VW Golf GTD=

Den ser skarp ut, og oppfører seg likedan. VW Golf GTD er fornuftsbil med det store ekstra. © Egil Nordlien HM Foto

TEST

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks

Går som ei kule og koster ikke skjorta.

TESTKARAKTER:

6 points 6

KORT SAGT:

+ Kultivert og sterk motor

+ Svært gode ytelser

+ Meget sportslige veiegenskaper

+ Lavt forbruk

+ Golf-fornuften er i behold


- Begrenset fjæringskomfort

- Dekkstøy

- Pris/plassforhold

VW Golf GTD er 85 000 kroner billigere enn en VW Golf GTI, men gjør det meste like bra. Både sportslige veiegenskaper og ytelser forsvarer GT-betegnelsen.

Litt enkelt forklart er VW Golf GTD en VW Golf GTI med to-liters turbodiesel på 170 hk og 350 Nm.

Det er en motor vi kjenner fra litt større modeller, som for eksempel Audi A4 Allroad og Audi Q5. Og historien viser at når du setter en ytelses- og dreiemomentsterk dieselmotor i en relativt liten og lett bil, kan det bli ordentlig morsomt.

Del

Kjøreegenskaper: 6

Vi kjørte VW Golf GTD rett etter at vi hadde latt oss imponere kraftig av veiegenskapene i den nye Alfa Romeo Giulietta.

Med det svært sportslige og stive understellsoppsettet i VW Golf GTD er bilen velegnet for entusiastiske sjåfører som liker tempo og adrenalin i svingkjøringen.

Aller best trives bilen på fin asfaltvei, da biter det som en ekte sportsbil og er nøytralt langt inn i bøteregisteret.

På ruglete vintervei kan oppsettet bli vel stivt og hjulene vel store, men på glatta nyter du godt av Golfens tendens til å glemme alt som heter understyring og heller slippe lett og kontrollert med hekken.

Dermed blir vinterkjøring en livlig og morsom opplevelse, og ESP-systemet har en fin balanse mellom kontroll og løssluppenhet.

VW Golf GTD=

Interiøret har god kvalitetsfølelse og VW Golf GTD har noen små attributter som skiller den fra standard VW Golf. © Egil Nordlien HM Foto

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:1968
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:170/4200
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:350/1750
  • EGENVEKT, KG:1426
  • TILHENGERVEKT, KG:1500/710
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:420/179/148
  • BAGASJEROM, LITER:350-1305
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/55R16V
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,56
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:147
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:8,1
  • TOPPFART, KM/T:220
  • PRIS FRA, KR:394 000

Motor: 5

Vi liker kombinasjonen av kraftig dieselmotor og DSG-gir; VW-konsernets manuelle automatgir som fungerer like bra enten du vil gire selv eller overlate det til hydraulikk og elektronikk.

Som sportslig dieselmotor kan den ikke bli særlig bedre enn den sterke, kultiverte og samtidig turtallsvillige to-liters 170 hk’en.

Men det er fortsatt slik at en bensinmotor, og da spesielt de nye og sterke små turbovariantene, passer hakket bedre i en lommeracer som dette.

Ytelser: 6

På vinterføre er den største utfordringen å finne et sted der det er grep nok til at du kan utnytte ressursene fullt ut.

Uansett hastighetsområde gufser VW Golf GTD av gårde som om den hadde en ulveflokk i hælene.

Enten du tar en forbikjøring med kickdown, låser bilen i 4/5. gir, eller bare gir et lett trykk på gassen, fyker det i vei med orkan styrke. Og etterlater deg som regel med et litt tåpelig glis om munnen.

Testdata

Ytelser

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:4,2
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:5,3
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:7,4
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:4,6
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:6,0
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:7,5
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:9,9
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:6,0

Støy og forbruk

  • STØY TOMGANG, dBA:45,6
  • STØY 50 KM/T, dBA:66,3
  • STØY 80 KM/T, dBA:68,5
  • STØY 100 KM/T, dBA:70,8
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,56
  • MISVISNING 50 KM/T:46
  • MISVISNING 80 KM/T:74
  • MISVISNING 100 KM/T:92

Eksteriør: 5

Helt siden VW Golf GTI kom første gang, har en litt diskré karosseristyling gitt kjennere beskjed om at noe spesielt ruller på veien.

Den er gjennomført helt fram til i dag, og det skarpe VW Golf-designet i 6. generasjon blir bare bedre med lett maskuline virkemidler.

Ikke påtrengende, men tøff nok til at du føler det er noe spesielt som venter på parkeringsplassen.

Interiør: 4

Også innvendig er gjennomgangsmelodien VW Golf med et lite machosnitt.

VW-konsernet kan sine småtriks, men det viktigste er at alle de praktiske og kvalitetsmessige godbitene er med fra standard-Golf.

Dermed har fire voksne god nok plass i kupeen til å tåle en langtur, og bagasjerommet på 350 liter svelger unna det meste for daglig bruk. Nå får du langt større biler til denne prisklassen, men kikker du på en VW Golf GTD er du vel klar over hvor mye fint det finnes i sammenleggbare barnevogner.

