Nye B-Klasse tar ledelsen på sikkerhet

Radarbasert kollisjonsvarsling er standardutstyr i nye Mercedes B-Klasse.

NY: Mercedes-Benz B-Klasse er er blitt både lengre og bredere, men også lavere, enn forgjengeren. FOTO: Mercedes-Benz
NY: Mercedes-Benz B-Klasse er er blitt både lengre og bredere, men også lavere, enn forgjengeren. FOTO: Mercedes-Benz Foto: Daimler AG - Global Communicatio
Sist oppdatert

- Kombinasjonen av design, kvalitetsfølelse og praktiske egenskaper gjør B-Klasse til et unikt produkt i premiumsegmentet. Lavere CO2-utslipp gir lavere avgifter, noe som igjen vil føre til at man får mer Mercedes-Benz for pengene enn noen gang før, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør for Mercedes-Benz personbiler i Norge.

Den norske Mercedes-Benz-organiasajonen har forventninger om at nye B-Klasse vil selge bra her hjemme.

Kjøreegenskapene skal ha blitt bedre. FOTO: Mercedes-Benz
Kjøreegenskapene skal ha blitt bedre. FOTO: Mercedes-Benz

Nye sikkerhettssystemer som standard

Nye B-Klasse kommer med flere avanserte sikkerhetssystemer - enkelte som standard, altså ikke som ekstrautstyr.

Ifølge Danielsen er nye B-Klasse den første modellen i kompaktklassen som leveres med radarbasert kollisjonsvarsling med Brake-Assist som standard - et system som skal redusere risikoen for at du kjører i noen bakfra. Dette nye Collision Prevention Assist-systemet skal ikke bare hindre småskader i urban trafikk, men også beskytte bilister mot påkjørsler bakfra i farlige trafikksituasjoner.

Standard er også såkalt Attention Assist, et system som overvåker sjåførens kjøreevne. Blir du trett bak rattet, skal systemet fange det opp og gi signal. Bakkestarthjelp er også standard.

Også sikkerheten i baksetet er skjerpet. Beltestrammere, beltekraftbegrensere og beltehøyderegulering er standard på de ytre plassene. Sidekollisjonsputer kan leveres. Som i forgjengermodellen kan også integrerte barneseter med automatisk bruksregistrering leveres.

Forseteplassene er utstyrt med nye hoftekollisjonsputer som beskytter bekkenområdet og hele overkroppen. Hodet beskyttes av standardmonterte kollisjonsgardiner.

Her finner du alle Mercedes-ene vi har testet

Nye motorer

Nye B-Klasse leveres med radarbasert kollisjonsvarsling med Brake-Assist som standard. FOTO: Mercedes-Benz
Nye B-Klasse leveres med radarbasert kollisjonsvarsling med Brake-Assist som standard. FOTO: Mercedes-Benz

Nyeste B-Klasse kan fåes med en ny firesylindret, turbomatet bensinmotor med direkte innsprøyting. Bensinmotoren leveres i første omgang med 1,6 liters motor i to versjoner: B 180 med 122 hh/90 kW og B 200 med 156 hk/115 kW. De maksimale dreiemomentene på henholdsvis 200 og 250 Nm er tilgjengelige fra 1250 o/min.

Den nye firesylindrede dieselmotoren er en common-rail motor - en videreutvikling av den som blant annet leveres i C-, E- og GLK-Klasse. Sylindervolumet er redusert til 1,8 liter, og for første gang er dieselmotoren montert på tvers i en Mercedes-Benz. Også denne leveres i to versjoner: B 180 CDI med 109 hk/80 kW og B 200 CDI med 136 hk/100 kW. Det maksimale dreiemomentet er 250 Nm ved1400 o/min i 109 hk-varianten og 300 Nm ved 1600 o/min i 136 hk-varianten.

Mulighet for 7G-DCT dobbelclutch-girkasse er også nytt i denne klassen. Den er utstyrt med start/stopp-funksjon.

Også innvendig har modellen fått et løft, og kan blant annet utstyres med et 7-tommers display. Det er like stort som nettbrettene HTC Flyer og Samsung Galaxy Tab.

Les også: Denne Mercedes-kabrioleten når 317 km/t

Bedre kjøreegenskaper

Nye B-klasse er 4,359 meter lang, 1,786 meter bred og 1,557 meter høy. Den er dermed lengre, bredere, men litt lavere enn forgjengeren (4,27 meter lang, 1,77 meter bred 1,60 meter høy).

NETTBRETT: B-Klasse kan leveres med et display på størrelse med et nettbrett av typen HTC Flyer eller Samsung Galaxy Tab. FOTO: Mercedes-Benz
NETTBRETT: B-Klasse kan leveres med et display på størrelse med et nettbrett av typen HTC Flyer eller Samsung Galaxy Tab. FOTO: Mercedes-Benz

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Kjøreegenskapene skal ha blitt bedre, takket være lavere tyngdepunkt, ny firestags bakaksel, oppgradert ESP (Elektronisk stabiliseringsprogram), samt en oppgradering av den elektromekaniske styringen.

Les også: Jøss, en sporty Mercedes

Les også:

Dette kan bli neste års bestselger

- Nesten bedre enn sex

Her er de beste og verste bilene

Denne saken ble første gang publisert 27/08 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også