kasse ville utnyttet kreftene på en bedre måte, og dermed gitt en følelse av mer kraft.

Ytelser: 4

Med 105 hester og 175 Nm fordelt på drøyt 1400 kilo, er ikke dette noen voldsom kraftmaskin. Det ser vi også på mellomakselerasjonstallene. 60-100 tok 7,8 sekunder i tredjegir, mens raskeste tid fra 80-120 var 9,2 sekunder.

Disse tallene er omtrent like som Bluemotion-utgaven av Golf som har en 105-hesters dieselmotor og diverse sparetiltak.

IKKE SPREK: 1,2-literen under panseret gir tilstrekkelige ytelser, men du kan ikke forvente noe voldsomt kraftoverskudd.

IKKE SPREK: 1,2-literen under panseret gir tilstrekkelige ytelser, men du kan ikke forvente noe voldsomt kraftoverskudd. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 13,0

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,8

60-100 KM/T, 4. GIR: 11,1

60-100 KM/T, 5. GIR: 16,2

80-120 KM/T, 3. GIR: 9,2

80-120 KM/T, 4. GIR: 12,6

STØY TOMGANG, dBA: 39,6

STØY 50 KM/T, dBA: 63,7

STØY 80 KM/T, dBA: 68,2

STØY 100 KM/T, dBA: 71,1

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,6

Eksteriør: 5

Det er ingen tvil om at cabrioleten ser mer spesiell ut enn den vanlige kombimodellen. Bilen er lett å like, men den ser litt rar ut bakfra med taket på. Det skyldes den veldig korte bakenden, som også finnes på søstermodellen A3 Cabriolet.

Med taket av, stemmer imidlertid alt mye bedre. Da blir den lille kompaktkabrioleten en elegant sommerbil. Og det er jo tross alt slik den bør være.

Den takløse Golfen har fått en del detaljer som skiller den fra søsknene med tak. Blant annet har den de samme mørke baklyktene som verstingmodellen Golf R.

Interiør: 4

Golf Cab-en har bare fire seter, men plassen er til gjengjeld overraskende god. I forsetene er alt som normalt. Både fører og passasjer sitter komfortabelt, og det er ikke noe problem å finne riktig sittestilling.

Baksetene byr på større utfordringer for de langbeinte. Men får man manøvrert seg på plass, sitter man helt greit. Det er likevel ikke til å komme fra at disse setene egner seg best for barn.

Bagasjeplassen er på 250 liter. Dette er altså ingen flyttebilen, og lukeåpningen er i tillegg liten og trang.

GREI PLASS: Det er litt kronglete å komme seg på plass i baksetet, men når man kommer seg inn er plassen godkjent. Likevel passer baksetene best for barn.

GREI PLASS: Det er litt kronglete å komme seg på plass i baksetet, men når man kommer seg inn er plassen godkjent. Likevel passer baksetene best for barn. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Komfort: 5

Selv med lavprofildekk i størrelsen 225/40R18, takler denne bilen ujevnheter rimelig godt. Små og skarpe slag absorberes på en god måte. Bilen er som nevnt stiv, så man kjenner underlaget, men det blir aldri direkte ubehagelig.

Støynivået i bilen er også lavt til å være en kabriolet. Det ligger en god del over støysvake kompaktbiler som Ford Focus og Alfa Romeo Giulietta, men det er på nivå med kabrioleter som Mercedes SLK og BMW 3-serie.

Sikkerhet: -

Den takløse versjonen av Golf har ikke blitt testet av EuroNCAP. Kombimodellen fikk imidlertid toppscore på de fleste områder, og det var få anmerkninger i negativ retning. Både barn og voksne var godt beskyttet i den vanlige Golfen.

Vi velger å ikke sette noen karakter her, da det er strukturelle forskjeller på de to bilene. Likevel kan man mest sannsynlig gå ut fra at også Golf Cab er en sikker bil.

TRANG INNLASTING: Bagasjerommet er i utgangspunktet stort nok, men innlastingen er forholdsvis trang.

TRANG INNLASTING: Bagasjerommet er i utgangspunktet stort nok, men innlastingen er forholdsvis trang. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 5

Med en startpris på 320 450 kroner, er Golf Cabriolet forholdsvis billig i denne sammenhengen. Det finnes ikke mange konkurrenter å sammenligne den med, men de to mest nærliggende er Renault Megane Cab og Peugeot 308 CC. Begge disse starter på over 350 000 kroner. Da får du riktignok ståltak, men takkonstruksjonen på denne Golfen virker både godt støydempet og isolert.

Utstyret er, i tradisjonell Volkswagen-ånd, ikke blant det aller billigste. Utvalget er imidlertid stort, og både sikkerhets- og underholdningssystemer er det nok av på utstyrslisten. Det samme gjelder forskjellige farger og materialer i interiøret.

Miljø: 5

I vår testrunde endte vi opp med et forbruk på 0,6 l/mil. Det er ikke så langt unna det oppgitte forbruket på 0,57 l/mil. Vår testrunde er i tillegg en god del tøffere enn EU-syklusen som bilene måles etter.

For en kompaktbil med bensinmotor er dette et bra tall, men samtidig kan en dieselmotor med de samme kreftene klare seg med rundt en desiliter mindre på mila.

GOLF-KVALITET: Det gode interiørkvaliteten Volkswagen er kjent for, er selvsagt på plass her også.

GOLF-KVALITET: Det gode interiørkvaliteten Volkswagen er kjent for, er selvsagt på plass her også. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Konklusjon: 5

Dette er en Golf uten tak - på godt og vondt. Det betyr at du får en bunnsolid kabriolet som objektivt sett gjør det bra på de fleste områder. Samtidig har stram kostnadskontroll tatt livet av det meste av engasjement, og det er kanskje enda mer feil når det er snakk om enn takløs bil.

Det eneste reelle problemet med denne bilen er egentlig den langbente girkassen. Vi tror at bilen ville blitt oppfattet som mye kvikkere i alle fartsområder med en DSG-kasse.

Les også:

Alle kabrioletene Vi Menn Bil har testet

Her er verdens verste sjåfører

Nå kan du gjøre et kupp på sportsbil

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!