Noen av verdens aller raskeste og dyreste biler blir laget i Sverige. Grunnleggeren, Christian von Koenigsegg, bestemte seg i 1994 for å bygge superbiler. I 2005 kjøpte den norske designeren Bård Eker seg inn, og eier nå 49 prosent av selskapet.

Etter den tid har det kommet flere forskjellige modeller fra selskapet, men felles for alle er ekstreme ytelser og høy prislapp. Modellen med navnet CCXR ble kåret til en av historiens ti peneste biler av magasinet Forbes i fjor, og det er lett å skjønne hvorfor.

Når kommer svenskene med en ny modell. Navnet er Agera, og er hentet fra svensk. Dermed velger Koenigsegg å bruke samme strategi som IKEA. Det er likevel ikke til å stikke under en stol at bilprodusentens versjon fungerer bedre internasjonalt enn Åke og Tomas. Nå gjenstår det bare å se om en annen superbilprodusent lager en bil med navnet "Reagera"...

=

910 hk og 1100 Nm

De vitale tallene for Agera er 910 hester og 1100 Newtonmeter.Det gjør at sprinten til hundre går unna på 3,1 sekund. Fortsetter man å presse høyrefoten mot gulvet, når bilen 200 når det har gått 8,9 sekunder. Toppfarten er oppgitt til "over 390 km/t".

Motoren som levere disse enorme kreftene, er en 4,7-liter. Koengisegg har tidligere brukt kompressormating for å øke effekten, men nå har de gått over til turbolading. Det er likevel ikke mye turbolag å snakke om. Man har nemlig mer enn 1000 Nm tilgjengelig mellom 2680 og 6100 o/min.

Koenigsegg har montert en ny sekvensiell girkasse for å hanskes med kreftene. Kombinert med et nytt tractionkotroll-system, som ifølge svenskene skal være det raskeste i verden, skal man klare å få de enorme kreftene ned i bakken.

=

Videreforedlet design

Utseendemessig er det ikke gjort noen store forandringer. LED-lysene gir bilen en enda tøffere karakter, og en ny bakvinge skal forbedre kjøreegenskapene ved høy fart. Koenigsegg sier at designet er en videreforedling av den opprinnelige CC-modellen.

Også interiøret har fått en oppdatering. Noe av det kuleste er kanskje lysene. Metallet er perforert med så små hull at de ikke kan sees med det blotte øyet. Skrur man derimot på interiørlyset, skinner det gjennom metallet. Også instrumentpanelet er nytt. Her skal føreren kunne velge å se det som er viktig i en hvilken som helst situasjon.

Det vil bli bygget cirka 15 biler i året, og vi kan nok forvente at prisen her til lands vil havne på et tosifret antall millioner.

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!