Porsche Carrera GT er en superbil i ordets rette forstand. Den har en fantastisk design, en fantasisk motor som opprinnelig var ment for ordentlige racerbiler, og prestasjonene er hårete. Produksjonen gikk fra 2004 til 2006, og totalt ble det bare bygd 1270 eksemplarer av bilen.

Bak de to setene har Carrera GT en 5,7-liters V10 på 612 hk. 0-100-sprinten tar 3,9 sekunder, 0-200 km/t tar 9,9 sekunder, og toppfarten er 330 km/t.

Ti sylindre er akkurat passe. Det fungerer fint i Audi R8, også. Bare les her!

Klassisk lest

Nå nærmer det seg altså en etterfølger til Carrera GT. Porsche benytter den internasjonale bilutstillingen i Genéve til å presentere 918 Spyder-konseptet; en superbil bygd etter samme lest som Carrera GT. Altså en supersportsbil i klassisk forstand, med to seter og motoren bak disse.

Interiøret skal også kombinere det klassiske med det futuristiske.

Porsche er for øvrig ikke de eneste som presenterer en supersportsbil på Genéve-utstillingen, som pågår i disse dager. Koenigsegg Agera, som du kan lese om her, har 910 hk. Mercedes-Benz´ SLS AMG skal også friste de som vil ha noe som går bedre enn det meste.

Bilen er nett, og voldsom i formene. Noen av elementene er typiske for konseptbiler - se bare på felgene på bilen - men det meste ser ut til å kunne gå rett i produksjon. Den er også lett; utstrakt bruk av karbonfiberforsterket plast, magnesium og aluminium gir en matchvekt på 1490 kg.

Det som er virkelig spesielt, er at Porsche har lagd en skikkelig miljø-supersportsbil. Den har riktignok en bensindrikkende V8 på over 500 hk bak setene, men den får drahjelp fra tre elmotorer på til sammen 215 hk. Elmotorene mates fra en batteripakke, som du kan lade via stikkontakten mens du sover. Altså er den en plugginn-hybrid - og her kan du lese om hvordan en hybrid fungerer.

Slikt blir det naturligvis prestasjoner av. 0-100-sprinten skal ta 3,2 sekunder, mens toppfarten er oppgitt til 320 km/t. Og den beryktede Nordsløyfa på Nürburgring skal visstnok gå unna på under 7 minutter og 30 sekunder. Det er virkelig kjapt!

FANTASI? Om Porsche velger å bygge 918 Spyder akkurat som det vi ser her, gjenstår å se. Men vi kan jo håpe... © Gratis

Avgiftsvinner!

Og forbruks- og utslippstallene er ganske enkelt svært imponerende: Porsche hevder at bilen skal nøye seg med 0,3 liter bensin på mila, noe som tilsvarer 70 gram CO2 per kilometer. Altså er den langt mer miljøvennlig i bruk enn såkalte miljøbiler og dagens normale hybridbiler. Det kommer imidlertid flere interessante, eldrevne biler allerede i år. Disse kan du lese om her.

Det er for øvrig bare en ukes tid siden sist Porsche viste fram en grombil med miljøteknologi; den rendyrkede racerbilen 911 GT3 R Hybrid, som du kan lese mer om her, bruker lagret, kinetisk energi for ekstra kraft når det trengs.

Forbruks- og CO2-tallene er for øvrig et eksempel på hvor feil det kan bli når EU-syklusen brukes i avgiftsgrunnlaget for biler. Alle biler kan optimaliseres for EU-syklusen - et fast bestemt kjøremønster som kjøres i et laboratorium. At bilen vil oppnå slike forbruks- og utslippstall i daglig bruk, er nok ikke veldig sannsynlig. Men for deg og meg som skal betale avgifter når vi skal kjøpe oss en ny bil, er det jo bare å håpe at beregningsformen og beregningsgrunnlaget blir som det er...

Les også:

Les våre Porsche-tester her

Her finner du alle våre biltester

Stor kvalitetsrapport på brukt 4x4

Disse bilene kan du stole på

KLASSISK: 918 Spyder har klassisk supersportsbiloppsett; to seter, og motoren bak disse. © Gratis

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!