Kontrollmånedene

Kontrollmåneden bestemmes av siste siffer på bilskiltet.

  • skilt med 1 i januar.
  • skilt med 2 i februar.
  • skilt med 3 i mars.
  • skilt med 4 i april.
  • skilt med 5 i mai.
  • skilt med 6 i juni.
  • skilt med 7 i november.
  • skilt med 8 i august.
  • skilt med 9 i september.
  • skilt med 0 i oktober.

Og manglende kontroll betyr at du risikerer å bli avskiltet.

Statens Vegvesen sender ikke lenger ut melding om at du skal til EU-kontroll med bilen. Du må holde oversikten selv - sjekk ditt bilnummer her.

I følge Norsk Automobil-Forbund (NAF) er dette mye av årsaken til at Statens Vegvesen nå er i ferd med å sende ut 60.000 purringer med varsel om avskilting .

60.000 er nemlig antallet færre biler som har gjennomført kontrollen i 2009 i forhold til 2008.

Utvidet 2 måneder frist

Disse har heldigvis fått utvidet frist til to måneder (mot normalt en) for å få gjennomført kontrollen, altså februar og mars.

Problemet er at det allerede normalt er 180.000 biler som kontrolleres i denne perioden. Derfor må altså verkstedsbransjen og NAF antagelig kontrollere 60.000 biler ekstra.

Resultatet er selvsagt at det ventes kø for å få utført kontrollene.

Kø kan være ekstra kritisk for dem som trenger å få utført reparasjoner for å få bilen godkjent - og derfor må inn to ganger.

=

TYPISK: I følge NAF har en høy andel av bilene som kontrolleres feil på lys- og bremseanlegg . © Illustrasjonsfoto: Crestock

Hvor og når

Kontrollen kan foretas hos kontrollorganer godkjent av Statens vegvesen, det vil si bilverksteder og NAF testestasjoner.

NB! Statens vegvesen har sluttet å foreta kontroller selv.

Kontrollen kan gjøres inntil fire måneder i forkant av fristen.

Biler kan imidlertid ikke helt enkelt kontrolleres i EU

Du tenkte kanskje det var smart å ta EU-kontrollen når du likevel var på handletur til Sverige? Nei.

- De svenske bilverkstedene er ikke akkreditert til å gjennomføre periodiske kjøretøykontroller, sier Siri Engebretsen i Statens vegvesen til Forbrukerrådet. I Sverige er det nemlig bare Bilprovningen som kan gjøre det, og de kontrollerer bare kjøretøy oppført i det svenske kjøretøyregisteret.

Disse kjøretøyene skal kontrolleres

EU-kontrollen, eller periodisk kjøretøykontroll som det offisielt heter, omfatter kjøretøy med tillatt totalvekt 3500 kg eller mindre. Disse kontrolleres første gang fjerde året etter første registrering, deretter hvert andre år.

For kjøretøy og tilhengere med tillatt totalvekt over 3500 kg, og alle kjøretøy som er registrert for 10 personer eller flere samt drosjer og ambulanser, kontrolleres første gang i det andre kalenderåret, deretter årlig.

Engebretsen forteller videre:

- En unntaksregel gjør det mulig for kjøretøy registrert i Norge å få godkjent periodisk kjøretøykontroll foretatt i utlandet, men det er forutsatt at kontrollresultatene dokumenteres på tilfredsstillende måte.

Forskriften er dessuten en unntaksbestemmelse og innebærer at det må foreligge særlige grunner for at slikt unntak kan gis.

Og det må søkes spesielt, så regn med trått føre i byråkratiet, legger Forbrukerrådets journalist til. Les artikkelen her.

© Gundersen, Thorkild

Kvalitetsrapporter om bil på Klikk

Stor kvalitetsrapport på brukt 4x4 - Warranty Direct (England) 2010

De beste og de verste (alle mod.)- What Car/WD (England) 2008

Disse bilene kan du stole på - ADAC (Tyskland) 2008

15 millioner biler testet - Dekra (Tyskland) 2008

Lexus på topp - JD Power (England) 2009

Disse bilene holder best - AutoBild (Tyskland) 2008

Mercedes får bank i kvalitetstest - SKI (Sverige) 2008

Her er de sikreste bilene - Folksam (Sverige) 2009

Disse bremser dårligst - auto motor und sport (Tyskland) 2008

De dyreste bilene er dårligst - Which? (England) 2009

BMW på topp - Autoindex (Norge) 2008

Bestill EU-kontroll på nett - NAF fra 460 kroner

I følge VG nett var utførte EU-kontroller i 2008 fordelt mellom bilverksteder og NAF på ca. 90/10. Det er altså ingen grunn til å løpe til NAFs teststasjoner uten videre.

På den annen side er NAF blant de få aktørene på markedet som klart og nesten (!) tydelig oppgir hva en EU-kontroll koster.

Fra 460 kroner, sier websiden til NAF, som ikke er urimelig, siden en slik kontroll utføres på mellom en halv og en hel time.

På den annen side skulle de ha 660 kroner da jeg la inn min lille privatbil!

Verkstedskjede med glimrende webbestilling

Minst like god tilbyder på nett akkurat nå er verkstedskjeden Snap Drive.

For det første tilbyr de fast pris på 500 kroner (499 er lokkeprisen). Som altså antagelig er billiger enn NAF for de aller fleste.

For det andre har de et utmerket system som angir når de har ledige timer , slik at du kjapt kan finne ut om det passer for deg akkurat den dagen.

EU-kontroll = minimumskrav

NB! EU-kontroll er langt fra noe klart kvalitetsstempel på en bil, snarer et absolutt minstkrav i følge Forbrukerrådet.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!