I 1951 viste Mercedes frem gateversjonen av sin 300SL-racer. Den ble en umiddelbar suksess, og har forblitt et ikon siden. Det mest gjenkjennelige er kanskje måkevingedørene, og de er derfor tatt med over til SLS. På 300SL hadde disse en funksjon utover å se tøffe ut. Ettersom bilen var bygget på et rørrammechassis, med karosseri av stål og aluminium, var det ikke mulig med vanlige dører. Dermed kom de frem til løsningen med måkevingedører. SLS, derimot, har nok fått disse dørene ene og alene for å markere slektskapet til den snart 60 år gamle legenden.

Nok kraft

Under panseret finner vi en 6,2-liters V8. Dette er en velkjent motor i Mercedes-sammenheng, og brukes i alle deres AMG-biler med 63 på bakluka. Her har den fått litt mer sprut enn vanlig, takket være noen små endringer som nytt eksosanlegg og nye stempler. Det gjør at SLS AMG dytter 571 hester og 650 Nm gjennom den syvtrinns dobbeltklutsjkassa som sitter montert på bakakselen.

Disse tallene skal være nok til å dytte den omtrent 1700 kilo tunge bilen til hundre på 3,8 sekunder. Motoren er plassert bak framakselen, og det bidrar til å gi bilen en vektfordeling på 48/52.

Les også:

Direktørbiler på billigsalg

Se hva bilen din tåler

Tre seksere til ny familiebil

Rimelig superbil

Engelskemennene hos McLaren var med å utvikle og bygge Mercedes' forrige superbil - SLR. De har ikke vært involvert denne gangen, og tyskerne har heller valgt å snu seg til hustrimmerne hos AMG.

De har valgt å bruke billigere materialer enn engelskmennene, men likevel har de klart å holde vekten på samme nivå. Når de i tillegg har droppet kompressoren som satt i SLR, og heller latt den 6,2-liters åtteren puste selv, blir prisen også deretter.

Det antas nemlig at prisen vil starte på rett under 180 000 euro med moms i Tyskland. Raskt regnet om, betyr det at bilen vil koste rundt 3 millioner her til lands. Det er rene røverkjøpet i forhold til SLR, som kostet rett over 5 millioner kroner ny.

Se årets viktigste bilnyheter her

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!