FLINKE FRANSKMENN: Citroen C4 Picasso er blant de beste. © Citroen

  • Ifølge forsikringsselskapet If skjer det 5 ryggeulykker i timen i Norge, døgnet rundt, året rundt.
  • Og ifølge Gjensidige har mer enn 50 % av oss opplevd skader på bilen på parkeringsplasser.
  • Antagelig bulker vi for over en halv milliard årlig, tror seniorrådgiver André Fimreite i NAF.

Se også: Nordmenn setter bulkerekord

Men det overnevnte er tross alt bare metall og plastikk. Atskillig verre er det at det årlig går med flere liv i ulykker i sakte fart som ene og alene skyldes dårlig utsyn fra bilen - at barn og fotgjengere ikke blir sett.

Les saken: Dødvinklene som dreper.

Bilene med best utsyn

Hvor godt utsyn du har fra bilen, bør derfor være et viktig kriterie ved valg av bil.

c4 picasso med utsikt=

MYE GLASS: Her ser du hvorfor Picasso scorer så bra. © Citroen

Hvor god sikt man faktisk har, er imidlertid ikke så lett å vurdere eller å sammenlikne fra bil til bil.

Det er heller ikke noe som legges til grunn i sikkerhetsangivelser som for eksempel krasjtestene til Euro NCAP.

Les også: Klikk-tester av de 10 sikreste familiebilene

Den engelske forbrukerorganisasjoen Which har imidlertid tatt dette på alvor. Ved 450 biltester de siste 3 årene har de brukt spesialinstrumenter for å måle førerns siktlinje.

Her har vi listet opp de 10 beste - og de 10 dårligste. Mange av bilene er også testet av Klikk Bil.

Prosenttallene i tabellen angir en score på hvor god utsikten i alle retninger er, sett fra førersetet. NB! Ettersom utsikten bakover ofte er et problem, vektes denne delen av sikten høyere enn resten.

=

SUBARU OUTBACK: Citroen er bra, men det er likevel en Subaru som scorer klart best på utsikt. Den tar seg ikke så verst ut heller. © Foto: Petter Handeland

10 beste utsiktsbiler

10 dårligste utsiktsbiler

God utsikt fra bil=

LOCATION, LOCATION, LOCATION! God utsikt fra bil har mye til felles med real estate. © Haakon Førde

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!