ØKO-ROVER: Evoque er Range Rovers svar på at biler som bruker mye drivstoff er ut. FOTO: Top Gear

Dette har vært en slags seigpinende tenåringsforelskelse. Vi fikk det første glimtet av Evoque i juli i fjor. Og nå har vi endelig fått lov til å få en slags nærkontakt bak gjerdet, og gransket bilen.

Overbevisende akselerasjon

Dette var ikke en veitest, men en kort tur med prototyper på en bane. Men med tanke på testen av den ferdige bilen, lover det godt.

Bensinversjonen vil bli den raskeste. Den er utviklet fra Fords siste nye EcoBoost 2.0 direkteinnsprøytede turbo, med drøyt 240 hester. Den er ombygd for å få de sedvanlige tøffe terreng-egenskapene til Range Rover.

Den fungerer selv i 45 grader helling, og i 50 cm dypt vann. Og den gir den lille Range Roveren overbevisende akselerasjon og respons på gassen, uten forsinkelser.

Mesteparten av tiden er den også stille, men lyden er ikke særlig inspirerende når du kjører den hardt. Kassa er en 6-trinns auto, men hvis du ikke bruker hendlene er den ikke særlig villig til å gire ned.

Du kan stille Terrain Response til dynamisk modus, men da går den berserk.

Er Range Rover Evoque for dyr? Her er de tre beste folke-SUV-ene.

Tekniske data Range Rover Evoque SD4 4WD

  • Ytelse 0-100 km/t på
  • 9,5 sek, maks 200 km/t, 0,59 l/mil
  • Teknikk 2179 ccm, 4 syl turbo, 4WD,
  • 193 hk, 420 Nm, 1670 kg, 149 g/km CO2

Velg diesel!

Jeg velger heller den 193-hesters 2,2-dieselen. Her er dreiemomentet på topp over et bredt turtall, den kan kjøres mykt eller hardt eller begge deler, og den standard manuelle kassa funker bra. Og den er økonomisk, med under 150g/km utslipp.

Begge prototypene har 4WD-systemet, så du får rikelig med grep ut av langsomme og våte svinger.

Styringen er skarp nok til å danse vakkert gjennom krappe svinger på en måte som du aldri ville forbinde med ordene Range og Rover. Men hele bilen føles stabil også på rette strekninger.

Men en liten sak: Den elektriske servoen har for mye falsk selvsentrering dersom du skifter kjørestilen til dynamisk modus. Jeg tror nok at testkjørerne er enige i dette, og de burde ha tid til å endre det.

LUKSUS: Innvendig er Evoque påkostet slik en ekte Range Rover skal være. FOTO: Top Gear

Range Rover Evoque: Pluss og minus

Vi liker

Utmerket kompromiss på kjøreegenskapene

Vi liker ikke

Motorene kunne finjusteres litt

Dommen

Snarere en ganske stor og komfortabel Audi TT enn en terreng-klone.

Er noe annet

Når du kjører, får du den herlige langtursfølelsen til Range Rover, men det fine er hvordan dette kombineres med følelsen av å kjøre en vanlig bil - takket være et MR-tilpasset dempesystem (standard satt til Dynamisk), som bruker en versjon av Ferraris maskinvare, men er raskere fordi den har dobbelt så mange magneter.

Den jobber hardt for å holde karosseriet under kontroll over humper og hektisk svinging, men roer seg for å gjøre kjøringen silkemyk resten av tiden. Skallet føles sterkt og solid, og alt virker solid festet til det.

Selv som prototyp virker dette som kvalitet. Og det er viktig - bare se på prisene. Samtidig føles den dyr når du kjører, for her har du et skikkelig luksuriøst interiør.

Q5-en og X3-en er bare større versjoner av de svært vanlige (om enn utmerkede) Audi- og BMW-sedanene. Evoque er noe annet. Den har den kongelige følelsen og materialene til en Range Rover, men er brettet vakkert omkring deg, og stilig oppgradert for en ny generasjon.

Les også:

Vi har testet over 500 biler

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!