Noen rangeringer her på Klikk Motor er dødsens alvorlige. Ikke denne. Her tar vi litt uhøytidelig for oss "enerne" på det norske bilmarkedet i fjor.

Vi snakker altså om bilene som finnes i prislistene hos importørene, men som solgte i bare ett eneste eksemplar.

Bentley Continental GT/GTC, Lamborghini Gallardo , Koenigsegg CCR og Morgan Aero8 er blant sportsbilene som som ikke har norsk prislapp hos Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

At det ble solgt bare en av hver av disse, er mindre oppsiktsvekkende enn et par av de andre på lista vår.

Har du forresten fått med deg vårens bilnyheter? Du finner mer om dem her.

SPORTSBIL: Kanskje ikke direkte overraskende at Koenigsegg ikke selger all verden på det norske markedet? En CCR ble solgt i fjor, bilen på bildet er en CCX-utgave. © Fred Magne Skillebæk

Markedets soleklare enere - eller tapere om du vil...

1 - Audi R8

Her snakker vi om en grom bil med et særdeles skrøpelig salgstall, selv om Audi R8 heller aldri var ment å bli noen volummodell på det norske markedet. Til og med fjoråret var det "bare" mulig å få bilen med den 4,2 liter store FSI-motoren med maksytelse på 420 hestekrefter. Prislapp: 1 941 500 kroner.

Nå er den straks på plass med 525 hestekrefter med en prislapp på rundt 2,5 millioner kroner. Blir det solgt flere enn én i år?

2 - Porsche Boxster

Porsches toppløse variant av sin aller billigste modell var ingen slager på det norske markedet i fjor, med ett solgt eksemplar. Modellen har vært i produksjon siden 1996, og har sine typiske konkurrenter i BMW Z4 og Audi TT. Sistnevnte kommer i en ny verstingversjon denne våren - nemlig TT RS.

Broren Cayman, som er temmelig lik, bortsett fra at den gir deg tak over hodet, var heller ingen storselger. Tre biler ble registrert i fjor.

ÉN BOXSTER: Porsche Boxster har 12 år bak seg som modell, i fjor ble det solgt ett eksemplar i Norge. Her en 2002-utgave. © Porsche

3 - Kia Carnival

Den store Kia MPV-en kom på markedet i 2006, og har aldri passet helt inn som personbil. Kommer med ett eneste motoralternativ, en 2,9-liters turbodiesel med 185 hestekrefter.

En stor bil med masse plass, men prislappen på 629 900 kroner gjør at de aller fleste ser en annen vei. Én solgt i fjor.

MYE HJERTEROM: Kia Carnival er en bil du kan stappe det meste inn i. Men nordmenn vil ikke ha den likevel. © Kia

4 - Lancia Musa

Lancia var lenge fraværende på det norske markedet, men er de seneste par årene blitt parallImportert til Norge av Car Group AS. Bilen med det - på norsk - relativt artige navnet, er en forholdsvis luksuriøs, kompakt flerbruksbil.

Les mer om bilen her (og om en annen bilmodell med et nokså tvilsomt navn).

IKKE MUSA: Musa danser ikke akkurat på bordet i det norske bilmarkedet. Ett eksemplar av den lille, luksuriøse og italienske MPV-en ble registrert i fjor. © Egil Nordlien

5 - Alfa Romeo Spider

Alfa Romeo sliter fortsatt med lave salgstall i Norge. En av de desidert vakreste modellene de har å tilby, er kabrioleten Spider - basert på 159-modellen. Den kompakte familiebilen selger tross alt mye bedre enn den toppløse.

Utseendemessig er Spider helt på høyden, men er både for svakt motorisert og for høyt priset til å ta en høyere andel av det smale cabmarkedet. Det kan absolutt diskuteres om den er verdt over 600 000 kroner i enkleste versjon,

RØD SKJØNNHET: Alfa Brera (bildet) og den toppløse versjonen Spider selger dårlig i Norge. Skjønnhet er åpenbart ikke alt. © Ståle Frydenlund

Ikke mulig å synke dypere? Tro om igjen.

Noen ytterst få bilmodeller klarte ikke å sjarmere noen til å åpne lommebok eller sparekonto i fjor. Her er tre fra den korte eksklusive lista av nullselgere:

Citroën C6

Det er litt trist å finne denne flotte bilen i den desiderte bunnen av 2008-tabellen. C6, som ble lansert i 2006, har masse å by på. Men den treffer åpenbart ikke det norske luksusfolket hjemme. Den er dessuten i overkant dyr.

Men 0 solgte? Det er nesten for galt. Se omtale og bildekavalkade av bilen her!

FREKK ELEGANSE: Citroën C6 har mye å fare med, men klarte likevel ikke å friste en eneste nordmann i fjor. © Egil Nordlien

Ford Mustang

Fords amerikanske sportscoupé ble på 60-tallet omtalt som en sekretærbil av Carroll Shelby. Det var før han selv hadde foretatt den første heftige konverteringen av modellen. I Norge selger dagens standardutgaver fra Ford helt lik null.

Shelby kan forresten fortsatt sakene sine. En tur med en Ford Shelby GT-H 350 beviste det.

FRESH FARKOST: Ford Mustang gjenoppsto for noen år siden i tøft retrodesign, men har ikke et marked i Norge. Her en Shelby-versjon av modellen med Stillehavet som kulisse. © Ståle Frydenlund

Nissan 350Z

350Z-modellen er er en japansk tøffing som er å få både som roadster og coupé. At modellen selger null og niks, henger aller mest sammen med en drøy prislapp. For roadsteren bikker prisen nemlig én million kroner.

Modellen er utstyrt med en 3,5-liters V6-motor som yter 313 hestekrefter. Bilen er ordentlig stas å kjøre, men det er det svært få nordmenn som har fått gleden av.

=

ARTIG DESIGN: Nissan 350Z er morsom både som coupé og kabriolet (bildet), men er for dyr til at den treffer målgruppen sin hjemme. © Andreas Handeland

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!