Dette koster det per time

Møller Ensjø (Audi)

1500-2375 kr.

For det meste fastpriser

Røhne Selmer Ensjø (Ford)

1112,50 kr.

Birger N. Haug Ensjø (Nissan, Subaru)

1275 kr.

Toyota Oslo (Toyota)

1150 kr.

Stenshagen Bil Oslo (Volvo, BMW, Land Rover)

Volvo: 1500-1875 kr.

BMW: 1616 kr.

Bertel O. Steen Autostern (Mercedes)

1755 kr. inkl. verkstedmateriell

Chrico Bil (Opel, Mazda, Citroën)

1191 kr.

Mekonomen (Uavhengig)

975 kr.

Mange aner ikke hva det koster å ha bilen på verksted før det faktisk er noe galt med den. Da kan man spare tusenvis av kroner på å ha riktig bilmerke og -type.

Ja, for det er ikke bare merkene prisene varierer mellom. Hos noen verksteder har også de forskjellige modellene egne timepriser. Verkstedene opplyser om at grunnen til dette, er at noen modeller er mer kompliserte enn andre, og at det kreves spesielt utstyr og kompetanse for å reparere disse bilene.

Fastpris

Flere av verkstedene vi snakket med, opplyste at timeprisen kun er noe som står på kvitteringen. I realiteten er prisen avtalt på forhånd.

Prisen på jobbene blir satt ved hjelp av fabrikkens datasystem, som forteller mekanikerne hvor lang tid en reparasjon skal ta.

I noen tilfeller vet verkstedet at jobben tar mye kortere eller lenger tid enn det fabrikken sier, og priser arbeidet deretter.

Les også: Spar tusenlapper på dekk

Dyrt kan lønne seg

Det lønner seg ofte å bruke merkeverksted, selv om det ofte kan være dyrere der og da. Det gir et bedre inntrykk ved videresalg, samt at merkeverkstedene som oftest har bedre kompetanse på akkurat din bilmodell.

Dette gjelder spesielt for nyere biler med avanserte elektroniske systemer.

Vi har tatt kontakt med merkeverksteder til følgende merker (alle i Oslo): Audi, BMW, Ford, Nissan, Subaru, Toyota, Volvo, Land Rover, Mercedes og Opel.

Les også:

Verkstedene lurer deg

De beste og verste bilene

Store forskjeller

Det viser seg at prisgapet mellom billigste og dyreste merkeverksted er på over 1000 kroner timen. Hos Røhne Selmer på Ensjø tar de 1112,50 kroner per time de bruker på å reparere bilen din.

Hos Møller, som er Audi-verksted, blir vi fortalt at de stort sett bruker fastpriser, men at timeprisen ligger på mellom 1500 og snaue 2400 kroner timen, avhengig av hvilken modell det er snakk om. Hvis du har en Audi A8, må du punge ut med hele 2375 kroner i timen.

Trenden er at de dyrere bilmerkene som oftest også har verkstedpriser som er et hakk over de billige konkurrentene.

Både Bertel O. Steen Autostern (Mercedes), Stenshagen Bil (Volvo, Land Rover og BMW) og Møller ligger i det aller øverste prissjiktet med priser mellom 1500 og 2375 kroner i timen.

I andre enden av skalaen finner vi Røhne Selmer (Ford), Toyota Oslo og Birger N. Haug (Nissan og Subaru).

Uavhengige verksteder billigst

Det kommer kanskje ikke som noen overraskelse at de uavhengige bilverkstedene er billigere enn merkeverkstedene. Hos Mekonomens bilverksted i Oslo må du punge ut med 975 kroner i timen. Det er en drøy hundrelapp billigere enn det billigste merkeverkstedet i vår prissjekk.

Dersom du har en litt aldrende bil, kan det være like greit å bruke et verksted som ikke er tilknyttet en spesiell forhandler.

Mange av disse bruker originaldeler, eller deler som har like høy kvalitet. Så dersom du har en bil som ikke trenger avanserte datasystemer for å bli skrudd på, kan det være en god løsning å sjekke med de uavhengige verkstedene i nærområdet.

Les også:

Slik kjøper du bruktbil

BMW er best å kjøre

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!