Test: Honda Civic Type R

Hissigpropp som må tynes

Civic Type R har blitt mer dannet enn før, men samtidig blir den desto mer sint når sjåføren ypper seg.

Sist oppdatert

Honda Civic Type R skal konkurrere med biler som Golf GTI, Ford Focus ST, Astra OPC og til dels Mini Cooper S i et segment med sterkt motoriserte kombibiler med forhjulstrekk. Den giftigste, og mest rettferdige konkurrenten å sammenligne den med, er imidlertid Renault Clio Sport RS. Med sin sugemotor på to liter bygger den på samme prinsipp som Civicen, og både karakteristikk og ytelser ligger i samme leie.

Den nye Type R fremstår som en litt "snillere" bil enn sin forgjenger. Til tross for at den skiller seg ut i langt større grad enn før, er den mer egnet til vanlig bruk, og motoren har fått en jevnere kurve. Men når den blir satt under press viser Civic Type R sitt sanne jeg, med veigrep og racerbilfølelse i særklasse.

Kjøreegenskaper

Civic Type R er en stiv, raskt responderende og til dels ukomfortabel bil. I hvilken som helst annen bil ville dette stort sett vært negative adjektiver, men ikke i Civic. Det er først når man provoserer den til dels voldsomt at man virkelig får oppleve hva bilen er god for. Veigrepet er fantastisk, det samme er både balansen og styreresponsen - absolutt blant de beste i den underholdende klassen den er representert i.

Motor

Mens de fleste andre bilfabrikker satser på turboteknologi i sine kombiraketter, tviholder Honda på sine ekstreme turtallsmotorer uten pustehjelp. Dette betyr en motor som er avhengig av masse turtall for å oppnå et bra dreiemoment. Litt slitsomt på vanlig kjøring blir det, men så er det også en helt spesiell opplevelse når man skal leke seg.

Selv om motorens momentkurve er jevnet ut noe, må man helst bikke godt over 5 000 omdreininger før det virkelig begynner å gå unna. Vi savnet litt av racerbil-lyden forgjengeren kunne by på, for hviningen oppe på turtallet er morsom, men ikke spesielt grom. Effekten ligger på topp ved 7 800 omdreininger, mens nåla butter på 8 300. Den manuelle girkassen med seks trinn virker å ikke være like tight som på forgjengeren, men fungerer greit så lenge man ikke røsker bilen i gir etter gir.

Ytelser

Selv om Civic Type R har blitt gjort mer kjørbar, har den også blitt snaut 100 kilo tyngre enn før. Derfor er ytelsene i praksis helt like, spurten til hundre går unna på 6,6 sekunder, mens toppfarten er 235 km/t. Dette er helt på høyde, og faktisk bedre enn de fleste konkurrentene. Likevel sliter Civic Type R i de viktige mellompartiene grunnet sitt lave moment. En som skal kjøre denne bilen er nødt hele tiden nødt til å jage bilen på høyt turtall, men gjøres dette riktig blir bilen som sagt også svært kjapp.

Eksteriør

Vi synes det er modig av Honda å designe en så spesiell bil som Civic. Vi synes på en annen side at en Type R-versjon kanskje burde hatt litt mer særpreg kontra basismodellen, men den er absolutt tøff, med større spoiler, større felger, annen grill og andre fangere.

Interiør

Innvendig i Type R er det racing for alle pengene. Racingseter i delvis semsket skinn med innbrodert Type R-logo, sportsratt, rund girkule i børstet stål, racingpedaler og Type R-matter i samme farge som setene setter en ekstra spiss på kjøreopplevelsen. Og i likhet med en del av de øvrige Honda-modellene har bilen rød startknapp, som vi så aller først i sportsbilen S2000. Sittestillingen i sportssetene er meget bra, og faktisk har Civic så god plass innvendig at fire voksne uten problemer kan dra på langtur. Bagasjerommet er også stort, og med baksetene nedfelt blir det på grensen til enormt i denne klassen.

Komfort

Å kalle en kombibil med aner fra racingbanen for komfortabel, henger ikke på greip. Riktignok har Honda denne gangen laget en bil som er hakket bedre egnet for normalt bruk, men komfortabelt kan oppsettet på bilen ikke kalles. Derimot sitter man meget bra, og det var ingen støyende elementer som satt noen demper på komforten. Er man vàr for motorstøy i form av masse turtall, regner vi med at denne bilen ikke engang blir tatt med i betraktningen - uansett er lyden herlig!

Sikkerhet

Nye Civic ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2006, og fikk dessverre ikke full pott. Fire av fem stjerner er ikke nok til å holde god nok klassestandard, for de fleste konkurrentene har oppnådd fem stjerner. Sikkerhetsutstyr derimot, skorter det ikke på. Civic Type R har både VSA (ESP), EBD (Elektronisk bremseassistent), blokkeringsfrie bremser, kollisjonsputer og kollisjonsgardiner. Civic Type R har også meget kraftige bremser med eksempelvis 300 mm skiver foran. En morsom ting med Civicen er dens gode balanse som gjør det mulig å overstyre med hekken, men hvis man ikke er klar over dette kan ting skje litt fort.

Pris/utstyr

Med en prislapp pålydende 425 500 kroner legger Honda Civic Type R seg omtrent i det midtre sjiktet i klassen. I hver sin ende av skalaen finner vi Opel Astra OPC (531 000 kroner) og Mini Cooper S (306 300 kroner). Renault Clio Sport RS, som vi nevnte innledningsvis kanskje er den mest direkte konkurrenten, koster nesten 20 000 kroner mindre enn Civic Type R. Det kan være vanskelig å forsvare denne differansen, selv om det skal nevnes til Civicens fordel at den har noe mer standardutstyr. Generelt har Hondas Type R-modeller holdt seg meget godt i pris, og sammen med god driftsikkerhet kan dette bety et hyggelig bilhold.

Denne saken ble første gang publisert 08/09 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også