Porsche 911 GT3 R Hybrid=

Porsche 911 GT3 R Hybrid © arkiv

Nei, Porsche gjør ikke dette for å spare miljøet, de elektriske motorene er kun et supplement til den allerede kruttsterke boksermotoren i hekken.

Et elektrisk svinghjul som roterer i opptil 40 000 ganger i minuttet generer kraft til to elektriske motorer som er festet til framakselen. Bevegelsesenergien fra dette svingjulet lagres og 120 kilowatt er tilgjengelig under pådrag i 6-8 sekunder. Systemet trenger derfor ingen tung batteripakke, og er på den måten genial.

Men, generatoren sitter inne i selve kupeen og vitner derfor om at det ikke dreier seg om teknologi vi vil se i andre mer gatevennlige Porscher.

I motsetning til konvensjonelle hybrider slår kraften inn på høyt turtall - nettopp der det trengs i baneracing.

Gate eller ei, ytelsene er nok heftige uansett.

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!