Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor Ford har hatt enorm suksess med både første og andre generasjon Focus. Sportslige kjøreegenskaper, fine motorer, sprekt design og ikke minst god plass og driftssikkerhet har gjort den til VW Golfs argeste konkurrent.

Men Volkswagen har vært et hestehode foran siden Golf ble ny i 2009. Dette er derfor et veldig passende tidspunkt for Ford å lansere en ny Focus. Vi skal heller ikke glemme konkurrenter som Mazda 3, Kia Cee'd, Hyundai ix20, Toyota Auris, Opel Astra, Honda Civic, BMW 1-serie og Audi A3. Konkurransen er med andre ord knallhard i kompaktklassen.

Ford har lang tradisjon med å bygge biler med potente veiegenskaper. Nye Focus følger i samme spor. Det uavhengige MacPherson-hjulopphenget foran og multilinkoppsett bak sørger for presise og dynamiske kjøreegenskaper. Valg av location for lanseringen er således ikke tilfeldig - området rundt Jerez i Sør-Spania har noen fantastisk flotte, men også varierte landeveier.

Del

Sportslig og komfortabel

Kontakten med underlaget er akkurat som i dagens Focus: meget god. Kompromisset mellom sportslighet og komfort er veldig nært opptil slik vi vil ha det. Asfaltdekket er riktignok som smurt ut med strykejern, og gjør nok opplevelsen bedre enn den ville vært på norsk hålkeføre. Men vi legger ikke skjul på at vi trives godt bak rattet, og at Ford har gjort en god jobb.

Bilen kommer i tre forskjellige karosserivarianter - kombi, sedan og stasjonsvogn. Alle med samme front, som for øvrig skal sies å være mer nøytral enn forrige generasjons.

Hekken er naturlig nok forskjellig på de tre karosserivariantene, og det er faktisk stasjonsvognen undertegnede synes de har truffet best med. Sedanen blir ikke tatt inn - vi nordmenn er jo kjent for å ha stasjonsvogndilla.

Asgeir Nordeng, produktsjef i Ford Norge, bekrefter dette. Han forteller at 70-75 prosent av kundene vil velge 1,6-diesel, der antallet vil fordeles cirka likt mellom kombi og stasjonsvogn. Stasjonsvognen er oppgitt til et bagasjeromsvolum på 490 liter om man dropper reservehjulet.

TRE VARIANTER: Både kombi, sedan og stasjonsvogn vil bli produsert, men sedanen vil ikke bli tatt inn til Norge. © Petter Handeland

Nytt på motorfronten

På motorfronten er det den nye 1,6-liters Ecoboost-motoren som er mest spennende. Dette er en firesylindret bensinmotor med turbo som yter enten 150 eller 182 hestekrefter, masse dreiemoment og som har en nokså lineær kraftkurve.

Focusen leveres for øvrig også med 1,6 bensin uten turbo på 105 eller 125 hk, 1,6-liters turbodiesel med 95 eller 115 hk, samt tolitersdieselen vi kjenner fra blant annet Mondeo på 115, 140 eller 163 hk.

Det er naturlig nok 1,6-literen med diesel som vil bli mest populær på det norske markedet. Denne motoren kjenner vi godt og kan med godt hold si at den er konkurransedyktig både på forbruk/utslipp, kraftutvikling og støy.

Litt synd er det at man må opp på tolitersdieselen for å få automatgir. 1,6-literne leveres med fem- eller sekstrinns manuelle girkasser.

Fire gode bruktbiler for familien

50/50: Ford-importøren regner med at halvparten vil velge kombi og halvparten stasjonsvogn. Sistnevnte vil by på 490 liter plass til disposisjon. © Petter Handeland

En liten perle

Den nye Ecoboost-motoren er en perle. Akkurat som toliteren med samme teknologi, som vi har kjørt i blant annet S-Max og Galaxy. Både 150- og 182-hesteren har fullt dreiemoment (240/270 Nm under pådrag) fra lave 1600 o/min. Det gjør den ytterst kjørbar og gir Focus GTI-aktige ytelser. Ford lover 0-100 km/t på 7,9 sekunder med 182-hesteren, mens den litt svakere 150-hesteren klokker inn 0,7 sekunder senere.

1,6-litersdieselen med 115 hestekrefter bruker til sammenligning 10,9 sekunder på samme øvelse, men er til gjengjeld en del rimeligere i drift med et forbruk på 0,42 l/mil. Det er mer enn hva Golf er oppgitt til, men Nordeng regner med at en enda snillere Econetic-modell ikke er langt unna.

GODE VEIEGENSKAPER: Den nye Focus byr som forventet på en meget god blanding av sportslige egenskaper og god komfort. © Petter Handeland

Mer utstyr

Ny bil, nytt interiør. Focus er blitt helt ny også på innsiden. Sittestilling og ergonomi for fører fremstår veldig gjennomtenkt. Bakseteplassen er blant de beste i klassen. Vi synes riktignok at det er blitt vel mange knapper på dashbord og i midtkonsoll, selv om dette høyst sannsynlig er en vanesak. Kjørecomputeren er bedre enn tidligere, men fortsatt ikke like logisk som i nevnte Golf.

I takt med at bilene stadig blir større rent fysisk, drypper det også en del utstyr ned fra større og dyrere modeller. Og det er jo positivt.

I nye Focus finner vi blant annet filvarsler og filholder som styrer bilen tilbake i riktig fil, bremseassistent som måler avstanden til bilen foran og bremser om det blir nødvendig, trafikkskilt-gjenkjenner, parkeringsassistent, adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsler og et system som jobber på lag med filholderen som anbefaler føreren om å ta en hvil når det trengs.

Spar 100 000 kroner på SUV-kjøpet

SNERTEN: I likhet med sin forgjenger er Focusen både snerten og lekker, noe som står godt i stil med bilen glimrende egenskaper på veien. © Petter Handeland

Fine priser

Focus har helt siden den ble lansert vært et meget populært innslag i kompaktklassen, og etter prøvekjøringen ser vi ingen grunn til at den trenden ikke skal fortsette. På fine middelhavsveier fortsetter nye Focus i sitt gode spor og er blitt enda litt bedre. Vi gleder oss derfor til å ta den på grundig test når de første bilene kommer til Norge i begynnelsen av april. Stasjonsvognen kommer i slutten av mai.

Innstegsmodellen "Trend" vil som kombi med 1,6-diesel på 95 hk starte på 226 800 kroner og 234 800 kroner som stasjonsvogn. Vil du ha Ecoboost må du opp på toppmodellen "Titanium", der 150-hesteren startet rett under 300 000 kroner. 180-hesteren koster drøye 30 000 kroner mer med sine 328 300 kroner.

Står automatgir øverst på ønskelista får du det i tolitersdieselen på 115 hk, som begynner på 285 400 kroner i utstyrsnivå "Sport".

Les også:

Er denne bilen fremtiden?

Tre rimelige brukt-SUVer

Her er bilen som skal ta Passat

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!