Kort sagt:

+ Fleksibel turbodiesel

+ Behagelig kjørekomfort

+ Fine materialvalg

+ Lettere enn forgjengeren


- Begrenset takhøyde

- Få oppbevaringsplasser inni

- Usikker annenhåndsverdi

Renault er godt og vel løsrevet fra Volvo på importørsiden i Norge, og håper at nye Laguna skal få dem ut av svenskeskyggenes dal.

Renault er neppe fornøyd med markedsandelen de hadde i Norge 1. mars, nemlig 0,5 prosent. Da var kombibilen Mégane fortsatt sjefen med 68 solgte, mens Laguna fulgte med fattige 55 så langt i år. Hovedkonkurrentene i den tøffe mellomklassen, er markedslederne Volkswagen Passat (396 solgte), Ford Mondeo (351) og Toyota Avensis (286). Landsmennene Peugeot og Citroën er i tilsvarende utfordrerposisjoner, førstnevnte med 407 og sistnevnte som straks kommer til Norge med nye C5.

Laguna kjører harmonisk og trygt, og har et behagelig interiør, men har samtidig ikke like mye plass og like sportslige egenskaper som de nærmeste konkurrentene. Kort sagt: Renault gjør det på sin egen måte.

Kjøreegenskaper

Laguna kjører presist, og som fører har du god kontakt med underlaget og det som måtte skje under kjøreturen. Renault har på en fin måte klart å kombinere fin styrefølelse og underholdende kjøreegenskaper med overbevisende komfort. Ikke misforstå - Renaulten er ikke å regne som sportslig. Den er trygg og stø, og pusher du for mye, reagerer den med understyring. Veigrepet er hele tiden stødig.

Motor

Dieselmotoren yter 130 hestekrefter ved 4000 omdreininger, og har et maksimalt dreiemoment på 320 Nm ved 2000 omdreininger (i tillegg finnes det en 150-hestersversjon av samme motor, men den byr ikke på mer enn 20 Nm ekstra). Motorens store fordel er den jevne porsjoneringen av krefter. Her er det altså ingen ketsjuptendens, og fint drag helt fra bunnen av registeret. Samtidig går det greit å dra motoren litt ut, selv om det er nokså dødt over 4000 omdreininger. Støymessig har Renault gjort en fin jobb. Dette har også sammenheng med en utveksling som står godt til motoren, og selve giroverføringen er relativt fast til fransk å være.

Ytelser

Lagunaen fikser 0-100 km/t på 10,8 sekunder, et helt akseptabelt tall i dette sjiktet av familiebiler. Videre opp er det enkelt å finne riktig turtall og gir for å hente ut kreftene - mest på grunn av solid seigdrag og fin girutveksling. Våre testmålinger viser også at tolitersdieselen står seg meget godt mot konkurrentene Ford Mondeo og nye Mazda 6 på mellomakselerasjon (begge med 140 hestekrefters ytelse). På de lavere girene ligger den litt etter, men tar det igjen på femte og sjette trinn. Alt i alt en meget bra dieselmotor.

Eksteriør

Laguna har et utseende som skiller den fra resten av gjengen, særlig i fronten. Stygg andunge eller frekk? Sett fra siden er Laguna etter vår mening en smekker stasjonsvogn. Kjøperen må imidlertid lide plassmessig for hekkdesignet, for den hellende taklinja stjeler plass både i høyden og helt bakerst. Dermed sniker bagasjevolumet seg bare så vidt over 500 liter, og det er rundt regnet ti prosent mindre enn de største i klassen.

Interiør

Jepp, det er behagelig inne i Laguna, og undertegnede fant seg raskt til rette med det aller meste. Renault har fått mer og mer sving på interiør, noe som også viser seg i mindre modeller som Clio, og Laguna er intet unntak. Eneste ulempe foran, er at takhøyden er noe snau. Materialvalgene fornøyer jevnt over, og gir et elegant inntrykk. Førerplassen er oversiktlig og instrumenteringen er grei å få tak på. Bagasjerommet kunne med fordel ha vært noen prosenter større. Designet kompliserer barnevognfrakt en god del.

Komfort

Laguna viste seg som den mest høylytte i våre desibelmålinger, med nye Mazda 6 og Ford Mondeo som referanser. Men forskjellene er små, og under normal kjøring framstår Laguna langtfra som støyende. Det betyr også at understellet er i stand til å håndtere vei av typisk norsk landeveiskvalitet, og sittekomforten er slik den bør være, særlig foran; der er det seter med god støtte både oppe og nede, og kombinasjonen av stoff i senter og skinn på kant er tiltalende.

Sikkerhet

Nye Laguna leverte overbevisende resultater i kollisjonstesten hos EuroNCAP, ved å ta hele 36 av 37 mulige poeng. Fasiten viste fem stjerner for sikkerheten til voksne i bilen, fire for barnesikkerhet og to for sikkerheten til fotgjengere ved påkjørsel. Blant sikkerhetsutstyret i Laguna finner vi blant annet seks kollisjonsputer (to ekstra mot tillegg i pris), aktive beltestrammere, elektronisk bremseassistent, ISOFIX-fester for barnesete og ESP.

Pris/utstyr

Renault Laguna 2,0 dCi stasjonsvogn, med utstyrsnivået Expression, koster fra 336 800 kroner. Den har et greit utstyrsnivå til den prisen, men ønsker du for eksempel navigasjon, betyr det 11 000 kroner ekstra. Bi-xenonlys koster 6000 kroner, og parkeringssensor 3000 kroner. Med litt ekstra havner du altså fort på rundt 350 000 kroner, uten at det er noe avskrekkende i denne klassen. Forrige Laguna har hatt relativt dårlig annenhåndsverdi, derfor er en grei basispris et absolutt krav nå. Renault oppgir selv et blandet forbruk på 0,6 liter per mil for denne motoren. Det tallet holdt bra stikk også under denne testen.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Det er skuffende at Renault lar partikkelfilteret stå på lista over ekstrautstyr. Dette bør være med i et standardoppsett, til tross for at Laguna har en grei basispris. Utover dette, er nye Laguna alt i alt en meget tiltalende bil. Den kan skryte av en meget fleksibel 130-hesters turbodiesel og flotte kjøregenskaper. Her er det ikke bare luftmadrasskomfort, men også tilstrekkelig fasthet. Dersom kvaliteten er mindre diskutabel enn utseendet, bør nye Laguna kunne bli en hyggelig historie for Renault.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!