Samtidig som snøen smelter, og dagene blir stadig lengre, forbereder bilfabrikantene seg på årets vårslipp.

Selv om 2009 allerede er blitt spådd nord og ned av mange, har ikke bilfabrikantene sluttet å utvikle nye biler av den grunn.

En av årets aller største begivenheter er Genève-utstillingen, som går av stabelen i begynnelsen av mars. Det er der mange av de største europeiske produsentene viser fram sine nyheter for første gang.

Vi har tatt en kikk på hva som kommer til å bli vist frem på utstillingen i år, og valgt ut de viktigste modellene. Noen er potensielle suksesser - som for eksempel Audi A4 Allroad - mens andre bare er vanvittig heftige.

I bildegalleriet på toppen av siden kan du se bilder av flere av årets nye modeller. Noen er fortsatt bare konsepter, mens andre allerede er produksjonsklare.

Mercedes-Benz E-klasse Coupé

Her er bilen som skal ta over for CLK. Nye E-klasse ble vist fram på Detroit-utstillingen tidligere i år, men da kun i sedan-utførelse. På Genève-messen vil Mercedes avduke kupé-varianten.

Du kan lese mer om sedanversjonen her.

MERCEDES E-KLASSE COUPÉ: Mercedes E-klasse Coupé skal ta over for dagens CLK-modell. Forvent samme motoralternativer som sedan-utgaven – noe som også vil inkludere en AMG-versjon etter hvert.=

MERCEDES E-KLASSE COUPÉ: Mercedes E-klasse Coupé skal ta over for dagens CLK-modell. Forvent samme motoralternativer som sedan-utgaven – noe som også vil inkludere en AMG-versjon etter hvert.

Audi TT RS

I løpet av våren kommer Audis verstingversjon av TT. Bilen som får - ikke overraskende - navnet TT RS, og vil gjenopplive Audis rekkefemmer-tradisjon. De turbomatede, femsylindrete motorene var nemlig noe Audi stappet nedi de fleste av sine grombiler på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet.

Turbofemmeren i TT RS vil yte i overkant av 300 hester, noe som burde gjøre dette til en verdig lillebror til superbilen R8.

Vi har tidligere testet den hittil grommeste versjonen, TT S, og den kan du lese mer om her.

=

Fiat 500 Cab

Det lille sjarmtrollet Fiat 500 kommer nå i toppløs versjon. Bilen er blitt lovprist verden over, og vi ser ingen grunn til at kabrioleten skal få det så veldig annerledes.

Bilen leveres med stofftak og bakrute i glass, en forholdsvis uvanlig kombinasjon. På motorfronten blir det de samme alternativene som i varianten med fast tak, noe som betyr en 1,3-liters dieselmotor med 75 og to bensinmotorer på 69 og 100 hestekrefter.

Les vår test av Fiat 500 1,3 multijet her.

FIAT 500 KABRIOLET: Sist Fiat lanserte en toppløs versjon av 500 var i 1957, og de hevder at de er tro mot forgjengeren i denne nye bilen.=

FIAT 500 KABRIOLET: Sist Fiat lanserte en toppløs versjon av 500 var i 1957, og de hevder at de er tro mot forgjengeren i denne nye bilen.

Pagani Zonda R

Pagani lager noe av verdens aller råeste biler, og deres nyeste kreasjon er intet annet enn spinnvill.

En 6-liters V12-er med 750 hester og 710 Newtonmeter dytter dette monsteret av gårde, og det tar ikke lange tiden før du er langt over maksimal lovlig fart her til lands. Nærmere bestemt 2,7 sekunder...

Lovlige hastigheter er på en annen side ikke så mye å bry seg om, da dette ikke er noen gatebil. Pagani Zonda R er kun ment for banebruk, og er dermed en konkurrent til Ferrari FXX.

PAGANI ZONDA R: Denne bilen er ikke ment for gatebruk, men med en pris på omkring 1,5 millioner euro vet vi ikke om vi hadde turt å kjøre den på veien dersom det var lov.=

PAGANI ZONDA R: Denne bilen er ikke ment for gatebruk, men med en pris på omkring 1,5 millioner euro vet vi ikke om vi hadde turt å kjøre den på veien dersom det var lov.

Volkswagen Polo

Storselgeren Golf kom i ny versjon for noen måneder siden, og nå er det lillebror Polos tur.

Den oppdaterte minibilen vil nok hente mange designtrekk fra storebror Golf, noe den alltid har gjort.

Det er lite informasjon om bilen tilgjengelig, da Volkswagen har valgt å ikke slippe noe som helst informasjon før Genève-messen åpner, men vi har likevel fått bekreftet at bilen kommer til Norge i august.

Når det gjelder motorer, blir nok utvalget mye av det samme som i dag, med en hel rekke av både diesel- og bensinmotorer. Det ryktes også at en GTI-versjon er på vei - da med 1,4 TSI-motoren vi kjenner fra blant annet Scirocco.

Les alle våre Volkswagen-tester her

Se bilder av flere nyheter i bildegalleriet i toppen av saken.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!