Kort sagt:

+ Høy grad av komfort

+ Gode kjøreegenskaper

+ God innvendig plass

+ Sikker som få

+ Herlig dieselmotor


- Generelt dårlig annenhåndsverdi

- Lite bagasjerom

Citroën C6 blir aldri noe kvantumsbil, til det er den for dyr, for sær, samt rett og slett for stor. Det er vi glade for - det særegne og typisk franske ved denne bilen skaper en harmonisk godfølelse i kroppen. C6 kjemper i et spesielt marked, et markedet som utelukkende består av store, tunge og motorsterke sedaner. De argeste konkurrentene er Audi A6, BMW 5-serie og Volvo S80.

Citroën C6 er en eksklusiv sedan for folk som ønsker å skille seg ut i mengden. Vi liker C6. Komforten er meget god, den kjører veldig godt tatt i betraktning at den både er fransk og tung, og endelig har bilen en motor som passer perfekt under panseret. Litt synd Citroën ikke har fulgt opp med en litt kjappere automatkasse og noen seter med litt bedre støtte - da kunne dette blitt en enda bedre totalpakke.

Kjøreegenskaper

Betegnelsen "typisk fransk" er kanskje greit når man snakker komfort, men ikke fullt så positivt ladet når det gjelder kjøreegenskaper. Citroën C6 vil vi ikke kalle typisk fransk, for bilen kjører meget godt tross sin høye egenvekt på 1 871 kilo. Styringen er selvsagt ikke på BMW-nivå, men understellet - som for øvrig selvsagt kan justeres i høyden - er veldig fint satt opp. C6 takler svinger på en trygg, rask og til dels underholdende måte, samtidig som den franske komforten er vel ivaretatt. Men er det ene og alene sportslighet du leter etter, finnes det bedre alternativer hos BMW og Audi.

Motor

Forrige gang Vi Menn testet C6 hadde bilen en 3-liters V6-bensinmotor under panseret. Det er ikke tvil om at dieselmotoren vi nå har testet er et bedre og mer økonomisk alternativ, og som dessuten setter bedre fart på C6. PSA-motoren er en av de beste dieselmotorene på markedet. Den har god trekkraft på de fleste turtall og har en rolig og kultivert gange - et fint lydbilde har den også. I likhet som på bensinvarianten ble kreftene overført til hjulene via en automatkasse. Denne gjør en helt grei jobb, men kunne med fordel vært kjappere, spesielt ved kickdown.

Ytelser

Som sagt setter dieselsekseren bra med fart på store C6. Spurten til hundre går unna på 8,9 sekunder, for øvrig halvsekundet kjappere enn bensinutgaven. 440 Nm sørger for en jevn og sterk effektkurve uansett gir og turtall. Heller ikke forbruket på motoren er avskrekkende høyt; et snittforbruk på 0,9 liter per mil på kronglete, bratte og svært så svingete vestlandsveier ligger i samme leie som Citroën oppgir.

Eksteriør

Enkelte vil kalle den sær, andre vil kalle den vakker, mens vi vil kalle den spesiell. Det er jo tross alt morsomt at enkelte går litt andre veier på designfronten, noe C6 er et godt bevis på. Bilen ser kanskje enda større ut en den er. Noe av grunnen kan være det lange panseret, samt at bilens kupé er strukket helt bak til baklyktene. Men det visuelle lyver litt, for faktisk er C6 noen millimeter kortere enn en Audi A6.

Interiør

Innvendig i Citroën C6 er et spesielt sted å befinne seg. Alt det kremhvite skinnet, de imiterte trepanelene og ikke minst kromdetaljene skaper umiddelbart en luksusfølelse. Kjørestillingen er god og komfortabel, men setene holder ikke mål til å følge opp bilens gode svingegenskaper. De er rett og slett for flate og glatte til å holde føreren på plass dersom man skal kjøre aktivt. Ellers er plassen meget god både i for- og baksetene, mens bagasjerommet med sine 473 liter er drøyt 70 liter mindre enn på eksempelvis en Audi A6.

Komfort

Citroën C6 takler som forventet ujevn og humpete vei på en fabelaktig måte. Fjæringskomforten er absolutt på topp i segmentet C6 skal kjempe om kunder i, det samme gjelder bilens støynivå. Motoren er svært så stillegående, og ei heller vei- eller vindstøy er av den ubehagelige sorten. Som sagt savner vi hakket bedre sidestøtte i setene foran, men ellers lever bilen opp til forventningene om å være blant de beste på komfort i klassen.

Sikkerhet

I EuroNCAPs kollisjonstest fremstår Citroën C6 som en av de sikreste bilene du kan ferdes i dersom uhellet er ute. Bilen får full pott for sikkerheten til passasjerer i bilen, fire av fem stjerner for sikkerheten til barn i bilen, og full pott for fotgjengersikkerhet. Dette er meget gode tall få andre kan vise til.

Ellers har C6 et høyt nivå av moderne sikkerhetsutstyr som standard, blant annet ni kollisjonsputer, ESP, fem hodestøtter og fem stykk fempunktsbelter.

Pris/utstyr

En startpris på 820 300 kroner er nok til å skremme de fleste, men det gjelder å kikke litt på hva man faktisk får for disse pengene. Citroëns fortrinn når det snakk om økonomi er at bilen har omtrent alt av utstyr som standard. Det eneste som kan bestilles mot tillegg i prisen er elektrisk soltak, Pack Lounge og en fjernkontroll til tilleggsvarmeren tilgjengelig på HDi-modellen. Audi og BMW har begge modeller i segmentet med litt mindre dieselmotorer som starter på drøyt 530 000 kroner, men her må du kjapt legge til et par hundre tusen for å komme opp på C6 sitt utstyrsnivå. Ønsker du deg en Audi A6 med 3,0 TDI og Quattro må du ut med 683 200 kroner - og det er før du begynner å krysse av for "goodies". Erfaringsmessig holder store Citroën-sedaner seg dårlig i pris, men om dette også gjelder C6 er foreløpig for tidlig å si noe om.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Citroën C6 er en merkelig bil, men samtidig en bil vi ser oss nødt til å like. Den kjører godt, har en fantastisk dieselmotor, er tryggheten selv på veien og skiller seg ut fra sine konkurrenter. Bilens understell passer norske veier utmerket, og kan heves og senkes etter behov. C6 er rommelig og skaper en spesiell luksusfølelse, samtidig som den er lettbeint og nøytral i sin oppførsel. Litt synd at Citroën ikke har fått på plass en automatkasse som er litt mer med på notene, samt noen seter som hadde stått i stil til C6 sine overraskende gode kjøreegenskaper.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!