Kort sagt:

+ Motor

+ Komfort

+ Sikkerhet

+ Pris


- Kjedelig

- Kjøreopplevelse

Renault sliter om dagen, akkurat som så mange andre. Under 1 prosent markedsandel i Norge er ikke mye å skryte av. Konkurransen i segmentet er tøffere enn noen gang, der storselgere som VW Passat og Ford Mondeo spiser mye av kaka.

En potensiell bestselger er dessuten nye Toyota Avensis, se prøvekjøring, som kommer for fullt på nyåret.

Andre sterke utfordrere, som nye Honda Accord og Mazda 6 med ny dieselmotor, gjør også sitt til at Renault får det tøft.

Vi har kjørt Laguna med det vi mener er en av de beste motorene på markedet, nemlig 1,5 dCi.

Kjøreegenskaper: 3

Laguna er ikke på topp hva sportslige kjøreegenskaper angår, men det tapte tar den igjen på komfort. Den har et relativt mykt understell, og føles hele tiden trygg når den settes på prøve.

Testbilen - som er av utstyrstypen Dynamique - er utstyrt med 17 tommers aluminiumsfelger med relativt lav profil, noe som forbedrer følelsen med underlaget.

Motor: 6

Vi har kjørt dem før, både bilen og motoren, men aldri sammen. Laguna med både toliters diesel- og bensinmotor var begge fine opplevelser. Clio med 1,5 liters dieselmotor likeså.

Kombinasjonen av den store Laguna og den lille motoren vi kjenner fra Clio, så vi for oss som spennende, og ikke minst høyaktuell i disse tider da man må snu på krona og kanskje se seg rundt etter billigere alternativer.

1,5-literen lavere effekt er kanskje kjedelig, men hvis vi sier at prisen stuper femti tusen kroner ned - fra 341.800 koner til 291.800 kroner for 1,5-literen kontra toliteren - og at ytelsene i tillegg er respektable, setter vi kanskje ting i et annet perspektiv for mange.

=

Tekniske data: Renault Laguna 1,5 dCi

  • Motor: R4, 1461 ccm
  • Girkasse: 6 trinns manuell
  • Effekt: 110 hk v/4000 o/min.
  • Dreiemoment:240 Nm v/2000 o/min.
  • Forbruk:0,50 l/mil -B
  • CO2-utslipp110 g/km
  • 0-100 km/t:12,3 sek.
  • Toppfart:187 km/t
  • Bagasjerom:508 liter
  • Egenvekt: 1407 kg
  • Pris: 291 800,- kr
  • www.renault.no

Ytelser: 5

Den bittelille firerdieselen yter 110 hester, men i forhold til en tilsvarende effektsterk bensinmotor har den et dreiemoment på hele 240 Newtonmeter. Dette gir bilen hyggelige fartsressurser, uten å være spennende.

0-100 km/t er ikke dieselbilenes favorittgren, men Laguna 1,5 dCi avvikler utfordringen på 12,3 sekunder. I motorveifart derimot - og spesielt i forbikjøringer - er derimot bilen i sitt ess. Savnet etter mer kraft melder seg sjelden. Noe vi takker dreiemomentet for.

Eksteriør: 3

Sett fra en fortausrestaurant skiller ikke Laguna seg nevneverdig ut når den passerer. Her ligger noe av svakheten til Renault, for i modellspekteret til den franske produsenten finner vi flere biler som fort blir kjedelige visuelt sett.

Laguna er pen å se på, men mangler det lille piffet som gjør at bilen skiller seg ut og blir mer spennende. Det hjelper på at bilen har 17-tommers aluminiumsfelger, de gir en litt mer sportslig look.

=

=

Interiør: 5

Vi liker det vi ser på innsiden, med et interiør som gir en meget god kvalitetsfølelse fra først stund. Stort sett alle flater er svarte, men brytes opp av detaljer i børstet "aluminium" av plast. Men det gjør ikke noe, for utførelsen er såpass god at man ikke tenker mer over det.

Kraftige sømmer i seter og ratt er også stilig, og materialkvaliteten ellers er god. Alt i alt er innsiden av Laguna et harmonisk sted å oppholde seg.

Komfort: 5

Setene er gode, det merker vi med en gang. Støtten er der du trenger den, under lårene og i sidene. Stolene er ikke sportslige, men de tilbyr nok sidestøtte til at du ikke sklir ut av setet i svingen. Også støynivået er meget bra.

Den lille dieselen er en av de stilleste på markedet. Rolig gange kombinert med god støydemping er med på å heve inntrykket av bilen.

Fjæringen er som nevnt over relativ mykt satt opp, noe som ivaretar franskmennenes tradisjon om god komfort.

=

Sikkerhet: 5

Renault er gode på sikkerhet, kanskje også best. Full pott i krasjtest hos EuroNCAP er nærmest blitt et minstekrav, og Laguna er ikke et unntak: Fem av fem mulige stjerner for beskyttelse av voksne i bilen, fire av fem for sikkerheten til barna.

To av fire for sikkerheten ti fotgjengere kan forbedres, men med en total på 36 av 37 mulige poeng må Laguna sies å være en meget sikker bil.

Se krasjtesten her.

Pris/utstyr: 4

Med rett motor på plass er prisen på en godt utstyrt Laguna en hyggelig affære. Som nevnt ovenfor har Dynamique 1,5 dCi en startpris på 291 800 kroner, noe vi vil si er en fair deal. Er det stasjonsvogn - eller på renaultspråk Sport Tourer - som gjelder, kommer et pristillegg på 8000 kroner oppå denne prisen.

Vil du ha motoren, men kanskje ikke alt utstyret, finnes det enda mer penger å spare. Gå for en Laguna Authentique, med en startpris på 264 800 kroner.

Andre viktige faktorer i regnskapet er verditap og vedlikeholdsutgifter. Det er to punkter Renault har slitt med, spesielt i forhold til japanske konkurrenter. Kvaliteten har på tidligere modeller vært så som så, og når tre års garanti er utløpt, er det du som får verkstedsregningen om noe går i stykker.

Her er de mest pålitelige bilene - stor undersøkelse av alle merker, der Renault ikke gjør det bra.

Verditap og annenhåndsverdi kan også bli et spøkelse, da dette ofte har en sammenheng med kvalitetsry og populariteten til merket.

Trenger du navigasjon? Her er et godt alternativ.

=

Les hele saken
Nye Toyota Avensis prøvekjørt
  • Alle våre biltester
  • ">

    Spesifikasjoner

    Produsent Renault
    Pris 291800

    Konklusjon

    Vi vil gjerne gi Laguna en god score, fordi bilen er fin og fordi Renault trenger det sårt.

    Men vi klarer ikke presse det hele høyere enn den gylne middelvei, med en firer. Bilen kjennes bra ut, har et trivelig interiør, god sikkerhet, kjempefin motor og pris, sammen med meget god komfort.

    Dessverre er ikke bilen spennende nok når det gjelder design og kjøreopplevelse, der Renault kanskje har sin største oppgave i utviklingen av nye biler. Så får vi inderlig håpe at Renault har tatt moderne kvalitetskrav på alvor da de bygde denne bilen.

    Les også:

    Vår karakter

    Trude Susegg, redaksjonssjef

    Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!