Autobahn fortsatt uten fartsgrense

Angela garanterer fri fart

Frp har kanskje noe å lære av Tyskland? Forbundskansler Angela Merkel (CDU) garanterer at under henne vil autobahn fortsatt være bompengefri og uten toppfartsbegrensning.

GI GASS: Og hold til venstre. Det er nok mange bilister innerste, hemmlig drøm - og kan hende godt valgflesk?
GI GASS: Og hold til venstre. Det er nok mange bilister innerste, hemmlig drøm - og kan hende godt valgflesk? Foto: Haakon Førde
Sist oppdatert
Angela Merkel.
Angela Merkel. Foto: Ron Edmonds

Det er i et intervju med det tyske tidsskriftet auto motor und sport at Merkel slår dette fast. Hun garanterer for fortsatt fri fart på autobahn så lenge hun regjerer.

- Denne diskusjonen har vi lagt bak oss. I dag har vi intelligente trafikkstyringssystemer som gjør en generell toppfartsbegrensing unødvendig, fastslår Merkel.

Les også:

Systemene Merkel viser til er etter alt å dømme trafikkflytovervåkningen som elektronisk styrer fartsgrensene etter trafikkmengde og kjøreforhold, og som varsler om hendelser lengre framme, som kø, ulykker eller annet i vegbanen.

Valgflesk som monner

TRE FELT: I hver retning, disiplinerte sjåfører og intelligente trafikkstyringssystemer. Da er det ikke nødvendig med en generell toppfartsgrense, mener forbundskansler Merkel.
TRE FELT: I hver retning, disiplinerte sjåfører og intelligente trafikkstyringssystemer. Da er det ikke nødvendig med en generell toppfartsgrense, mener forbundskansler Merkel.

Aha, tenker du sikkert, nå er det nok snart valg i Tyskland? Jepp. Mot slutten av september er det parlamentsvalg. I følge utenriksveteranen Jahn Otto Johansen (les hans kommentar her) leder Merkel klart i øyeblikket.

Derfor kommer det mer slikt som bilister liker å høre. Merkel avviser også å innføre bompenger for personbiler.

- På lang sikt kan vi ikke avvise at trafikkveksten vil gjør det nødvendig, slik det har blitt for gjennomfartstrafikken på tungtransportsiden, men jeg kan ikke se at dette vil bli aktuelt i kommende regjeringsperiode, sier Merkel til auto motor und sport.

Les også: Står du fast i trafikken? Mobilen kan kanskje hjelpe deg ut av knipa.

Men ikke forlenget vrakpant

Tyskerne har, som flere land i Europa, hatt stor suksess med forhøyet vrakpant i år. Ordningen videreføres dog ikke i 2010 (om Merkel fortsatt sitter ved roret).

I følge Merkel har ordningen fullført sin misjon med å stimulere økonomien i en krisesituasjon. Fra 2010 ser hun bedringens tegn for bilbransjen, blant annet innen eksport til markeder som Kina og Sør-Amerika.

Selv tilbringer Merkel selv store deler av valgkampen i baksetet på sin sjåførkjørte Audi A8 med 3,0 TDI-motor. Kikk har på sin side testet den litt grommere Audi S8 5,2 FSI Quattro.

FRI FART: Forbundskansler Angela Merkel (CDU), her sammen med leder av det tyske, kristne sosialdemokratiske partiet (CSU) Horst Seehofer, i Berlin under presentasjonen av programmet de går på valg for i perioden 2009 til 2013.
FRI FART: Forbundskansler Angela Merkel (CDU), her sammen med leder av det tyske, kristne sosialdemokratiske partiet (CSU) Horst Seehofer, i Berlin under presentasjonen av programmet de går på valg for i perioden 2009 til 2013. Foto: Michael Sohn

Denne saken ble første gang publisert 31/07 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også