Elegante Bentley Continental GT er både luksuriøs, komfortabel og sprek.

Den seks liter store, twinturbomatede W12-en gir 560 hk. Det er nok til flytte den digre, firehjulsdrevne bilen til 100 km/t på 4,8 sekunder.

Bentley har sportslige aner, og driver fortsatt med racing. Nå lanserer de en mer førerorientert variant av Conti GT, med etternavnet Speed.

SE BILDENE HER

Bilbyggeren sier selv at GT Speed er mer hardkantet, og skal være mer sportslig i opplevelsen.

Tidenes raskeste
GT Speeds W12 er ved hjelp av en del nye og lettere innvendige deler, pluss ny motorstyring, trimmet til 610 hk og 750 Nm. Dette gjør at motoren skal ha bedre respons enn standardmaskinen. 0-100-sprinten går unna på 4,5 sekunder, 0-160 km/t tar 10,2 sekunder, og toppfarten er økt til 326 km/t.

Bilen er dermed Bentleys sprekeste og raskeste produksjonsmodell noen sinne, dette er også den første som bryter den magiske 200 mph-barrieren (322 km/t).

Forbikjøringer skal også gå ganske greit med den 2350 kg tunge bilen: 50-80 km/t tar 1,7 sekunder, 80-120 km/t tar tre sekunder.

Fastere og mer sportslig
I tillegg har bilen fått lavere bakkeklaring, fastere støtdempere og fjærer, grovere stabstag, og egne 9,5x20-tommere med klistrende Pirelli P-Zero dekk.

Dekkene er spesielt utviklet for denne bilen. Servostyringen justert for mer styrefølelse, og en bunke foringer er byttet ut med fastere gummibiter.

ESP-systemet i GT Speed tillater mer før det griper inn og redder dagen. Og for å vise at bilen er noe annet enn en helt vanlig Continental GT, har Bentley-folket gitt den grill og luftinntak i mørk krom, og bredere eksosutblås.

En innvendig sportspakke som inkluderer hullborrede pedaler, girspak i krom og lær, og skinninnredning med diamantmønstrede sømmer er også på plass.

Vennligere
Den vanlige Continental GT har fått en ansiktsløftning, og disse oppgraderingene er tatt med i GT Speed.

Motoren er forbedret for bedre effektivitet, med lavere forbruk og utslipp som resultat. Om du er nysgjerrig, slipper de ut 396 gram CO2 per km. Men effekten og akselerasjonsegenskapene til standard-Conti er som før.

Begge har fått bedre kjørekomfort takket være nye støtdempere og oppgradert ESP-system med sportsinnstilling. De veier også 35 kg mindre enn Conti GT gjorde før, mye takket være lettere biter i understellet. Dette skal også bidra til bedre kjøreegenskaper.

Styrefølelsen skal være bedre i begge, de har fått keramiske bremser - om du velger 20-tommere - og en mer stående grill. I tillegg er luftinntakene i fronten større, og bilene har fått krom rundt lyktene.

Enorme skrubber
Bremsene skal for øvrig være de største som finnes i en serieprodusert bil i dag, stålskivene måler 405x36 millimeter foran og 335x22 millimeter bak.

Om du velger keramiske bremser, er de enda større. 420x40 millimeter foran og 356x28 millimeter bak. Disse klemmes av åttestemplede kalippere, og sparer 20 kg uavfjæret vekt i forhold til stål. I tillegg fader de ikke, og skivene skal vare livet ut.

Så gjenstår det å se hvordan dette slår ut i avgiftssystemet vårt. Både lavere vekt og lavere utslipp teller positivt.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!