Prøvekjørt: Audi R8 5,2 FSI Quattro

Vi kjører Audis raskeste

Endelig er det ekte Lamborghini-fres over Audis superbil R8. Vi har kjørt den!

Sist oppdatert

Audi R8 er definitivt vill nok i utgangspunktet med sine 420 hester og spreke 4,6 sekunder til hundre. Vi kjørte bilen for to år siden og savnet aldri krefter, men var heller ikke i tvil om at R8 hadde klart mer.

Audi feide alle spekulasjoner til side og satt etter hvert R8 V10 i produksjon i forbindelse med sin egen 100-årsdag. Snakk om bursdagspresang!

Hundre opp

Det koster en halv million ekstra å kunne smykke seg med en R8 V10 i stedet for en V8. Det høres voldsomt ut, men faktum er at de to ekstra sylindrene forandrer R8 fra en heftig sportsbil til en rå superbil.

Med 105 hester og 100 Nm mer enn lillebror har bilen ytelser helt i toppklasse, som absolutt står i stil til bilens velbalanserte og skarpe kjøreegenskaper.

R8 V10 når hundre på fattige 3,9 sekunder, og stopper ikke før ved 316 km/t hvis trafikkreglene tillater slikt. Og hvis du lurte: Mye av teknikken deler R8 med konsernfetteren Lamborghini Gallardo.

Les vår test av lillebror Audi R8 V8 her.

Gåsehud-lyd

V10-motoren har et vannvittig rått og karakteristisk lydbilde, som kler superbil-utseendet godt. Låten minner litt om lyden fra Audis gamle rekkefemmere, eller gjerne to slike koblet sammen om du vil.

Den brummer sint på tomgang, blir mer og mer brutal jo lenger opp i turtall du kommer, før den går over til å nærmest skrike av fryd når du passerer 7000 omdreininger.

Velger du å kjøpe bilen med den sekvensielle R-tronic-girkassen, kan du dessuten forvente deg en herlig mellomgass hver gang kassen lynraskt legger inn et nytt gir.

Nissans GT-R har ytelser på linje med Audi R8 V10, les og se video av den her.

Til hverdag og til fest

Tekniske data: Audi R8 5,2 FSI Quattro

MOTOR, CCM:

V10/5204

EFFEKT, HK VED O/MIN:

525/8000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

530/6500

EGENVEKT, KG:

1620

LENGDE x BREDDE x HØYDE, MM

4435x171x149

DEKKDIMENSJON:

Foran: 235/35R19

Bak: 295/30R19

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

1,37

CO2-UTSLIPP, G/KM:

327

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK:

3,9

TOPPFART, KM/T:

316

PRIS FRA, KR:

2459000

Under lanseringen på Marbella kjørte vi bilen både på bane og på vei, og totalinntrykket er overveldende. At bilen kjører ekstremt godt og presist, visste vi fra før. Men vi blir - som vi også ble forrige gang - forbauset over hvor lettkjørt R8 er, samtidig som den kan utfordre de mest erfarne førere når det går unna.

Alt skjer kontant, enten det gjelder styrefølelse og gassrespons, og man har en nesten skummelt god følelse av kontroll bak rattet i R8-en.

Firehjulstrekket gir et meget godt veigrep, men gjør også at bilen blir langt mindre nervøs enn midtmotorbiler generelt. Du har heftig fremdrift selv i lett drift ut av de skarpeste svingene.

Under normal bykjøring oppfører R8 seg eksemplarisk, faktisk på grensen til småkjedelig og komfortabel. Noen ganger opplevde vi å glemme at vi faktisk kjørte supersportsbil, siden den både er komfortabel og lettkjørt som en TT.

Det er kanskje kjipt for den som er ute etter en hardcore sportsvogn, men derimot å sette pris på for bruk til hverdags. For R8 er en herlig allrounder!

Plass i garasjen og penger på bok? Klin til, mer superbil for pengene får du neppe!

Eller hva med en Aston Martin V12 Vantage?

Les også:

Mer om Sør-Spania: Solkystens skjulte gleder

Denne saken ble første gang publisert 20/02 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også