VW Golf GTD=

Sportsetene er det viktigste bidraget til komfortfølelse i VW Golf GTD. © Egil Nordlien HM Foto

Komfort: 3

Det straffer seg med stramt understell og 19-tommers dekk, men ikke verre enn at vi skulle ha holdt det ut. Spesielt siden belønningen er så stor når et kurverikt asfaltbånd strekker seg mot horisonten.

Men, du må tåle å bli en smule ”shaken and stirred” på små ujevnheter i lav fart, og ørene må venne seg til en god del mer dekkrumling enn på en tilsvarende bil med snillere understell og dekkdimensjon.

På den annen side har VW Golf GTD utmerkede sportsseter. De støtter utmerket, og er heller ikke for harde.

Sikkerhet: 5

Ifølge EuroNCAP-testen er VW Golf den sikreste de har testet i 2009, og holder en svært god standard også overfor nye konkurrenter.

Bilen får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire for beskyttelse av fotgjengere.

Det er spesielt en stiv og solid sikkerhetscelle rundt kupeen, velfungerende sidebeskyttelse, kne/sidearibag og maksimal score for beskyttelse av barn som trekkes frem i testen.

VW Golf GTD=

Utvendig er det diskré virkemidler som skiller VW Golf GTD ut som en sportslig modell. © Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 4

Moroa starter på drøyt 370 000 kroner for VW Golf GTD med sekstrinns manuell girkasse. Skal du ha DSG må du legge på 20 000 kroner. Regn også med 40-50 000 kroner i ekstrautstyr før du er helt fornøyd.

Det er selvfølgelig mye penger for en biltype de fleste betaler 250-300 000 for, men samtidig relativt rimelig om du ser hva du må betale for en bil som gir tilsvarende ytelser og sportslig kjøreglede.

Med fem års garanti og en bruktbilpris som ikke faller altfor bratt, er likevel totaløkonomien tilfredsstillende.

Miljø: 5

I EU-miksen skal VW Golf GTD bruke 0,65 l/mil med DSG og 0,59 l/mil med manuell girkasse. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 142 og 135 g/km. Sett opp mot ytelsene bilen tilbyr, er det gode tall.

Desto gledeligere er det å fastslå at bilen i vår testrunde faktisk legger seg 14 prosent under normforbruket og ender på 0,56 l/mil. Det beviser nok en gang at motorsterke og raske biler ikke behøver å være miljøsyndere.

Maridalen 25012011 VW Golf GTD=

Totalt sett lykkes VW Golf GTD svært godt med kombinasjon av kjøreglede og fornuft. © Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Selv om det er litt ujevn score på noen av delvurderingene, er VW Golf GTD et blinkskudd i forhold til oppgaven den er satt til å løse: En svært sportslig, rask og kjøreglad kompaktbil. Som samtidig ikke sprenger husholdningsbudsjettet, verken når det gjelder innkjøpspris og totaløkonomi. Her er ”vil ha”-faktoren sterk og klar.

Vår karakter:

klikk logo
6 points
henter innhold

Kommentarer:

Terje Bjørnsen Fagansvarlig motor

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Alle produktene i Her er testene av storselgerne

Produkt Veil. pris Vår karakter
VW Golf GTD=

Denne Golfen får karakter seks

Går som ei kule og koster ikke skjorta.

,-

6 points
Mitsubishi ASX

Denne SUV-en blir en bestselger i Norge

Hyggelig pris og gode egenskaper få konkurrenter kan matche.

349900,-

5 points
Bilde

Norges første test av nye Passat

Den nye VW Passat er i hovedsak en gjennomgripende facelift. Det hindrer ikke at den fortsatt er blant de aller beste familiebilene.

,-

5 points
=

Deilig dovenskap

Med bensinmotor og trinnløst automatgir frir Toyota Avensis Multidrive til de som er bedagelig anlagt.

428600,-

5 points
Oslo 15022011 Ford Focus=

Denne bilen er best i sin klasse

Den nye Ford Focus leverer sterke resultater i vår test.

236600,-

6 points
Untitled Document
SLIK FINNER DU VÅRE BILTESTER:

På forsiden av Biltester

Oslo 27042012 Mazda CX-5 AWD=

Vi har testet Norges ti mest solgte SUV-er

Ikke uten grunn at SUV-ene har tatt over for familiestasjonsvognene.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Dette er langt verre enn matforgiftning

Det er mye rart du kan ta med deg hjem fra utlandet. Disse sykdommene bør du unngå.

artikkel bilde

Hvorfor er det vanskelig å servere Cola light i luften?

QUIZ: Dette visste du garantert ikke om fly.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Denne siden er en del av Klikk.no

Fagansvarlig motor:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktsjonssjef:

    Martin Jansen

  • Ansvarlig redaktør / direktør:

    Axel Walø

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Biltester

Vi har testet Norges ti mest solgte SUV-er

Ikke uten grunn at SUV-ene har tatt over for familiestasjonsvognene.