Test: Porsche Cayman 2007

Norgesporschen

S eller ikke S, det er spørsmålet – et spørsmål i 200 000-kroners klassen.

Sist oppdatert

Fascinasjonen for Porsche er ikke blitt mindre med Cayman på markedet. Sofistikert sportpresisjon kan være passende stikkord. Men inngangsbilletten har vært drøy, for Cayman S ypper seg i en tøff og kostbar klasse dominert av Audi og BMW.

Ingen tvil om at Porsche Cayman leverer masse herlig kjøreglede, vesentlig mer enn Boxster gjør. Men i forhold til storebror Cayman S med 295 hester, blir 2,7 literen i Cayman litt tam på lavt turtall. Men Cayman S blir igjen fort dyr med norske skilter, noe som gjør en vanlig Cayman til noe man kan kalle en Norgesporsche.

Kjøreegenskaper

Understellet i basismodellen vi tester her, er tilnærmet likt det vi finner i Cayman S. Cayman gir en vesentlig sterkere hardcore sportsbilfølelse enn minstemann Boxster gjør. Men med mindre dekkdimensjon enn S-utgaven, noe man egentlig skulle tro var fint for norske veier, henger den ikke like godt med i svingene. Til tross for dette er Porsche Cayman en ekte sportsbil som kan by på masse kjøreglede.

Men der storebror Cayman S gjerne er leken med hekken ut av en sving, må basismodellen gi opp dette med sine 265 mm brede dekk.

Motor

Man kan spare 200 000 kroner på å velge Cayman fremfor en Cayman S. Mye av grunnen er selvsagt en mindre motor enn 3,4 literen i S. Slagvolumet er på 2,7 liter, mens effekten er på den som i Porsche-verdenen er "beskjedne" 245 hester og 273 Nm.

Men bak de fem hestene motoren har fått siden sist, skjuler det seg viktige oppdateringer. Variocam Plus er på plass - den intelligente ventilstyringen vi kjenner fra Cayman S og 911-modellene. Dermed kan drag på lave turtall kombineres med sprut på toppen, som gir mer kjøreglede.

Ytelser

Med 50 hester mindre enn Cayman S sier det seg selv at prestasjonene ikke kan måles helt i samme klasse. Til tross for dette er Porsche Cayman overhodet ingen sinke, med sine 6,1 sekunder til hundre. Bilen har riktignok et dødpunkt mellom 3 200-4 200 omdreininger i minuttet, noe som kan være litt irriterende - spesielt hvis du er vant til moderne dieseldrag. Toppfarten er for øvrig på 258 km/t.

Selv om 0-100-tiden er dårligere og prislappen vesentlig lavere enn på Cayman S, får man ekte Porsche-følelse i bilen, som fortjener betegnelsen fullverdig sportsvogn.

Eksteriør

Porsche Cayman ser ut som en slags mellomting mellom Carrera og Boxster, noe den i realiteten egentlig fremstår som. Det klassiske Porsche-utseendet er ikke til å ta feil av, og forfra vil mange ha problemer med å skille den fra storebror 911. Litt større hjul hadde satt en ekstra spiss på den visuelle opplevelsen, som ellers er meget god.

Interiør

At Porsche Cayman er en sportsbil, er ikke vanskelig å forstå når man stiger inn i bilen. Setene er faste i fisken, uten all verdens innstillingsmuligheter, men du verden så faste både sete- og sidevangene er.

Instrumenteringen er nesten litt søt, med runde, godslige tall som ikke minner veldig om racing. Nåla går til 280 km/t, med intervaller på 50 opp til 250. Turtelleren er på beste racingvis plassert i midten, tydelig vurdert som viktig av Ferdinand Porsches etterfølgere. Ellers er dashbordet enkelt og godt polstret.

Komfort

Cayman har et såpass sofistikert understell at den takler mer felg og mindre gummi enn en vanlig bil, uten at det ruinerer komforten. Derfor mener vi at 17-tommerne som står på denne, bør forebeholdes vintersesongen. Gi oss 18- eller 19 toms hjul! Ellers er som sagt setene enkle og gode, med støtte der du har behov for det.

Sikkerhet

Porsche Cayman er ikke kjørt i noen kollisjonstest hos EuroNCAP, men mye tyder på at sikkerhet er høyt prioritert. Blant annet har Porsche som kjent blant verdens beste bremser (selv om Cayman har noe mindre skiver enn Cayman S), og ellers har bilen bra med sikkerhetsutstyr montert.

Pris/utstyr

Kostnaden for å bli Porsche-eier er relativt høy. Cayman har en startpris på 770 000 kroner nå som nye avgifter er på plass, mens Cayman S koster 970 000.

Det er bra med standardutstyr på bilen, men som sagt hadde ikke bilen hatt vondt av et sett større hjul. 19-tommere i Carrera-stil ligger på rundt 17 000 kroner. Ellers tilbyr Porsche keramiske bremser, aktiv fjæring og en rekke interiørpakker til noen ekstra kroner.

Denne saken ble første gang publisert 12/02 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også