Hybridbiler er noe mange av verdens bilfabrikanter jobber med å utvikle - eller allerede har utviklet. Det finnes allerede en del hybridbiler på markedet, blant annet Toyota Prius og Honda Insight. Også luksus-produsentene har kommet på markedet. Blant annet har Mercedes lansert en S-klasse med hybriddrift.

Sistnevnte er en parallellhybrid - i motsetning til Opel Ampera, som vil bli en plugg-inn-hybrid.

I bildegalleriet over kan du se de forskjellige teknologiene enkelt forklart med tegninger.

Parallellhybrider

Disse fungerer stort sett som en normal bensinbil, men de har en elmotor som hjelper til under akselerasjon. I visse biler tar elmotoren over under sakte bykjøring.

Batteriene blir ladet ved hjelp av energi som genereres ved oppbremsing. Dette er den enkleste formen for hybridbiler.

Seriehybrid

Dette er betegnelsen på biler som bruker motoren til å lade batteriene. I denne typen hybridbiler har ikke bensinmotoren noen mekanisk kontakt med drivverket.

Det finnes per dags dato ingen hybridbiler som kun bruker denne teknologien, men Toyota Prius er et eksempel på en bil som er en blanding av serie- og parallellhybrid.

Den har en egen generator som er koblet til bensinmotoren. Det betyr at bensinmotoren kan starte for å lade batteriet, selv om bilen kun bruker elektromotoren til fremdrift.

=

LADER BATTERIET: Parallellhybridbiler lader batteriene ved hjelp av energien som genereres ved bremsing.

Plugg-inn-hybrider

Dette er "annengenerasjonshybrider". Disse bilene fungerer som rene elbiler helt til batteriet begynner å tømmes.

Når dette skjer, vil to forskjellige varianter av disse bilene fungere på to forskjellige måter.

Den ene varianten, som sannsynligvis er lengst unna, vil da starte en bensinmotor som lader batteriet. Den andre metoden vil være å bruke bensinmotoren til å drive bilen fremover når batteriet er tomt.

Disse teknologiene er ikke tilgjengelig ennå, og de er ikke ventet å være tilgjengelig for forbrukere før om to til tre år.

Illustrasjonen i galleriet viser metoden med å lade batteriet ved hjelp av bensinmotoren.

Forskjellige batteriteknologier

Det er ikke bare måten bilene utnytter energien på som skiller dem fra hverandre. Det finnes også en mengde forskjellige batteriteknologier der ute.

Dagens hybridbiler bruker NiMh-teknologi. Det står for nikkel-metallhydrid, og er for tiden den beste teknologien til bruk i bil. Grunnen til dette er at batteriene er forholdsvis billige å produsere samt at de ikke tar alt for mye plass.

I fremtiden vil vi trolig se litiumion-batterier. Dette er samme type batterier som man i dag finner i mobiltelefoner og bærbare datamaskiner.

Disse har lavere vekt og størrelse enn NiMh-batteriene samt at spenningen per celle er mye høyere (3,6V mot 1,2V i NiMh-batterier). Hovedproblemet er at disse batteriene fortsatt er for dyre når de kommer opp i den størrelsen man har behov for i en hybridbil.

I fremtiden vil vi nok også kunne se enda flere batteriteknologier, som tar mindre plass, er billigere og kan lades raskere. Jo fortere denne utviklingen går, jo større er sjansene for at vi får hybrid- og elbiler som fungerer for folk flest.

Les også:

Denne Touaregen har hybridmotor

Video: Se Chevrolet Volt

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!