Porsche 911 GT3 R Hybrid
Hybrid racingporsche
Mange vil vel kanskje himle med øynene når Porsche lanserer 911 GT3 R Hybrid – det nesten som å spise burger på gatekjøkken og drikke lightbrus for å kutte kalorier.
Nei, Porsche gjør ikke dette for å spare miljøet, de elektriske motorene er kun et supplement til den allerede kruttsterke boksermotoren i hekken.
Et elektrisk svinghjul som roterer i opptil 40 000 ganger i minuttet generer kraft til to elektriske motorer som er festet til framakselen. Bevegelsesenergien fra dette svingjulet lagres og 120 kilowatt er tilgjengelig under pådrag i 6-8 sekunder. Systemet trenger derfor ingen tung batteripakke, og er på den måten genial.
Men, generatoren sitter inne i selve kupeen og vitner derfor om at det ikke dreier seg om teknologi vi vil se i andre mer gatevennlige Porscher.
I motsetning til konvensjonelle hybrider slår kraften inn på høyt turtall - nettopp der det trengs i baneracing.
Gate eller ei, ytelsene er nok heftige uansett.
Les også:
- Ny storselger fra Toyota
- Her er fem spektakulære nyheter
- Slik unngår du flatt batteri i vinterkulda
- Deilig design og fet lyd til PC-en
Denne saken ble første gang publisert 24/02 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.