Nyhet: BMW M5

Her er nye BMW M5

560 hester og 680 Nm bør egentlig si sitt.

Sist oppdatert

I 1985 lanserte BMW det som var datidens raskeste sedan. Med en 3,5-liters rekkesekser på 286 hester under panseret, gjorde BMW M5 unna sprinten til 100 km/t på 6,2 sekunder.

Etter dette har det bare gått én vei, og kraftøkningene stopper definitivt ikke med den femte generasjonen.

Den voldsomme V10-motoren fra forrige generasjon har blitt byttet ut med en turboladet 4,4-liters åtter. Motoren er den samme som blir brukt i monster-SUV-ene X5 M og X6 M.

Der yter den 555 hester, men M5 måtte selvsagt få litt mer. Antallet hester i stallen har derfor økt med fem til 560. Takket være turboteknologien har du voldsomme 680 Nm tilgjengelig allerede fra 1500 o/min. Det er mer dreiemoment enn superbilen Mercedes-Benz SLS AMG kan skilte med.

0-100 skal gå unna på 4,4 sekunder, og du kan nå 200 på 13 sekunder. Toppfarten er i utgangspunktet begrenset til 250 km/t, men hvis du velger å betale ekstra for det som kalles "M Driver's Package" økes toppfarten til 305 km/t.

SMÅTING: Fangeren er blant tingene som avslører at dette ikke er en ordinær 5-serie.
SMÅTING: Fangeren er blant tingene som avslører at dette ikke er en ordinær 5-serie. Foto: FOTO: BMW

Lavere forbruk

Til tross for at både effekt og dreiemoment er økt i forhold til den gamle modellen, har forbruket blitt senket med 30 prosent. Nå er M5 oppgitt med et EU-miks-forbruk på 0,99 l/mil. Ting som regenerering av bremseenergi og automatisk stopp/start-system har funnet veien hit også.

Kreftene overføres til bakakselen gjennom en 7-trinns dobbeltclutchkasse. Denne så vi første gang i BMW M3, og der fungerte den glimrende.

Alle som har kjørt en bil med ekstreme ytelser vet at ting som lukeparkering og kjøring i lav fart kan være en utfordring. Heldigvis har denne girkassen blant annet en egen parkeringsmodus som blir automatisk aktivert.

Andre ting som er gjort spesielt for M-modellen er blant annet et nytt fjæringssystem. En spesiell diffbrems er også på plass. Denne distribuerer kraften mellom de to bakhjulene kontinuerlig, og kan overføre all kraft til ett hjul om det trengs. Datamaskinene tar ting som grep, rattutslag og gassposisjon med i beregningene.

En bil for kjennere

FIRE HALER: Åtteren yter 560 hester og trenger frie luftveier for å yte maksimalt.
FIRE HALER: Åtteren yter 560 hester og trenger frie luftveier for å yte maksimalt. Foto: FOTO: BMW

Utvendig er ikke det ikke snakk om de store overraskelsene. Dette er en bil som ikke skal skrike ytelser på samme måte som en superbil.

Noen ekstra luftinntak, litt andre fangere, bredere skjermer og en liten spoiler er det eneste som avslører at dette er noe utenom det vanlige. Det er nok til at kjennere skjønner hva som kommer, men du slipper å få miljøvernere på nakken hver gang du parkerer.

Prisene er ikke klare enda, men ryktene sier at bilen vil koste rundt 700.000 kroner før norske avgifter. En rask runde med kalkulering av engangsavgifter tilsier at prisen her til lands vil lande på i underkant av to millioner kroner.

Salgssjef hos BMW Norge, Øystein Sponheim, forteller at de har som mål å selge minst ti biler her i landet.

- Vi har allerede fått ordre på tre biler, så det går nok like mye på tilgangen som på kjøperne, sier han.

Les også:

Top Gear kjører Audi R8 Spyder mot Porsche 911 GTS

Denne Porschen blir et samlerobjekt

Se The Stig teste Koenigsegg Agera R

Denne saken ble første gang publisert 16/06 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også