Kort sagt:

+ Herlig motor

+ Flott understell

+ Sportsknapp

+ Masser av plass

+ God kvalitetsfølelse

+ Hyggelig pris


- Ikke verdens mest sjaltevillige girkasse

- Ikke GTI-morsom

Opel Astra har mange sterke konkurrenter i kompaktklassen, og flere av dem - som Ford Focus, VW Golf og Skoda Octavia - er også tilgjengelige som stasjonsvogn. Men kombinasjonen god plass, fin komfort, og moro når man selv måtte ønske det - til en hyggelig pris - er det ikke så veldig mange som tilbyr.

Den rommelige stasjonsvognutgaven av Opel Astra er fullgod som familiebil, og bilen har fine kjøreegenskaper, både sett med komfort- og moroøyne. Med 180-hesters turbomotor får man ordentlig gode ytelser på kjøpet. Dessuten er prisen relativt behagelig, sett i forhold til hva man får for pengene.

Kjøreegenskaper

Opel Astra er i utgangspunktet ikke blant de mest sporty kompaktbilene, men er et veldig fint kompromiss mellom komfort og sportslighet. Vår testbil har sportspakke med litt fastere og lavere understell og en knapp på dashbordet man kan trykke på når svingene kommer tettere, noe som gir styring, gassrespons og understellsfastheten akkurat det tillegget som skal til for å forvandle bilen fra hyggelig til morsom. Astra er eksemplarisk på glatt underlag, med fin balanse og svært ryddige reaksjoner når grensene overskrides, og den oppleves som lett å håndtere.

Motor

Som så mange andre bilprodusenter, har Opel funnet ut at det går an å lage små motorer som likevel har massevis av kraft, og den turbomatede 1,6-literen på 180 hk og 230 Nm gir deg det meste av ting som er godt. I gamle dager ville en såpass greit trimmet turbomotor bety slitsom karakter med mye moro når kraften først kom, men Opels moderne maskin er absolutt ikke slik. Den har jevnt og skikkelig godt drag fra bunn til topp, uten at turbolag er noe problem. Og den drar veldig villig til rødsona, med hyggelig - men avdempet - lyd som selskap. Den manuellsjaltede sekstrinnsgirkassa har fine utvekslinger, men er ikke blant de aller mest skiftevillige når girspaken skal flyttes kjapt.

Ytelser

Den "lille" turbomotoren i Opel Astra er råsterk over hele registeret, noe som gir deg muligheten til behagelige cruise-på-høyt-gir-forbikjøringer eller kjappe tredjegirssprinter der forhjulene sliter med å finne feste. Uansett tas manøveren kjapt og stressfritt, og Astraen gir hele tiden inntrykk av å ha godt med kraft til overs. Noen GTI-bil er den ikke, men den er heller ikke langt unna.

Eksteriør

Opel Astra er kanskje ikke den mest spennende bilen på markedet, og som stasjonsvogn ser den enda mindre spenstig ut. Likevel har vi sans for utseendet; den er ryddig og gjennomført. Med OPC-stylingen til snaue 10 000 kroner og sportspakken til 4500 kroner - som også inkluderer 17-tommers felger - blir den en elegant og småtøff stasjonsvogn som vekker oppsikt uten å rope for høyt.

Interiør

Den gode ergonomien i Opel Astra gjør at de aller fleste lett finner seg til rette. Omgivelsene kjennes gjennomtenkte, og bærer preg av at Opel har kikket et stykke forbi hyllene med de billigste delene i. Astra oppleves ganske enkelt som gjennomført ordentlig. Og den kompakte stasjonsvogna er rommelig nok, både i baksetet og i bagasjerommet, til å fungere som en fullverdig familiebil. 500 liter lasteplass er imponerende, og er mer enn det en god del biler i større klasser kan skilte med. Ekstrautstyr er forholdsvis rimelig, og sportssetene med skinntrekk er absolutt å anbefale.

Komfort

Selv om Astra har et relativt enkelt hjuloppheng - den har en halvstiv aksel bak - har Opel tydeligvis brukt ressurser på å optimalisere dette i stedet for å utvikle en halvgod, dyrere og mer avansert løsning. For kombinasjonen av behagelig komfortabelt og sporty oppsett er veldig fin, og til dagligdags kjøring, både på dårlige og fine veier, er Astra et behagelig følge. Dessuten gir sportsknappen deg mulighet til å gjøre den fastere når du måtte ønske. Støynivået er behagelig, og de aller fleste vil sitte bortimot perfekt i bilen.

Sikkerhet

Da Opel Astra ble kollisjonstestet av EuroNCAP, var det modellen før ansiktsløftning som ble bulket. Den fikk bare én stjerne for fotgjengersikkerhet, men den fikk full stjernepott for voksenbeskyttelse og fire av fem for beskyttelse av barn, så bilen har det den skal ha av sikkerhetselementer, og de gode kjøreegenskapene gjør at den også oppleves som trygg på veien.

Pris/utstyr

Det er ikke mange familiebiler med 180 hk og masse utstyr man kan få for under 330 000 kroner. Og de få konkurrentene som kan tilby noe liknende, er gjerne priset noe høyere. Så totalen er at Astra stasjonsvogn med denne turbomotoren gir mye for pengene. Motoren skal naturligvis ha litt å drikke, men forbruket (0,77 l/mil) er ikke skremmende, ytelsene tatt i betraktning. Prisene på ekstrautstyr og utstyrspakker er Opel-rimelige, så her kan man fullspekke en bil uten at det svir.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Totalt sett gir Astra veldig mye for pengene, med mye motor og fine kjøreegenskaper i en ordentlig og rommelig innpakning. I tillegg får du nesten GTI-følelse når du vil ha det. Med andre ord en av de bilene den kjøreglade familiefaren kan hygge seg med, både til hverdagslige gjøremål og på favorittveien.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!