Når Audi viser den nye TT-versjonen på den internasjonale bilmessen i Genève om en drøy uke, er det med en minst 300 hestekrefter sterk femsylindret turbomotor som kraftkilde. Trolig kan det legges på minst ti prosent på hestekraftantallet når de endelige ytelsene blir kjent.

Hør motorlyden!

Audi går med andre ord tilbake til ur-stoffet som gjorde Audi quattro til en slager for snart 30 år siden. Den gang var slagvolumet 2,1 liter. I 2009-versjonen av TT RS er slagvolumet økt til 2,5 liter.

Dermed blir ytelsene omtrent like som på Fords nye Focus RS-racer som straks skal lanseres. Den store forskjellen ligger i at TT RS selvsagt er firehjulsdrevet.

Og som vanlig deler Audi ut racerkonfekten sakte og rolig. I fjor kom nemlig TT S .

Blir S og RS for heftig for deg, kan du lese alle biltestene våre her.

RASK og TOPPLØS: Ut fra bildene kan vi enkelt fastslå at TT RS i kabrioletversjon blir en av sesongens tøffeste kompakte toppløse. Både diffuser og spoiler bakerst forteller at bilen har raske ambisjoner.=

RASK og TOPPLØS: Ut fra bildene kan vi enkelt fastslå at TT RS i kabrioletversjon blir en av sesongens tøffeste kompakte toppløse. Både diffuser og spoiler bakerst forteller at bilen har raske ambisjoner. © Audi

Tre år gammel modell

Snart tre år er gått siden Audi lanserte den nåværende TT-modellen. Først kom den med en 3,2-liters FSI-V6 på 250 hestekrefter og en rekkefirer med 200 hestekrefter - for øvrig den samme motoren som da fantes i Golf GTI.

Nyheten plasserer seg i mellom sylindermessig, men er utvilsomt den sterkeste TT-en så langt. Dermed er det også gjort små endringer på bremseskivediameter og chassis, med basis i det velkjente Space Frame-chassiset i aluminium.

TT-modellen fortsetter Audis dreining mot mindre motorer i RS-serien. S4-versjonen av A4 er allerede trukket ned fra V8 til V6, men uten at ytelsene er svekket. Der er den store sugemotoren droppet til fordel for en mindre turboladet.

Dermed er det lite trolig at dette er siste gang vi ser og hører femmeren i en Audi.

Rask nok...

Audi har foreløpig ikke offentligjort detaljer om hva vi kan forvente oss av motorens dreiemoment.

Ytelsene er uansett nok til å begrense 0-100-tiden til under fem sekunder, og Ingolstadt-folket er eplekjekke nok til å si at forbikjøringer er like lett som å rappe godteri fra småunger.

Som vanlig er toppfarten elektronisk begrenset til 250 km/t.

Les også:

Ødelegger midtrekkverk selvråderetten din på veien? Stem!

På jakt etter høyreist og firehjulsdrevet? Her er vår topp fem innen rimelighetens grenser.

Eller har du rett og slett bare lyst på en perfekt pizzabunn?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!