Autobahn fortsatt uten fartsgrense
Angela garanterer fri fart
Frp har kanskje noe å lære av Tyskland? Forbundskansler Angela Merkel (CDU) garanterer at under henne vil autobahn fortsatt være bompengefri og uten toppfartsbegrensning.
Det er i et intervju med det tyske tidsskriftet auto motor und sport at Merkel slår dette fast. Hun garanterer for fortsatt fri fart på autobahn så lenge hun regjerer.
- Denne diskusjonen har vi lagt bak oss. I dag har vi intelligente trafikkstyringssystemer som gjør en generell toppfartsbegrensing unødvendig, fastslår Merkel.
Les også:
Systemene Merkel viser til er etter alt å dømme trafikkflytovervåkningen som elektronisk styrer fartsgrensene etter trafikkmengde og kjøreforhold, og som varsler om hendelser lengre framme, som kø, ulykker eller annet i vegbanen.
Valgflesk som monner
Aha, tenker du sikkert, nå er det nok snart valg i Tyskland? Jepp. Mot slutten av september er det parlamentsvalg. I følge utenriksveteranen Jahn Otto Johansen (les hans kommentar her) leder Merkel klart i øyeblikket.
Derfor kommer det mer slikt som bilister liker å høre. Merkel avviser også å innføre bompenger for personbiler.
- På lang sikt kan vi ikke avvise at trafikkveksten vil gjør det nødvendig, slik det har blitt for gjennomfartstrafikken på tungtransportsiden, men jeg kan ikke se at dette vil bli aktuelt i kommende regjeringsperiode, sier Merkel til auto motor und sport.
Les også: Står du fast i trafikken? Mobilen kan kanskje hjelpe deg ut av knipa.
Men ikke forlenget vrakpant
Tyskerne har, som flere land i Europa, hatt stor suksess med forhøyet vrakpant i år. Ordningen videreføres dog ikke i 2010 (om Merkel fortsatt sitter ved roret).
I følge Merkel har ordningen fullført sin misjon med å stimulere økonomien i en krisesituasjon. Fra 2010 ser hun bedringens tegn for bilbransjen, blant annet innen eksport til markeder som Kina og Sør-Amerika.
Selv tilbringer Merkel selv store deler av valgkampen i baksetet på sin sjåførkjørte Audi A8 med 3,0 TDI-motor. Kikk har på sin side testet den litt grommere Audi S8 5,2 FSI Quattro.
Denne saken ble første gang publisert 31/07 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.